Hur få gubben att bli realist?

Tillis

Trådstartare
Jag och sambon träter om huruvida vi ska låna pengar till ett hus eller inte… Eller rättare sagt om hur mycket vi ska kunna tänka oss att låna. :crazy:

Jag följer dagligen fastighetsmarknaden här där vi bor, för att se var priserna ligger och vad man får för si och så mycket pengar. Med andra ord tycker jag mig ha relativt skaplig koll på vad hus kostar idag. Och man blir mer och mer mörkrädd för det blir bara dyrare och dyrare. :eek:
Vi har en ganska bra gemensam bild om hur/var vi vill bo, men min käre man är tyvärr inte realist och jag börjar nu bli rädd att vi ska bli sittandes i vår lägenhet hela livet (visst kan man bo i lägenhet, men jag vill inte klämma in både barn och hundar, ankor och allt annat som sambon vill ha, i vår lilla tvåa :D).

Så till problemet. Min sambo tycker absolut inte att man ska ge mer än 5-600.000 för ett hus, ”mer skulle jag aldrig få för mig att ge” säger han. Men vad gör man då när de enda hus som finns i den prisklassen är typ 75 kvm och saknar både vatten och el? Han kan/vill helst bygga själv, men det finns ju inga tomter för vettiga priser heller! De kostar från 250.000 och uppåt, och vill vi inte bygga en lekstuga att bo i så blir det nog svårt att hålla taket på 5-600...

Självklart vill inte jag heller fastna i någon skuldfälla, men jag inser i alla fall att vi nog måste räkna med lite mer för att få tag i ett vettigt och beboeligt hus.
Vad sjutton ska jag göra för att få honom att inse fakta?!

Kan inte ni som lånat pengar till hus eller gårdar, skriva ner lite här om vad ni har fått för månadskostnader, och om lånen har satt er på ruinens brant eller inte.
Jag behöver alla tips, råd och fakta jag kan få!

Stort tack på förhand! :bow:

/Tillis
 
För det första; 5-600 000 är ingenting för ett hus!
Har själv med sambo köpt en lägenhet för 750 000>:- en 3:a på 65 kvm. Visserligen i centrala gbg där man förhoppningsvis gjort en investering när man väl ska till och sälja.

Lättaste är om ni går till er bank och gör en boendekalkyl.
Efter lån och boende är betalt räknar man att man bör ha 5000 :- per person över till andra räkningar, mat, kläder osv. ( har man häst bör man lägga till en hel del med andra ord :o)

Vi har en total inkomst på 28 000:- efter skatt och lägger 8000:- på amortering, ränta + hyra/mån.
Ändå känns det inte som pengarna räcker till när hästen, bilen och alla andra kostnader är betalda :cry:

Mitt råd är som sagt att kolla med banken för att få en kalkyl.
 
Vill man köpa hus billigt så är det norrland som gäller. Här kan ni få ett bra hus med marker och lagård för runt 200 000kr billigare också om ni har tur. Bor runt sthlm och inte vill långt ut på landet så får man räkna med 1,5 miljon. Vill man långt ut på landet kanske man får tag på nåt för runt 800 000kr. Det roliga är att man bygger nytt för den pengen.
 
Nu vet jag ju inte var du bor, men runt Sthlm kan man ju få betala upp emot miljonen bara för tomten :crazy:

Som ngn annan föreslog, gå och prata med er bank. Då får ni veta hur mkt ni kan få låna och vad månadskostnaden blir. Tänk också på att en del banker vill att ni själva ska ha 10% till kontantinsatsen + pengar till andra kostnader i samband med köpet.
 
Några rader i förbifarten! :)

Värdet på fastigheter kryper uppåt, delvis beroende på ränteläget. Låg ränta= större ekonomiskt utrymme för köparen= lättare för säljaren att höja priset. En hake med räntan är ju, att man inget vet om ränteläget, den dag lånen skrivs om. Gardera alltså med ordentliga marginaler och ta inte med ev skattelindringar i budgeten. Sådana är att betrakta som grädde på moset, och kan dessutom försvinna nästa gång partierna skall omförhandla. :smirk:

Var letar du, med tanke på prisläget för omoderna hus? Stockholmsnära? Fastighetspriserna sjunker dramatiskt med ökat avstånd från storstäderna.

I princip, kostar det mer att bygga hus (klart över miljonen) än att köpa ett äldre, oavsett var man bor. Det billigaste, på både kort och lång sikt, torde vara att köpa en gammal, ej upprustad kåk, ute på landsbygden, och sedan modernisera i den egna takten. På köpet får man kåkens själ och historia samt troligen rejäl tomt. Kanske rentav en liten gård? ;)
Här är makens 500.00:- ingen utopi.

LIA
 
En bank resonerar som så att ni som är 2 pers utan barn skall ha minst 12 000:- i månaden när ni har betalt räntor, amorteringar samt ppvärmning på huset. Kan vara en bra riktlinje kanske.
Man måste räkna med att bägge 2 kan blir arbetslösa/sjukskrivna/whatever. Sedan är det också så att ni måste fundera på om ni kan få ut tillräckligt med pengar för ett hus om ni skulle behöva sälja kvickt. Det billiga huset långtborta-dåligtskick kanske inte går att sälja alls om det blir sämre tider för husförsäljningar som förutspås.

Vi köte hus för 1,5 år sen och jag ångrar inte det en sekund. vi hyrde så dyrt att det lönade sig för oss. Vår gård kostade 1,5 mille och vi har renoverat för ytterligare 350 000 kr. Återstår en värmepump för 50 000:-. Vi omvärderade gården så snart det gick efter renoveringen och fick på så sätt ner alla lån i bottenlån. Vårt fall är lite exeptionellt eftersom vi verkligen fyndade gården och fick den billigt. (här i mina trakter iallafall).

Självklart är det så att det alltid dyker upp tråkiga utgifter som man inte vill ha men jag säger bara snusförnuftigt - buffert.

Gå in på tex SEB och klicka dig fram till bolån och kalkyler så kan du se vad din månadskostnad blir. Jag slog på "skoj" in att ett hus kostar 800000 med 10% kontantinsats och har driftskostnader på 30000/år. Då blir månadskostnaden enligt dem 7000 kr detta in skattereduktion och fastighetsskatt. 2000 av detta är amorteringar. Det rä bara en lite uppskattning men det är ändå vettigt. Mitt råd är att ha en bra bankkontakt som kan hjälpa er. Vettigt är att shoppa runt lite. Faktiskt har en bekant fått bättre villkor på en internetbank än på någon av de andra bankerna.
Köp ett hus med potential. Ett hus som ni kan värdera upp efter lite smart renovering för det kan löna sig rejält dvs att man kan få in det mesta i bottenlån som ju är mycket billigare. Men man skall aldrig förköpa sig. Kolla på många hus för att få en bra uppfattning. Tja, jag kan fortsätta i en evighet men hoppas attnågot kan komma till nytta.

Jag ångrar inte en sekund att köpt gård!
 
Vi köpte hus i sommrás och betalade 280000kr för ett stort hus på 166kvm, strax över en ha åker/bete/skog, ladugård (stort nog att fixa stall i) samt uthus. Huset är jätte bra men det är inte om tapetserat sedan 1970..(gröna vävtapeter!)= Vi gjorde ett kap, enligt mig!
PÅ det lånet betalade vi 1100kr per månad i ränta (amoterade ej)

Nu har vi iofs lite mer lån än det för vi köpte en kvarn oxå som är ett krafft verk så nu har vi en månads kostanda med amotering och ränta på ca 11000kr/mån..INTE KUL! men nu kan jag ha hästarna hemma och då blir det ju billigare.
Jag lägger hellre pengarna på mig själv än att betala det till någonannnan i hyra!
 
Oh vad jag känner igen mig, min sambo är presic likadan... :crazy: :crazy:
Men jag resonerar som så att kostnade i längden kommer ju att bli densamma, varesig man köper en dyrare "färdig" gård eller en billigare med massa fix. För då måste man låna mer pengar för att ha råd att fixa allt det där. Och jag VET att vi varken har ork eller tid att hålla på med sådannt, men det hävdar han bestämt. :smirk:
Vi är ju överrens om att vi ska bo på en egen gård med stall i framtiden, men jag vill ju NU, han ska fundera så mkt...

Nu har vi iofs haft sådann tur att vi kommer att få prova på "bo på landet" livet ändå. :) Eller ja, jag är ju van, bodde på gård och landet tom jag var 20 år(pappa är bonde), bara 7 senaste åren jag bott i lgh. Men sambon får känna på. :)
För vi ska flytta in i ett fristående hus som finns på gården där jag har min ena häst inhyrd, from april blir det. Kan inte bli bättre. :love: Ett 2 våningshus på 90 kvadrat, modernt och fräscht.
Förhoppningvis blir sambon peppad av det till att vi skaffar nått eget. :D ;)
 
Vi bor i Småland så det är här vi söker hus…
Vi vill gärna bo lite lantligt, men vill samtidigt inte ha alltför långt till samhället med skolor, affärer och annan service. Personligen kan jag tänka mig att bo inne i något av de mindre samhällena utanför stan, men det är sambon helt emot. Han är uppvuxen på landet och vill bo likadant själv när han skaffar familj.

Vi har kikat runt lite på hus (inte så seriöst), och de som legat i den prisklass som sambon vill ha är tyvärr inte mycket att ha. Man vill ju inte – som ngn här skrev – köpa ett billigt hus som man sen renoverar för en massa pengar men ändå inte får ut särskilt mycket för om man säljer... Med tanke på läge och så... :crazy:
Det finns faktiskt ett hus till salu nu som jag är lite spekulant på. Det är dock lite litet (knappt 90 kvm) och helt omodernt, men jag tror att det går att göra väldigt fint! Det har en jättestor tomt, liten ladugård och garage. Kruxet är att det inte finns avlopp och i och med det inte heller toalett eller dusch. Köket måste också totalrenoveras eftersom det är ett gammalt lantkök utan några som helst vitvaror. Men det finns två kakelugnar och gammal vedspis och även i övrigt är huset väldigt charmigt. MEN – det kostar 500.000 och ska man sedan renovera en hel del lär det ramla iväg en massa extra pengar.

Vi får nog helt enkelt gå iväg till banken och kolla upp ordentligt vad vi har råd med... Jag har ju kollat på internet lite då och då när det varit ett hus man varit intresserad av, men det har känts lite som ”glädjekalkyler”... Liksom lite för bra för att vara sant...
 
min svägerska köpte sitt hus/gård för nått år sen nu.
dom betalade 350 000:-
då e d MASSA mark, ett hus som behöver renoveras men e fullt bovänligt, stall och ladugård plus ett uthus som nu används som verkstad för gubben företag...
dom betalar knappt 4000:- i månaden för lån och grejs..

men d beror ju såååå mycket på vart huset ligger...
 
På marknaden finns ju snart sagt alla tänkbara varianter på boende. Alla har vi våra egna känslor för hur och var vi vill bo, och det påverkar givetvis det vi skriver här. Själv tillhör jag dom som gärna bor gammalt, avsides och långt från stan. :)

I ditt fall kanske kommunikationerna är viktigare än just närheten till servicen?

köpa ett billigt hus som man sen renoverar för en massa pengar men ändå inte får ut särskilt mycket för om man säljer... Med tanke på läge och så...
Tror inte det innebär några problem i sig. Lantliga hus verkar lite mindre känsliga än dom i tätort. Som jag ser det, får du tillbaka mer (procentuellt) vid eventuell försäljning av ett lantligt hus, som du köpt billigt (omodernt osv) och rustat/moderniserat, än motsvarande (billigt??) i tätort.
Klart sämre, är att bygga ett nytt hus i tätort och allra sämst är att bygga det på landet. I det fall huspriserna allmänt sjunker, vill säga.
Men, inte köper du huset för att sälja det? ;)

Huset ni tittat på, går det inte att pruta? Läget måste vara synnerligen attraktivt, om dom skall få ut det priset.
Finns vatten? Isf kan du nog räkna med 200.000:- för va och köket, mycket beroende på!?! :p Samtidigt har värdet på kåken stigit med ungefär motsvarande! Varje spekulant måste ju också räkna in dom kostnaderna!

Litet är bättre än stort! Mindre jobb och lägre kostnader hela vägen.

Det är rätt att vara MYCKET kritisk till säljarnas/mäklarnas uppgifter. Dom tenderar att alltid ligga i botten på kostnader, "glömma" vissa, hissa skatteeffekter och -avdrag osv.

Lycka till med boletandet!
LIA
 
Nja, kommunikationerna i sig är väl kanske inte så jätte-jätteviktiga, men jag tänker lite på mina (förhoppningsvis) kommande barn - de vill ju ha kompisar någotsånär i närheten. Men man kan ju forska lite om vad det är för grannar :) - det kan ju vara gott om barnfamiljer i området.

Sambon tyckte att vi kunde ge ett bud på 400.000 och det kanske är mer rimligt egentligen. Det finns vatten, men alltså inget avlopp. I dagsläget finns det mulltoa vid köksentrén. Det gååår ju att bo i med andra ord, men man vill ju ha det moderniserat ganska omgående. Avlopp kan sambon gräva själv för han jobbar med sånt´, så kostnaden blir ju lite lägre än om man hyr in ngn. Men kök får man ju räkna med 100.000 i alla fall (om det räcker), och så måste ju huset byggas ut direkt för att göra plats för badrum - ytterligare sisådär 150.000 eller nåt (höftar bara).

Du har nog rätt i att litet är bättre än stort, bara huset i sig går att bygga ut om man så skulle vilja.
Du ser huset under http://www.maklargruppen.nu/ om du vill, klicka på objekt och därefter "Kläckeberga".

Tack för dina synpunkter och råd!
 
Oj! Maken o jag köpte vår gård för två år sedan för 650'000kr!!!

Tvåvånings boningshus på 110 kvm (stort gammalt hus med högt i tak), tomt/mark på knappt 1,5 hektar. Stor trädgård med gamla fruktträd mm. Tre stora längor, varav en är fd kostall, häststall med fyra stora boxar, jättestor loge, stort hönshus, pannrum o tvättstuga (de sistnämnda har vi själva byggt in i ena längan)...och plats över för att bygga uthyrningsrum mm. Dubbelgarage med el. 60 kvm vagnslider (tre väggar o tak) som används i anslutning till hästhagen för lösdrift. Överbyggd gödselstack m gjuten platta.

Brunnen var kass (dåligt vatten) så vi fick gräva egen brunn. Till det har vi rivit ner eternitbeklädnaden på huset, tilläggsisolerat o klätt med trä. Bytt ut alla fönsterna mot isolerglas. Påbörjad ny trappa i trä (som ska bli inbyggd m fönster,dvs förstukvist), isolerat uterummet o klätt m träpanel istf korrugerad plåt.

Trots att vi lånade en del för renoveringarna har värdet ökat så pass att det är värt mer än vi har i lån! Ska göra ny värdering nästa vecka, håll tummarna! Håller just nu på att sätta upp fönsterkarmar o lister i sista minuten...

Till saken hör att trots att vi bor ute på vischan så har vi bara en km till motorvägen o bor nära tre större städer! Så visst kan man hitta bra ställen till bra pris...om man är lite händig! :D
 
Jag frågar mig nog snarast vem av er som behöver att bli realist?

Det jag skulle se som realistiskt, är att bo med mulltoa och duscha i uthuset ett tag, tills att man ser hur det blir med ekonomin. Sedan så får man ta det pö om pö. Om man skall ha allt "på sitt vis" från början, så behöver man vara mycket rik.

Det verkar ju att finnas någon form av avlopp för duschen och disken. Stenkista kanske? Det är också bra att bo ett tag i ett hus och "känna in det" innan man börjar att riva i det. Det blir oftast mycket billigare så, och så får man till en bättre lösning.

Ett enkelt och funktionellt duschrum med toa och handfat och plastmatta på väggarna, behöver inte kosta så himla mycket. Men om man vill ha kakel och klinkers och golv-värme och bubbelbad och hela kittet, då så drar det iväg.

En väl fungerande avloppsbrunn är inte heller en så blodig historia. PM:a Kopparberg om det, hon kan avloppsbrunnar.

Däremot så är dyra saker att borra brunn eller ordna ett nytt värmesystem eller att renovera kakelugnar och murstockar. Är kakelugnarna provtryckta?

Var inte så petig med standarden till att börja med, så skall du nog se att det blir ett hus till slut.
 
Köket måste också totalrenoveras eftersom det är ett gammalt lantkök utan några som helst vitvaror.
Vaddå, MÅSTE? Ställ dit en spis och en kyl/frys. Köp begagnat för några tusenlappar. Jag såg både diskmaskin och diskbänk på bilderna. Se möjligheterna i stället för problemen. Och krångla inte till det med att "totalrenovera". Om jag var din sambo, så skulle jag också dra i handbromsen hårt.
 
Det ser ju alla tiders ut! Går det att köpa till mark? Hagar, hagar och ännu mera hagar! ;)

Jag håller med IU, när det gäller det här med renoveringar.
Det mesta som behövs för ett hushåll verkar finnas på plats. Ser ingen diskmaskin (hur nödvändig är en sån?), men däremot en liten elspis.
Varför inte börja enkelt och bygga upp och till efter hand?

JAG :o skulle vara mycket försiktig med renoveringar och moderniseringar. Dvs, vara rädd om det gamla, som vedspisen och kakelugnarna t ex. Även ev plankgolv etc. Kåken har stått i över 70 år, och kan bli hur gammal som helst. UNDER FÖRUTSÄTTNING att man vårdar den och låter den ha sitt naturliga skick. Inga plastfärger eller felaktigt utförda isoleringar, mao.

Tycker nog att taxeringsvärdet på marken är lite häftigt. Det antyder att marknadsvärdet på hus i grannskapet är högt. Stämmer? I så fall tar ni ju inga risker.

Häng på där, innan någon annan snor det framför näsan på er. :(

LIA
 
Ser ingen diskmaskin
Det är en liten en, inknölad under diskbänken. Det tyder på att det måste finnas något sorts spillvattenavlopp.

Kåken har stått i över 70 år, och kan bli hur gammal som helst.
Ja, och ingen har stoppat in något illa byggt badrum som kunnat ordna med fuktskador, mögel eller hus-svamp. Bättre med inget badrum faktiskt, så att man slipper de äckliga fuktskadorna.
 
Håller med Inte Ung och LIA, det är bättre att renovera pö om pö än hasta iväg och sen ångra sig. Det behöver inte vara dyrt att göra i ordning gamla hus, bara man låter dem vara just de husen de är. Att göra om ett gammalt hus till ett nytt är däremot väldigt dyrt (oftast blir det dessutom ganska fult).
 
Om det är Vänersborg du menar är där otroligt billigt att bo jämnfört med många andra ställen *saknar*.
 
Men gud vad kul! Då kan du ju gå ut och klappa fölis när du vill! :love:

Vi letar oxå hus, sambon och jag. För det vi vill ha (lite pampigare hus ej mindre än 150 m2, rejält med mark, stall/möjlighet att bygga stall) kommer vi att få betala över miljonen i området vi bor. Men då vi redan nu betalar 9500 kr i bara hyror (3 boxar & lgh på ca 90 m2) känns det som att man hellre skulle lägga de pengarna på ngt eget än ngt som man bara lånar. :crazy:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 480
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
623
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 129
Senast: Wille
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 040
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp