Hur få envis förälder att förstå att jag inte är dennes personliga hemtjänst

Mamma är egentligen inte helt klar i huvudet (enligt oss runtomkring) men ger sken av att vara det för sjukvården.

Idag skulle sambon hennes åka till apoteket och då förväntas någon av oss direkt vara där medan han är borta. Jag skulle egentligen ha tid med det, men det tänker jag inte. Det är ett typiskt scenario där larm hade behövts. Tyvärr ringer hon då pappa istället som aldrig säger nej, så min poäng går ju inte riktigt fram. Önskar att han också sade nej så hon blev tvungen att inse att vi inte kan passa upp på dem jämt.
Vad säger sambon och din pappa då? Det verkar ju vara de som är anhörigvårdare i det här fallet.
 
Vad säger sambon och din pappa då? Det verkar ju vara de som är anhörigvårdare i det här fallet.
Sambon vill också att hon har larm, att de har städhjälp och tillsyn. Men hon vägrar och han orkar väl inte ta diskussionen. Pappa säger samma som vi när han pratar med oss, men jamsar sedan ändå bara med och säger aldrig ifrån.
 
Sambon vill också att hon har larm, att de har städhjälp och tillsyn. Men hon vägrar och han orkar väl inte ta diskussionen. Pappa säger samma som vi när han pratar med oss, men jamsar sedan ändå bara med och säger aldrig ifrån.
Är sambon "tillräckligt dålig" för att han ensam skulle kunna söka städhjälp i eget namn? Om det kunde vara en väg att få in personal i huset, så mamma kanske kan vänja sig och sedan kan godta tillsyn och larm för egen räkning?
 
Jag blir tokig. Ursäkta för ett rörigt inlägg.
Min kära mor har (återigen!) ramlat vilket den här gången slutade med bruten fotled. Tidigare gånger har det slutat med ryggpaj, en gång slog hon hål i huvudet osv osv. Jag, hennes sambo och mina syskon försöker få henne att förstå att hon behöver trygghetslarm och faktiskt hemtjänst. Speciellt nu när hon sitter i rullstol i (minst) 8 veckor. Men nej, det behövs ju inte. Hennes sambo (som inte är varken purung eller har särskilt bra hälsa själv heller) är ju hemma och kan hjälpa till, annars får ju jag eller min pappa göra det.


Larm var ju onödigt och så "krånglig process" plus en massa andra ursäkter. Hon har ju mob (ja, går säkert jättebra att ringa på den när hon får ännu ett epilepsianfall, ramlar eller nåt annat) och är inte sambon hemma så får ju jag eller pappa gå dit. 🙄
Det förutsätts bara att vi direkt ska släppa allt och springa dit så fort de ber om det.

Jag bor bara en gata ifrån dem, medan mina syskon längre ifrån och de jobbar konstant. Så gissa vem som förväntas stå på stand by hela tiden för att hjälpa till med allt från städning till toabesök, såromläggning osv. Det som hemtjänsten annars skulle hjälpa till med.

Vad tusan gör man?
Hur får jag henne att förstå och inte förutsätta att jag ska vara hennes (deras) personliga hemtjänst?
Jag varken vill, kan eller orkar.
Du ska verkligen inte agera hemtjänst! Sådär var det med morfar med innan han var villig att ta emot hjälp, de tryckte på utifrån också hur viktigt det är att vi är anhöriga, inga undersköterskor!!! Inte minst mamma som bor allra närmast (bakom skogen och en åker) fick det tufft. Först gick han efter mycket traggel med på larm, sedan full hemtjänst, äntligen!! Du måste sätta ner foten innan du själv dukar under!
 
Senast ändrad:
Är sambon "tillräckligt dålig" för att han ensam skulle kunna söka städhjälp i eget namn? Om det kunde vara en väg att få in personal i huset, så mamma kanske kan vänja sig och sedan kan godta tillsyn och larm för egen räkning?
Ja det skulle jag säga, ska prata med honom om det.
 
Du ska verkligen inte agera hemtjänst! Sådär var det med morfar med innan han var villig att ta emot hjälp, de tryckte på utifrån också hur viktigt det är att vi är anhöriga, inga undersköterskor!!! Inte minst mamma som bor allra närmast (bakom skogen och en åker) fick det tufft. Först gick han efter mycket traggel med på larm, sedan full hemtjänst, äntligen!! Du måste sätta ner foten innan du själv dukar under!
Ja, jag har ju jobbat i hemtjänsten här och sade upp mig efter att ha gått in i väggen. Så jag tycker ju att de borde ha förståelse för att jag inte vill vara deras privata hemtjänst. Men nej, tydligen inte.
 
Ja, jag har ju jobbat i hemtjänsten här och sade upp mig efter att ha gått in i väggen. Så jag tycker ju att de borde ha förståelse för att jag inte vill vara deras privata hemtjänst. Men nej, tydligen inte.
Aj tusan ja då borde de ju inte ha så svårt att begripa det men vissa är för tröga helt enkelt. Du måste ju sätta dig själv först (vem gör annars det?! ) särskilt om du redan varit utbränd- då ska du passa dig ännu mer. Många gånger är det tyvärr "bara att låta katastrofen ske" för det ska hända något....Jag var rädd att det skulle bli så med morfar men tack och lov blev det inte så men det var lite i grevens tid.
 
Aj tusan ja då borde de ju inte ha så svårt att begripa det men vissa är för tröga helt enkelt. Du måste ju sätta dig själv först (vem gör annars det?! ) särskilt om du redan varit utbränd- då ska du passa dig ännu mer. Många gånger är det tyvärr "bara att låta katastrofen ske" för det ska hända något....Jag var rädd att det skulle bli så med morfar men tack och lov blev det inte så men det var lite i grevens tid.
Ja så tänker vi också, jag håller mig mest därifrån nu så mycket jag kan. För mitt eget psykes skull. Men, det underlättar ju inte precis att pappa direkt svansar dit som en lydig hund så fort hon kallar :cautious: 🙄 Idag jobbar sambon vilket gör att pappa blir sittandes där hela dagen, sedan klagar han på det när han är här och pratar med oss. Men säger ändå ja och amen till allting.
 
Ja så tänker vi också, jag håller mig mest därifrån nu så mycket jag kan. För mitt eget psykes skull. Men, det underlättar ju inte precis att pappa direkt svansar dit som en lydig hund så fort hon kallar :cautious: 🙄 Idag jobbar sambon vilket gör att pappa blir sittandes där hela dagen, sedan klagar han på det när han är här och pratar med oss. Men säger ändå ja och amen till allting.

Ja, men det är ju din pappas val. Om din pappa och hennes sambo vill göra det så får väl de fortsätta. De måste ju få sätta sina egna gränser. Du kan ju inte tvinga dem att tycka som du eller sätta ner foten även om det hade varit den bästa lösningen. Sätt du dina gränser. Åk dit när du vill och umgås med henne. Fika eller nåt annat trevligt.
 
Ja, men det är ju din pappas val. Om din pappa och hennes sambo vill göra det så får väl de fortsätta. De måste ju få sätta sina egna gränser. Du kan ju inte tvinga dem att tycka som du eller sätta ner foten även om det hade varit den bästa lösningen. Sätt du dina gränser. Åk dit när du vill och umgås med henne. Fika eller nåt annat trevligt.
Ja visst är det så, vet ju dock att han kommer sitta här och beklaga sig sedan över att han får åka dit. Och det är så grymt irriterande.
 
😤😤😤 Nu skiter jag helt ärligt i vad de tycker, ska de ha någon som helst hjälp så får de ha larm och hemtjänst, så är det bara. Det är INTE ok att de (sambon) ringer hit mitt i natten för att ha hjälp med förflyttning. Sambon jobbar 12 timmars pass både idag och i morgon och ska upp fem, jag är visserligen ledig men dottern vaknar ju alltid sex, så då går jag upp. Sedan är det fullt ös hela dagen. Det är bara vi som bor nära också ( ja och pappa då men vi är närmast) så de är alltid hit de ringer om allting.

Min sambo somnade lyckligtvis om igen men jag är klarvaken och kl är nu 00.45. Kul..😤😤 Nu lyckades mammas sambo få upp henne själv trots allt innan jag hann dit, men ändå. Den här gången alla fall.
 
😤😤😤 Nu skiter jag helt ärligt i vad de tycker, ska de ha någon som helst hjälp så får de ha larm och hemtjänst, så är det bara. Det är INTE ok att de (sambon) ringer hit mitt i natten för att ha hjälp med förflyttning. Sambon jobbar 12 timmars pass både idag och i morgon och ska upp fem, jag är visserligen ledig men dottern vaknar ju alltid sex, så då går jag upp. Sedan är det fullt ös hela dagen. Det är bara vi som bor nära också ( ja och pappa då men vi är närmast) så de är alltid hit de ringer om allting.

Min sambo somnade lyckligtvis om igen men jag är klarvaken och kl är nu 00.45. Kul..😤😤 Nu lyckades mammas sambo få upp henne själv trots allt innan jag hann dit, men ändå. Den här gången alla fall.

Stäng av ljud på telefon åtminstone över natten!
 
😤😤😤 Nu skiter jag helt ärligt i vad de tycker, ska de ha någon som helst hjälp så får de ha larm och hemtjänst, så är det bara. Det är INTE ok att de (sambon) ringer hit mitt i natten för att ha hjälp med förflyttning. Sambon jobbar 12 timmars pass både idag och i morgon och ska upp fem, jag är visserligen ledig men dottern vaknar ju alltid sex, så då går jag upp. Sedan är det fullt ös hela dagen. Det är bara vi som bor nära också ( ja och pappa då men vi är närmast) så de är alltid hit de ringer om allting.

Min sambo somnade lyckligtvis om igen men jag är klarvaken och kl är nu 00.45. Kul..😤😤 Nu lyckades mammas sambo få upp henne själv trots allt innan jag hann dit, men ändå. Den här gången alla fall.

Det är faktiskt att gå för långt! Behöver de hjälp får de skaffa hjälp. Inte ringa er mitt i natten som om ni inte har egna liv som måste fungera.
 
Min svärmor kan vara likadan. Min sambo har satt dagar han kommer till henne. Hon får spara sakerna till de dagar han kommer, oavsett om det handlar om att handla, hämta posten eller gå på toaletten. Hon har larm nu efter att ha blivit liggande nattetid efter att hon ramlat (vid just det tillfället nådde hon inte telefonen), innan dess kunde hon bli sittande i soffan en hel dag eftersom vi jobbar till kvällen och hon inte kom upp ur soffan själv.

Just det där med att sätta dagar som man kommer på är ett bra sätt att hantera det som anhörig har jag sett i mitt tidigare arbete som biståndshandläggare.

Jag utgår från att du redan försökt förklara för din mamma att det inte funkar som hon gör nu. Kanske kan din pappa och du komma överens om ett gemensamt förhållningssätt mot din mamma, så kanske han också blir stärkt i att orka stå emot när hon ringer?
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 595
Senast: alazzi
·
Relationer Anonymt konto, om du listar ut vem jag är får du gärna hålla det för dig själv. Tack :) Jag och sambon har varit tillsammans i nästan...
2
Svar
29
· Visningar
4 608
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 078
Relationer *Gnälltråd* Min mors sambo (A) driver mig till vansinne snart. Han är så fruktansvärt otrevlig mot både mig och barnen. Allt och alla...
Svar
18
· Visningar
2 903
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp