Hur få bebis att ta flaskan?

megin

Trådstartare
Dottern är nu 8 månader och ammar fortfarande till största delen. Smakar gärna maten vi äter, men äter inga mängder och är långt ifrån att kunna byta ut amningsmål mot mat. Puréer och annat på sked funkar sämre.

Jag ammar gärna, så tidigare har vi inte varit så bekymrade över att hon inte tar flaska (eller napp eller pipmugg), även om det gjort att jag varit lite låst och att pappan inte kunnat åka iväg själv med henne.
Men nu börjar jag jobba 80% om knappt 2 veckor och det börjar kännas jobbigt att vi inte får henne att ta flaskan ordentligt.
Ibland kan hon dricka 40-50 ml, så hon kan ju rent fysiskt, men vill inte.
Vi har provat medelas calma, mams anticolic, Nuks pipmugg med silikonpip.

Hon dricker hyfsat ur glas, så det går ju att få i henne mjölk, men det vore mycket smidigare om hon ville ta flaskan. Hon håller dessutom på att få tänder, så just nu vill hon helst inte ha något alls i munnen utom bröstet.

Så, har ni några tips på hur vi kan få henne att ta flaskan? Eller kommer det ge med sig när jag inte finns i tillgänglig närheten?
 
Har ni gett bröstmjölk i flaska eller är det smaken av ersättning/välling hon inte gillar? Är det de senare kan ni väl testa med bröstmjölk först så att hon får kläm på att suga ur flaskan. Jag tror det kommer att lösa sig när du inte är tillgänglig. För oss fungerade det bra med Dr Browns flaskor ( gäller dock att rätt storlek på hålet i nappen),
 
Åk iväg en dag och låt din partner ta barnet. Mitt ena barn tog flaskan (med bröstmjölk) utan problem om jag inte var hemma men jag kunde inte ge i flaska.

Åh andra sidan åt mitt andra barn ingenting annat än bröstmjölk (kunde ta en eller ett par tuggor vanlig mat men inte mer) fram till hen var drygt nio månader, då ville hen inte amma mer utan åt vanlig mat istället.

Ingen välling har dugt åt mina barn. Det har bägge ratat rakt av och vi testade många olika. Ena barnet kunde med mycket skepsis få i sig någon flaska när vi avslutade amningen vid 15 månaders ålder men inte mer än så.
 
Har ni gett bröstmjölk i flaska eller är det smaken av ersättning/välling hon inte gillar? Är det de senare kan ni väl testa med bröstmjölk först så att hon får kläm på att suga ur flaskan. Jag tror det kommer att lösa sig när du inte är tillgänglig. För oss fungerade det bra med Dr Browns flaskor ( gäller dock att rätt storlek på hålet i nappen),

Bara gett bröstmjölk än så länge, både precis nypumpad och uppvärmd.

Är det bättre att ha stort eller litet hål i nappen i början? Hon behöver inte jobba särskilt hårt för mjölken vid amning, men har funderat på om det rinner för fort ur mams napp nr 3.
 
Åk iväg en dag och låt din partner ta barnet. Mitt ena barn tog flaskan (med bröstmjölk) utan problem om jag inte var hemma men jag kunde inte ge i flaska.

Åh andra sidan åt mitt andra barn ingenting annat än bröstmjölk (kunde ta en eller ett par tuggor vanlig mat men inte mer) fram till hen var drygt nio månader, då ville hen inte amma mer utan åt vanlig mat istället.

Ingen välling har dugt åt mina barn. Det har bägge ratat rakt av och vi testade många olika. Ena barnet kunde med mycket skepsis få i sig någon flaska när vi avslutade amningen vid 15 månaders ålder men inte mer än så.

Hittills har det gått ungefär lika bra (dåligt) för oss att ge, det verkar vara mer skillnad beroende på hur hungrig hon är än vem som ger. Ju mer hungrig (eller inte hungrig alls) desto sämre går det.

Sambon var iväg med henne i helgen och då åt hon litegrann iaf, så förhoppningsvis hittar dom väl nåt sätt som funkar med tiden.
 
Min har aldrig tagit bröstmjölk eller ersättning på flaska. Däremot kom hon helt plötsligt på hur man dricker vatten och välling i flaska.

Vi ger i Tommee tippee, Mam och en från kids concept store.
 
Min dotter drack aldrig någonsin något ur nappflaska, och har heller aldrig någonsin druckit minsta klunk välling...:D

Hennes grej var istället gröt - sån där kletig, läbbig "barngröt" som man köper på pulver och blandar med vatten. Ungefär samma näringsinnehåll som välling, men enligt dottern tydligen mycket godare! :o

Min dotter åt gröt från fyra månaders ålder - först smakportioner och framåt 5-6 månaders ålder som "hel måltid" istället för amning på kvällen. Detta då parallellt med smakportioner av "vanlig mat" samt amning vid övriga måltider.

Jag slutade amma när dottern var ungefär åtta månader, då var hon mer intresserad av annan sorts mat, och jag slapp gärna ammandet :)

Med detta vill jag egentligen bara ha sagt att man inte MÅSTE få barn att acceptera flaska, eller för den delen dricka välling (ur flaska eller mugg eller whatever), utan att det kan gå bra för barnet att få i sig näring ändå! Jag skulle råda dig till att fortsätta "testa runt" bland olika sorters mat för att se om ditt barn, likt min dotter, hittar "sin grej". För oss var gröten lite av en "life saver", eftersom det var något man alltid kunde ta till och visste att hon åt, om det av någon anledning varit si och så med ätandet under en dag, eller om annan mat inte gillades!
 
Bara gett bröstmjölk än så länge, både precis nypumpad och uppvärmd.

Är det bättre att ha stort eller litet hål i nappen i början? Hon behöver inte jobba särskilt hårt för mjölken vid amning, men har funderat på om det rinner för fort ur mams napp nr 3.

Mams napp nr 3 kan mycket väl vara för stor. Sonen på 2.5 tycker att den är för stor till välling och vill ha nr 2. När han drack urpumpad bröstmjölk och ersättning hade vi det minsta hålet hela tiden. Testa en mindre och se om det hjälper.
 
Bara gett bröstmjölk än så länge, både precis nypumpad och uppvärmd.

Är det bättre att ha stort eller litet hål i nappen i början? Hon behöver inte jobba särskilt hårt för mjölken vid amning, men har funderat på om det rinner för fort ur mams napp nr 3.
Vi hade litet hål för bröstmjölk
 
Tack för alla svar!

Vi är alltså egentligen inte måna om just flaskan, och välling är inget vi tänkt ge om hon inte väldigt gärna vill. Utan om att kunna ersätta amningen på något sätt när jag börjar jobba då hon inte äter tillräckligt av annat än.

Självklart kommer vi fortsätta försöka med mat, men vill inte att det ska bli något tvång.

Vi fortsätter öva och provar med mindre napp så kanske det ger sig.

Någon som vet en flaska med väldigt mjuk napp?
 
Har ni provat att låta henne äta vanlig mat helt på egen hand?
Min brors yngsta får mat i mindre delar framför sig och då äter hon med glädje när hon får sköta sig helt själv och ingen lägger sig i. Det blir jäkligt stökigt med mat på hela bordet och golvet men barnet är nöjd iaf :D
 
Har ni provat att låta henne äta vanlig mat helt på egen hand?
Min brors yngsta får mat i mindre delar framför sig och då äter hon med glädje när hon får sköta sig helt själv och ingen lägger sig i. Det blir jäkligt stökigt med mat på hela bordet och golvet men barnet är nöjd iaf :D

Japp :)
Det bästa sättet hittills att få i henne nåt är att låta henne plocka själv samtidigt som vi hjälper till att mata med handen.

Hon är helt enkelt inte tillräckligt sugen för att äta ordentliga mängder än och tröttnar fort.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 106
Senast: Whoever
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 056
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Min lilla blir 9 månader nästa vecka. Helammad fram till 6 månader och därefter mestadels ammad då hen är liten i maten. Hen lägger sig...
Svar
9
· Visningar
1 233
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp