Bukefalos 28 år!

Hur få framåtbjudning

caan

Trådstartare
Jag har en häst som jag i flera år nu har tragglat med för att få fram framåtbjudning. Men det går bara inte. Du kan sitta och skänkla hur mycket du vill, han ökar ändå inte. Ökad trav eller galopp är bara att glömma.

Jag har ridit ut mer än vad jag ridit på bana, för på bana går det ännu sämre, där tycker han att det är tråkigt att vara. Ute är det lite bättre, han går fram mer villigt.
Vi har provat draghjälp, men det spelar ingen roll hur långt före den andra hästen är, han tar det i sitt eget lugnare tempo.
Vi rider rundor som han verkar tycka är roliga, men det hjälper bara för stunden.
Vi har ridit mycket tempoväxlingar utan större resultat.
Jag har provat att vara "hård" mot honom, att lyssnar han inte på första känsliga hjälpen så åker han på en kraftigare skänklig, men det hjälper också bara för stunden. Jag vill inte behöva skänkla oss gula och blå för att han ska gå fram utan jag vill att det ska komma fram mer villigt från hans sida.

Hästen är kollad av veterinär, så det är ingenting sådant. Utrustningen passar bra. Att veta är att han är väldigt lugn i sin personlighet, hetsar aldrig upp sig över nåt utan är alltid en filbunke.

Vad har ni för knep? Vad kan jag göra för att få fram mer vilja att arbeta? Eller ska jag bara acceptera att jag har en "slö" häst? :p
 
Sv: Hur få framåtbjudning

Har själv en häst som ibland är het och ibland seg..... islänning med svåra exem. Men det första jag tänkte på när jag läste ditt inlägg var foder, får han/hon tillräckligt?

Men drar jag paralleller till mina erfarenheter när det gäller min häst som helst står helt stilla hela sommaren är att hårdare skänklar, spön osv bara gör henne surare det som fungerar är drivning med rösten och även massor med glada tillrop med rösten när hon ökar och gör något bra. Uteritter med andra hästar i lagom tempo är också alltid bra och blir hon lite peppad så kör på en tuff men kort galopp = kul tycker min häst.

Även omväxling är viktigt för en "seg" häst, rida på bana, ut i skogen, trava vägar, longering, tömkörning och körning. När jag kör min madame travar hon piggt på med öronen framåt även om vi är inne i en riktigt seg period, är det riktigt illa har jag även kört henne med exemtäcke på.
 
Sv: Hur få framåtbjudning

Nä du skriver 'funkar för stunden' hur lång är stunden? Om du lägger på spöet ex. 'håller' det 10 m eller 2? Om det håller 10 skulle jag säga att det är inkonsekvent träning. Om det är 2 m skulle jag säga att det är fysiskt. En häst går att skrämma upp, men om det omgående går tillbaka handlar det inte om lat utan om att det tar emot, fysiskt. Jag skulle då kolla upp med kiro (obs, välrenommerad, meriterad, bra utbildning..) om låsningar/spänningar (och om sådana finns, givetvis kolla -varför- dom finns, är det träning eller hovar?).

Framåtbjudning kommer med lösgjordhet.
 
Sv: Hur få framåtbjudning

För stunden = kanske 7-10 meter.
Hästen har varit hos kiro, tandläkare och veterinär och det är inget som helst fel på honom.
 
Sv: Hur få framåtbjudning

Träna hästen från marken, longera och tömkör och sjasa på den med longerpisk om den tragglar och inte går på bra. Lär in framåtdrivande hjälper på nytt från marken så att säga. Se till att den inte går och såsar när du leder och att den är alert i all hantering. Svårt om de fått hållas i flera år, har själv en unghäst som är trög som jag försöker få igång innan det är 'för sent' och beteendet är befäst..
 
Sv: Hur få framåtbjudning

Jadu.. Förmodligen har du en "lat" häst men det innebär inte att den inte kan arbeta.. Den kommer naturligtvis aldrig att bli het och framåt - men det går att göra något åt - och det hänger på ryttaren!! Din häst behöver skolas om!!

1) Rannsaka dig själv. Hur sitter du? Driver du (alltid) med mycket säte och skänkel? Klämmer du på hästen eller sparkar mycket? En lat häst blir ännu latare ju mer man driver!! Ju "lättare" man sitter desto mer framåt häst.

2) Läs Kyras bok, om "sparkstöttingen". Om du kan "åka" häst i ca 10 meter, ja då har du ju en början.. Problemet är att många tror att de rider på detta sättet fast de inte gör det. Dvs man har för mycket tryck av säte och skänkel även när man "åker med" så blir hästen strax lika lat igen...

3) Träna dig själv att sitta totalt avslappnad (och hålla balansen) utan vare sig knip med knän eller ben. När skänkelhjälpen läggs till ska den vara snabb och upprepande (snabb som en hackspett ;)) utan att vara hård eller stark. Så fort hästen lyssnar ska du släppa helt! Och sitta väldigt "lätt" och ge eftergift i hand och beröm med rösten. Lyssnar inte hästen ska spö läggas EN gång samtidigt som "hackspetten". Men den avslappnade sitsen och berömmet är det viktigaste!

Om du tycker att du redan gör detta (ta hjälp av nån från marken) så har jag ytterligare några tips..

Min erfarenhet är att den lata hästen blir piggare av mera samlande arbete (nu vet jag ju inte på vilken nivå du är iofs). Mycket övergångar och början till tramp (halva steg/början till piaff) eller piruettgalopp. En bra tränare är ett måste!

En annan sak som jag själv råkade ut för som nybliven (jag var 14år) hästägare var att jag tränade FÖR mycket och för långa pass i min strävan att vara ambitiös. Dessutom red jag med alltför starkt säte. Hästen jag hade var stenlat(i princip stannade om man slutade driva) och alla skällde "driv, driv" osv. La upp fodergivan.. Längre sporrar införskaffades utan resultat..:o När den hästen såldes - och hamnade hos en som inte alls var så ambitiös - blev hästen som förbytt! Jag trodde inte det var samma häst när jag fick provrida. Det visade sig att den numera vilade 2-3 dagar i streck på en ca tiodagarsperiod. Detta i kombination med kortare pass och mera samlande arbete så flög den fram!!

Var heller inte rädd för att "busa" lite med den - hästen måste tycka det är roligt!! Mitt i arbetet är det inte fel att ställa sig i lätt sits och gasa iväg på en långsida :D
 
Sv: Hur få framåtbjudning

Det kan vara en ide att träna mer från marken så att han lyssnar på rösten, det ska vi göra! Han är under inkörning så då slår vi ju två flugor i en smäll :)
 
Sv: Hur få framåtbjudning

Det kan mycket väl vara så att felet ligger hos mig, att jag omedvetet har lärt honom det. Bra tips, ska tänka på det när jag rider imorn :)
 
Sv: Hur få framåtbjudning

1) Rannsaka dig själv. Hur sitter du? Driver du (alltid) med mycket säte och skänkel? Klämmer du på hästen eller sparkar mycket? En lat häst blir ännu latare ju mer man driver!! Ju "lättare" man sitter desto mer framåt häst.

Jag har samma problem med min häst, det går iof i vågor, ibland bjuder hon bra och ibland blir hon som en korv eller går med handbromsen i.

Idag när jag red så rannsakade jag verkligen mig själv - jag varken skänklar eller sparkar på henne, brukar kicka till henne för att försöka väcka henne men det hjälper inte. Hon reagerar varken på kick eller spö eller nåt för den delen.

Men efter att ha läst detta inlägg så kom jag på att jag nog driver henne för mycket med sätet, så idag provade jag att sitta lätt i sadeln, nästan så jag tyckte att jag inte satt i den ;) iof är det kallare idag men hon va jätte jätte fin. Hon bockade till och med av glädje. Hoppas det håller i sig, ska bli spännande och se i morgon. När hon är så där framme för skänkeln är hon super super känslig :heart
 
Sv: Hur få framåtbjudning

Det går ALLTID att få fart på en häst , kom ihåg det. Just nu är du för mesig han skiter i att öka farten för han vet att det inte händer något om han fortsätter i samma takt (dina skänklingar ger alltså inte tillräcklig effekt/obehag) Sätt på dig ett par längre sporrar, börja med att be snällt , ingen respons, be hårdare, ingen respons tryck in sporrarna hårt, lovar att du får respons till slut. Detta kommer du bara behöva göra ett par gånger för sedan förstår han att "ojdå det är bäst att jag svarar på den lilla signalen så jag slipper sporren". Hellre att man gör detta ordentligt och att hästen vaknar upp och inser att nu jävlar händer det något om jag inte sätter lite fart, än att sitta och dövbanka hästen i sidorna vid varje ridtur.:)
 
Sv: Hur få framåtbjudning

Är era hästar lata, envisa, omotiverade, nonchalanta och beter sig ungefär som en envis åsna? Då kan jag med glädje berätta för er att ni har väldigt kloka hästar. De gör inte mer än vad de måste, och det kan vara ganska frustrerande, men i längden är de de säkraste hästar som finns. Visst de kan vara lite trotsiga och verkar ha tankarna på någon helt annan stan (oftast mat) men jag älskar dessa hästar. Eftersom de är så kloka så lär de sig väldigt fort, både bra och dåliga saker! Dessa hästar har en personlighet som kallas vänster hjärna introvert. En vänster hjärna häst är väldigt självsäkra, dominanta, nyfikna och är alltid medveten i tanken. En introvert häst är långsam, inåtriktad, bakåt, låg energi och rör sig mindre. Kombinationen av de två blir en envis åsna. Dock finns det massa roliga strategier som gör att du kan få din åsna att bli motiverad, pigg och uppmärksam. Det första man ska tänka på är att alltid göra mindre än hästen och använda omvänd psykologi. Eftersom en vänster introvert är matfixerade så funkar det bra som belöning, men även vila, frid och kelning är bra belöning. Ex. Lägg upp en förväntning för hästen, att i en paddock ställa upp två konor i varsin ände av ridhuset, gå från kon A till kon B och stanna och vila vid kon B, en bra stund, sen gå tillbaka till A och vila där. Kom på vart på en uteritt ni kan stanna och vila eller äta för att få hästen motiverad att gå framåt. Till slut kommer hästen med glädje vilja galoppera till vilostället för den vet att den får belöning där! :D I LOVE vänster hjärna introverthästar som är motiverade! :-D
 

Liknande trådar

Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
14
· Visningar
818
Senast: Lussekatt
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 694
Senast: Askur2017
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 075
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp