Hur få anhörig förstå behovet av hjälp ochvård?


Tack. Bara hoppas hen inte säger upp hela alltet så snart hen kommer hem. Hen hade enligt kommunen försökt tycka att mat var onödigt osv men de hade då tydligen kontrat med att beslutet bara ligger på 2 mån och att man kan ta bort det som är överflödigt inför nästa beslut. Dvs precis det jag argumenterade för. Men det visar ju att hen eg inte insett behovet av hjälp - men troligen insett att hen måste gå med på hjälp. Dvs ett steg men ett skört.
 
Nu har det hänt lite iaf. Det verkar hjälpt att jag lackade ur på kommunen, och mina idoga samtal med sköterskorna verkar gjort att de verkligen bearbetat min anhörig. För hen har nu enligt kommunen gått med på hemtjänst tre gånger dagligen, morgon - middag - kväll, alla måltider distribuerade via kommunen och även serverade.

Håller alla tummar för att det ska funka!
 
Tack. Bara hoppas hen inte säger upp hela alltet så snart hen kommer hem. Hen hade enligt kommunen försökt tycka att mat var onödigt osv men de hade då tydligen kontrat med att beslutet bara ligger på 2 mån och att man kan ta bort det som är överflödigt inför nästa beslut. Dvs precis det jag argumenterade för. Men det visar ju att hen eg inte insett behovet av hjälp - men troligen insett att hen måste gå med på hjälp. Dvs ett steg men ett skört.
Hoppas hen kan reagera som hen tydligen brukar göra på sjukhus - att när man faktiskt får hjälp visar det sig vara rätt skönt.
 
Nu vet jag inte hur det är i Sverige, men här finns så att säga två delar av hemtjänsten. En som läkare förordnar, tex att ge medicin, ta av och på stödstrumpor, ge insulin osv. Sen en del som man "bokar" själv, som är tex hjälp med att duscha, sitta med vid måltider. Den delen kan även anhöriga boka även om personen själv inte vill. Sen kan vi inte för det tvinga någon att duscha eller äta men ett besök blir det ju hur som helst och man får så en koll på personen och vi rapporterar vidare om patienten ständigt säger ifrån. Förvånansvärt ofta funkar det dock då man kan "skylla" på tex barnen som "tvingat" på en en tjänst. Just för att man då själv inte ligger till last så att säga utan barnen vill det. Men det kanske inte är så i Sverige annars är det ett tips.
 
Nu vet jag inte hur det är i Sverige, men här finns så att säga två delar av hemtjänsten. En som läkare förordnar, tex att ge medicin, ta av och på stödstrumpor, ge insulin osv. Sen en del som man "bokar" själv, som är tex hjälp med att duscha, sitta med vid måltider. Den delen kan även anhöriga boka även om personen själv inte vill. Sen kan vi inte för det tvinga någon att duscha eller äta men ett besök blir det ju hur som helst och man får så en koll på personen och vi rapporterar vidare om patienten ständigt säger ifrån. Förvånansvärt ofta funkar det dock då man kan "skylla" på tex barnen som "tvingat" på en en tjänst. Just för att man då själv inte ligger till last så att säga utan barnen vill det. Men det kanske inte är så i Sverige annars är det ett tips.

All hemtjänst och all vård med några få undantag är frivilligt i Sverige. Och alla hemtjänstinsatser måste godkännas av den som ska ha dem. Sen kan denne låta tex anhörig föra talan och sköta om det hela och föreslå osv. Men allt hänger på att brukaren säger "ja" till insatserna. Det är även brukaren som betalar för dem.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 182
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 350
Senast: sjoberga
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 404
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp