Hur få en skygg katt social?

E

Emekal

Vi hämtade igår en liten kille på 10 veckor som heter Benzo. När han och hans bröder var 3 veckor försvann deras mamma....
Nu har vi tagit hand om han men han är så skygg.
Vi har en katt sen innan på 6 månader....

Sen vi kom hem igår kväll vid åtta tiden så har Benzo legat under sängen. Han var på lådan under natten och äter bara om man lägger typ torrfoder under sängen :confused:
Vad kan man göra mer ?
Han kurrar jättehögt när våran katt kommer och nosar på honom men om vi vill klappa honom så sticker han under sängen på en gång. Vi kommer nämligen inte åt honom där!

Ska jag låta honon ligga under sängen tills han själv vågar sig fram?

Jag ringde till veterinären som sa att vi ska låta våran 6månaders katt vara någon annanstans ett par dagar så den lille får vänja sig vid oss.. Är det rätt att göra så?
Förlåt om det är dumma frågor men första gången som vi har en skygg katt..
 
Sv: Hur få en skygg katt social?

Hej!
Klart det är läskigt att komma till ett nytt hem! Min skogkatt har jag köpt från en mkt seriös uppfödare som gav honom mkt kärlek innan jag köpte honom. Han var också skiträdd när han kom till oss, våran katt vi redan hade tyckte han var otäck och satt bakom en gardin o stirrade en hel natt! Lillkillen låg också under en soffa vi fick dra fram honom för han skulle gå på lådan. Men det ger sig, låt kissen vara. När dom märker att det är lugn o ro kommer dom fram o med tiden löser det sig. Ställ en låda i närheten där han är så ni slipper olyckor. O mat, så kan du sen om några dagar visa var mat o låda normalt finns. O katterna brukar lösa sitt själva. Lycka till!!!!:)
 
Sv: Hur få en skygg katt social?

Om han kurrar när er andra katt kommer till honom så är det ju jättebra:) då kommer er andra katt visa honom hur man beter sig hos er.

Låt kattungen vara under sängen tills han kommer fram, det är ingen ide att hålla på och dra fram utan låt den vara så länge den äter och går på lådan.

Sitt gärna och prata i rummet som katten är i så vänjer den sig snart och inser att ni inte är farliga.

Muta den gärna med lite mat då och då så kommer den snart inse att den har fått en egen matmaskin;) och matmaskiner kan bli väldigt omtyckta:D
 
Sv: Hur få en skygg katt social?

Vill bara tillägga att våran rädda Helge har bott hos oss nu i 6 månader och har insett att vi älskar honom och att vi är snälla människor och nu är han så mammig så man skrattar ihjäl sig. Han är min svans och kräver en egen stol bredvid min när jag dricker mitt kaffe! Jag tror att du också får en liten raring med tiden.:laugh:
 
Sv: Hur få en skygg katt social?

Feliway och mkt gull!

Jag hade en gång twå sådana kattungar samtidigt, men de blew faktiskt aldrig riktigt tama. Jag tror iofs att det beror på att de war just 2, de jagade liksom upp warandra.
 
Sv: Hur få en skygg katt social?

Kan bara hålla med ovanstående skribenter när de skriver att det ger sig bara han får tid :)

När första kattungen flyttade hem till min familj för över 10 år sen så satt han också bara under en stor dubbelsäng och pep och såg ynklig ut första dygnet. Sen började han sakta men säkert utforska omgivningen och upptäckte bland annat att den där dubbelsängen, den var visst jättemjuk och go att hoppa runt på :D (han höll på i flera timmar och roade sig med det). Han upptäckte även att det fanns flera av dom där sakerna TinyWiney nämnde: matmaskiner ;) Efter några dagar ägde han mer eller mindre hela stället.
 
Sv: Hur få en skygg katt social?

vi fick hem en vildkatt ..
hon var jätte skygg och atakerade om man kom för nära henne .
men vi gav henne tid och lät henne vara.
tillsist vågade hon lita mer på oss och kom fram till oss.
och då tar man det bara lugnt och låter katten känna sig fri till det den vill göra..
idag e vår hona snäll som en filbunke =)
 
Sv: Hur få en skygg katt social?

Bara katten blivit ordentligt præglad på mænniskor då den var liten kattunge så
går det alltid att få den tillgiven igen, æn om den varit vildkatt længe. Har den aldrig varit hanterad så ær det en annan sak, då ær jag inte sæker på att det går.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 826
Senast: Zpunk
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 026
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
11 061
Senast: LevelSkin
·
Katthälsa Min treåriga älskling Lotus har sedan 18 dagar tillbaka inte varit sig själv. Vi har varit till Djursjukhuset två gånger och samtalat...
Svar
9
· Visningar
3 069
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp