Hur få bort tonårsfinnar?

Lena Furberg

Trådstartare
Tråden kanske borde ligga på Ungdom istället, men jag är ju ingen ungdom, så....

Vad skulle ni rekommendera som botemedel, eller i alla fall lindring, mot tonårsfinnar i ansiktet, på ryggen och bröstet? Inte stora, inflammerade utan bara massor, många som små knottror i hela ansiktet, några röda och ilskna, men mest just knottror. Det är inte perioral dermatit, utan finnar.

Idag tycks det finnas hur många olika produkter som helst, så jag undrar om ni känner till någon som verkligen är effektiv? Jag vet att hudkliniken kan skriva ut tetracykliner som hjälper, men dessa gör att man blir väldigt solkänslig och det är ju ingen höjdare såhär års.....
 
Sv: Hur få bort tonårsfinnar?

Jag använder Basiron kräm på kvällarna + fuktkräm ovanpå men vet inte såhär på rak arm hur det är med den och sol. Den hjälper iaf mot mina finnar och små knottror.

Obs! Den kan bleka hår och textil.
 
Sv: Hur få bort tonårsfinnar?

Stioxyl/Basiron har fungerat rätt bra även för mig.
 
Sv: Hur få bort tonårsfinnar?

Båda har nämnt Basiron, är det något man kan köpa på apoteket eller är det receptbelagt? Några biverkningar? Jag får Googla.... Tack i alla fall!! :)
 
Sv: Hur få bort tonårsfinnar?

Huden kan bli flagig av Basiron. Iaf blev den det för mig i början.
Den finns receptfri som 5% och 10% kräm och som en tvättlösning "wash". Jag har aldrig provat tvättlösningen men krämen borde funka bättre eftersom den ju sitter kvar på huden.
 
Sv: Hur få bort tonårsfinnar?

Provade det mesta i min ungdom, ganska säker på att det var Basiron som typ fjällar sönder huden, det kliar, blir rött, lite svullet och förstör sängkläderna. Ingen hit enligt mig iaf. Jag hade hellre finnarna.
För mig fungerade det bra att utesluta mjölk så mycket som möjligt, trots att det aldrig gett mig några besvär i övrigt. Har annars tvättat mig "som vanligt" med tvål och vatten och smörjt med teatree-kräm efter varje dusch. Inte på ryggen då men det försvann när jag blir äldre. Jag har fortfarande en del finnar kvar men mycket bättre, och som sagt, mjölken gör skillnad för min del.

(fick reda på det om mjölk genom en håranalys, om det var bluff och båg i övrigt kan jag inte säga men det funkade ju till viss del iaf...)
 
Sv: Hur få bort tonårsfinnar?

Är det du eller någon annan som har problem med finnar? Ålder på denna person?
Jag funderar på om det kan bero på någon form av hormonförändring eller liknande -har precis gått igenom detta i min utbildning, och man bör gå till läkaren om man är över 25 och plötsligt har fått finnar.

Basiron är ju den första "behandlingen" som man brukar sätta in, finns receptfri för runt 100-lappen på apoteket (börja med 5%). Basiron används främst på ansiktet eftersom krämen är duktig på att bleka textiler, men det finns även Basiron wash som är mer inriktad till övriga huden -har dessvärre dålig koll på hur det används. Basiron torkar ut huden och skall därför användas på drabbade områden och inte över hela ansiktet -då får man större problem med torr hud (har gjort det själv ett par gånger då jag tröttnat totalt). Man bör heller inte vistas överdrivet i sol med denna behandling.

Själv går jag för tillfället på Tetralysal (tetracyklin) och Basiron och har inga problem alls med ljuskänslighet. Det är en biverkan, men alla får den inte.
 
Sv: Hur få bort tonårsfinnar?

Varför ska man söka läkare om man får finnar när man är över 25 år?
Jag blir snart 41 och jag har den senaste tiden fått mer finnar på samma gång än vad jag har haft sammanlagt i hela mitt liv. Jag får massor med liksom upphöjningar under huden (det går inte att klämma dem) som blir röda och inget av det som jag har använt tidigare mot de få finnar jag har haft (typ två-tre stycken vid mens som försvunnit på några dagar, dessa håller i sig i veckor) verkar ha någon effekt. Eftersom jag har så känslig hud så har jag inte vågat prova basiron och liknande för jag vill inte bli helt flagig i hela ansiktet :crazy:
 
Sv: Hur få bort tonårsfinnar?

Eftersom jag har så känslig hud så har jag inte vågat prova basiron och liknande för jag vill inte bli helt flagig i hela ansiktet :crazy:

Det är kanske bara i början man blir flagig. Jag har också jättekänslig hy men blir inte alls flagig längre och jag använder Basiron varje dag i stort sett.
 
Sv: Hur få bort tonårsfinnar?

Svarar alla.

Det är inte jag som fått finnar utan det rör sig om en 12åring i puberteten. Alltså helt "normalt" men inte roligt när det blir så enormt mycket. Ansiktet, ryggen, bröstet. Lite pubertetsfinnar får ju alla stå ut med, men ibland kan det bli för mycket.

Hen har också haft Perioral dermatit och ätit Tetracyklin för det, då försvann även finnarna, men det är inte så roligt att ge antibiotika till en så ung person, kurerna är ju dessutom rätt långa, 3 månader ungefär. Och då ska man undvika solljus, och vi har snart sommarlov.....

Men tack för tips och råd!!
 
Sv: Hur få bort tonårsfinnar?

Jag är 50+, och har haft finnar ända sen tonåren. Jag har provat allt, från "tonårsmedlen" till dyra salongspreparat och receptbelagda medel. När jag fick tips om Vichys Normadermserie, och provade den vände allt! Numera har jag endast finnar ifall jag "fuskar" flera dagar. Den viktigast produkten är rengöringskrämen, därefter kommer nån fuktkräm. Man ska INTE vara torr i huden, då triggas den att bilda mer talg vilket leder till fler finnar....
 
Sv: Hur få bort tonårsfinnar?

Basiron, stioxyl och liknande förtunnar också huden och gör att man blir mer känslig för sol, så det får man vara beredd på. Tycker ändå det är det bästa att börja med. Hjälper inte det får man gå till läkaren, svår acne är inte kul att leva med (såväl fysiskt som psykiskt). Duac är en receptbelagd salva som jag tycker är rätt bra, det är en kombination av bensoylperoxid (som finns i basiron och stioxyl också) och antibiotika.
 
Sv: Hur få bort tonårsfinnar?

Acnisyl (stavningen är typ rätt;)), jag blev rekommenderad av det av apotekspersonal.
Det starkaste som inte gör en solkänslig, jag tycker det fungerar riktigt bra.
 
Sv: Hur få bort tonårsfinnar?

På grund av det jag skrev -det kan vara någon form av hormonrubbning. Men detta gäller inte om man har haft regelbundna problem som jag själv som har haft sedan tonåren utan om de kommer mer plötsligt. Kan tyvärr inte riktigt svara mer ingående, det får en läkare göra, men detta är vad jag har fått lära mig i min utbildning och jag litar helt och fullt på min lärare som är receptarie och som därmed har full koll på gränsdragningar när folk ska till läkare istället för att egenvårdbehandlas.
 
Sv: Hur få bort tonårsfinnar?

Okej, tack för svar :) Jo jag misstänker någon form av hormonrubbning jag också. Jag får ta upp det med läkaren på vårdcentralen. Jag ska ändå dit i morgon.
 
Sv: Hur få bort tonårsfinnar?

Jag skulle utesluta godis chips och läsk. Äta så ren och näringsrik mat som möjligt.
Och kanske lägga till vitaminer och mineraler som understödjer huden om barnet kanske inte äter så allsidigt.
Jag upplevde att solen sommartid läkte ut finnar, så det vore väl skönt att slippa antibiotika, men jag skulle inte tveka att använda det om jag utömt andra möjligheter en tid.
Och ja, det är bra att söka hjälp om man inte fått något som helst resultat på koständringar.
Vad gäller sådant man använder på huden, så är inte alltid starkast och mest uttorkande bäst, ibland är milda saker bättre.Men där gäller det ju att prova sig fram.
I övre tonåren tog jag kortvarit hjälp av trå saker, en lätt icke så fet läkande olja och aha-creme punktvis i perioder. Hjälpte innan kroppens hormoner stabiliserade sig.
 
Sv: Hur få bort tonårsfinnar?

En av mina allra bästa vänner fick i princip hela sin tonårsperiod (12-18 år) förstörd av finnar. Hon vågade inte prata med människor i dagsljus för att hon kände sig så äcklig, och det var ofta svårt för henne att sova, finnarna på kroppen gjorde ont hela tiden. Det här har satt väldigt djupa spår i henne och påverkar henne flera gånger i timmen många dagar, även nu, trots att hon börjar närma sig 30.

Nu tror jag inte att det kommer gå så för hen i ditt exempel, men jag tror att vuxenvärlden ofta inte riktigt förstår hur hemskt det kan bli att känna sig så frånstötande, och jag tror det är bra att ha en dialog med vaksamhet för psykiskt försämrat mående som vuxen. Jag kanske inte borde predika på det här sättet men min väns öde har påverkat mig djupt :(. Som vuxen fick hon Roaccutan och hela hon levde upp efter det. Tidigare hade hon prövat tetracykliner samt krämer innehållande adapalen (differin™) och bensoylperoxid (basiron™). De med adapalen i är receptbelagda, och de ska väl heller inte användas vid solljus. Annars finns ett hormonellt preparat med antiandrogen effekt, diane, som också fungerar som p-piller.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har akne. Det började med vanliga "pubertetsfinnar" i 11-12-årsåldern, som höll i sig genom högstadiet och upp i gymnasiet...
2
Svar
24
· Visningar
2 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp