Hur få han "rumsren"?

snurran

Trådstartare
Ja nu har min nyss fyllda 4-årige son lite problem att gå på toa då han behöver bajsa.
Han har lätt bli förstoppad och tar Lactulos varje morgon för att mjuka upp avföringen.


Men trots det så har han ju haft en bra period där han gått på toa och bajsat. Men nu bara går det inte :cry:

Känns som att vi inte längre kan bestraffa han då han bajsat i byxan (kan ske upp till 8ggr på en dag).

Vi får ju ingen direkt hjälp från vårdcentralen heller. Och pojken lider ju rent psykiskt av att han blir retad av andra barn då han ofta luktar bajs och fysiskt eftersom det till slut svider i stjärten för honom :cry:

Både jag och hans pappa känner oss totalt maktlösa inför detta.

Nu är jag sjukskriven och hemma. Vilket gör att jag kan ta in han på toa ganska ofta och kan på så sätt undvika större delen av olyckorna. Men det är ju inte varje dag man har den möjligheten heller.

Han rör på sig rätt mycket. Kosten är variationsrik, mycket grönsaker, rotfrukter och fibrer i allmänhet, försöker undvika vitt mjöl och annat "stoppande". Så jag gör verkligen allt jag bara kan, men utan resultat.

Så nu vänder jag mig till er om tips och råd.

Grabben är allergitestad på födoämnen och visade inte på någon allergi där.

Snälla, HJÄLP! :cry:
 
Sv: Hur få han "rumsren"?

Jag vet att en kompis fick tipset att avsätta samma tid varje dag och då sitta på toa 20 min vid den tiden varje dag, de läste böcker, sjöng sånger osv och rätt fort så började barnet att bajsa vid den tiden, och har fortsatt så nu flera år senare utan att de har behövt göra någon affär av det.

Det ska vara trevligt och roligt att sitta på toa!
 
Sv: Hur få han "rumsren"?

Har redan den rutinen. T.om hans dagmamma har en längre stund för honom på toan varje dag.

Det har ju fungerat förut. Men nu vill det sig inte alls. Är som att det kommer lite bättre kortare perioder och sen brakar allt loss igen :(

Vet inte om jag törs ringa vårdcentralen och tjata mer, har bråkat ganska mycket med dem för att grabben alls ska få hjälp med magen sin.
 
Sv: Hur få han "rumsren"?

Känns som att vi inte längre kan bestraffa han då han bajsat i byxan (kan ske upp till 8ggr på en dag).

Bestraffar du honom för något han inte kan rå för:confused:

Han tycker säkert att det är mycket enklare när han dessutom blir bestraffad:mad:

När magen krånglar så beror det ofta på oro när det inte finns fysiska fel.
Varför ger du honom medel om han bajsar så ofta som 8 gånger på en dag?
Jag tror att ni behöver börja om från början, när han blir förstoppad så fundera på vad som har hänt senaste dagarna istället för att ta till medel.
Endel människor bajsar inte varje dag utan var tredje/fjärde/femte dag utan att det är något fel.

Jag hade tagit bort medlet och gjort toabesöken trevliga med en bok eller dylikt. Gör inte en så stor grej av det hela utan lyssna på honom när han behöver gå på toa och ta den tiden det tar.

Och sluta för guds skull att bestraffa honom:cry:
 
Sv: Hur få han "rumsren"?

För det första. Vi har en MYCKET god kommunikation med vår son. Förklarar och är noga med att han förstår.
De bestraffningar vi har är inte direkt att vi lägger han i knät och rappar han med saltat björkris. Utan snarare att han själv får välja bort en "förmån" ex ingen efterrätt (och då äter INGEN efterrätt heller). Eller att det inte blir TV tittande den dagen. Tycker inte det är grymma bestraffningar.
Men klart vi inte bestraffar då han har uppenbara problem, hur less man än är att tvätta bajskallingar.

Medlet tar jag INTE bort. Glömde ge i 2 dagar och sen fick han inte bajsa på en vecka, inte ens plommonmos hjälpte. Han fick feber, blev jättedålig och vi fick åka till akuten med honom.

Problemet är ju att lyckas få han att springa på toa då han behöver.

Vet av egen erfarenhet att man kan bli "gasig" av Lactulos första tiden som vuxen, vet inte med barn, men tycker det borde vara samma. Är rädd att han ibland bara tror han ska prutta då det egentligen vill komma ut mer än så :crazy:
 
Sv: Hur få han "rumsren"?

Det kanske kan vara idé att minska ner dosen lactulos då, för bajs upp till 8 ggr/dag för en 4-åring är ju väl mycket.

Sedan håller jag med TinyWiny; Varför öht bestraffa något han inte kan kontrollera :confused:

Vad äter han för mat? tillräckligt med fibrer? Plommon eller annan lätt lösande mat? etc.
 
Sv: Hur få han "rumsren"?

Om du har en god kommunikation med sonen så förstår jag inte varför han inte får ro att gå på toa?!
Om han nu inte kan vara utan medlet utan att få feber och bli dålig så hade jag verkligen inte bara fortsatt att ge medlet utan att veta varför hans mage inte fungerar som den ska.

Varför tycker du att han ska ha ett straff när det är något han inte kan kontrollera:confused:

Jag kan verkligen inte förstå hur du tänker då?
Det är lika korkat som att straffa en sängvätare, tror du verkligen på fullaste allvar att det hjälper honom?

"Straff" ger man (om man nu gör det) vid tillfällen då man vet att det barnet har gjort kunde förhindrats om barnet tänkte efter före, menar du att han ska springa på toa varannan minut om det skulle komma något?

Du får ursäkta mej men jag tycker det här är fruktansvärt:cry: att bestraffa ett barn för något han inte kan rå för:cry:

Tänk om det vore du själv som blev bestraffad för något du inte kan hjälpa!
Tänk om du skulle bli bestraffad för att du inte kände när mensen kom och det blev en bloddroppe i trosorna!

Nej jag tycker att du och barnets pappa ska tänka till, jag tror att problemet försvinner om ni tar bort stressen som blir, inte bara av bajsandet utan också av straffen, börja om från början, säg inget, anklaga inte utan byt bara om och tvätta honom.
När inte ni gör en stor grej av det så kommer han till slut slappna av och våga känna efter när det är dags.
Tänk också på att för mycket fibrer är stoppande, särskilt för barn.
 
Sv: Hur få han "rumsren"?

De bestraffningar vi har är inte direkt att vi lägger han i knät och rappar han med saltat björkris. Utan snarare att han själv får välja bort en "förmån" ex ingen efterrätt (och då äter INGEN efterrätt heller). Eller att det inte blir TV tittande den dagen. Tycker inte det är grymma bestraffningar.
Men klart vi inte bestraffar då han har uppenbara problem, hur less man än är att tvätta bajskallingar.

Det här är väl så tydliga bestraffningar som det kan bli för något han inte kan rå för. Skuldkänslorna blir säkert inte så mycket bättre av det här.

Att bajsa 8 ggr på en dag låter onormalt mycket. Man räknas ju som förstoppad om man bajsar mer sällan än två gånger per vecka. Till att börja med måste det ju gå att reglera antalet bajsningar till en mer normal nivå. Dra ner på dosen lactulos till att börja med, det skulle jag gjort. Ge grabben en chans att lära sig känna när han är bajsnödig.
 
Sv: Hur få han "rumsren"?

Jag bad om hjälp för att kunna hjälpa min son.

Men känner inte att jag alls får någon direkt hjälp, bara att jag blir hackad på.



Bestraffar inte sonen längre, detta har skett vid två tillfällen, inget funkade och då slutade jag -mkt enkelt.

Den gången han bjsade 8ggr på en dag -då var han förstoppad och vi sökte hjälp på VC för det.

Snälla försök förstå att jag verkligen gör allt jag bara kan för att hhjälpa honom!!! Jag ser att han lider och det finns väl för f*n inget värre för en förälder att se sitt barn lida och själv inget kunna göra???
 
Sv: Hur få han "rumsren"?

Jag har varit förstoppad i hela mitt liv och jag måste säga att Lactulos har rent ut sagt varit den sämsta skit jag testat. Det ger konstig mage och magknip, det är inte något man vill ha när man har sådan krångelmage, man behöver något långsiktigt.

För mig har det inte spelat så stor roll om jag ätit rätt mat, fibrer, katrinplommon osv. Det har bara gett orolig mage. Det enda som fått mig att gå på toa är lugn och ro hemma. Direkt jag haft besök eller något som stört min rutin så har jag inte kunnat gå på toa. Jag skulle hellre hålla mig en vecka än att gå på toa hos någon annan och är jag bortrest så får jag inte ens bajskänslor. Den delen kopplas helt bort. Jag känner verkligen ingenting. Jag har försökt att förebygga med laxerande medel när jag varit borta, men inte ens det har hjälpt för det är sådan inbyggd spärr.

Det som fungerat allra bäst för mig är Visiblin. Det är ett bulk-fiber-medel. Då får jag ett ordentligt tryck och måste gå på toa en gång på morgonen (då gäller det att jag är hemma...) Det smakar mest gräs och jag vet inte hur eller om man ger det till mindre barn. Men det ger en rejäl nödighetskänsla utan att ge bubblig och orolig mage, magknip eller lös mage. Det finns liknande saker med apelsinsmak på Apoteket också, minns inte vad den heter, men den fungerade precis likadant.
 
Sv: Hur få han "rumsren"?

Bajsning är jätteladdat, mer laddat ju yngre barnet är.
Prova att bara påminna honom i förbifarten om han kanske ska gå på toa och bajsa. Låt olyckorna ske, gör ingen affär av dem, tvätta av honom och byt byxor utan att signalera att du tycker det är jobbigt. Avdramatisera!
Det kan ha blivit en låsning så att han går och håller sig för att han inte vill gå på toa och att det till slut bara kommer i byxorna.
Hur gjorde ni när pojken slutade med blöja? Var han tidig eller sen att sluta med blöja?
Jag vet inte hur sjukvården är organiserad just hos er men hos oss kan man be distriktsköterskan ordna en tid hos barnklinikens barnläkare, ta reda på hur det fungerar hos er, kanske kan du ringa direkt till barnkliniken.
För pojken behöver mer hjälp än vad läkaren på vårdcentralen kan ge.
 
Sv: Hur få han "rumsren"?

Sluta genast med lactulos!
Det ger bara en massa gaser och gör ofta att man småbajsar ofta istället för normalt, precis som din pojke gör. Dessutom får man ofta ont i magen av det.
Det finns flera bra preparat i pulverform som inte är laxerande alls, men som håller kvar fukten i bajset. Då blir avföringen inte hård även om han inte vill/vågar/kan bajsa, utan är mjuk när det väl kommer. Dessa är recepbelagda, men att du behöver en barnläkare är ju uppenbart.
 
Sv: Hur få han "rumsren"?

Ett av mina barn var så,och varje morgon satt vi på toan/pottan och sjöng/läste/pratade,han fördedrog potta,så vi gick och inhandlade en som han själv valde!

Aldrig att jag skulle kunnat bestraffa honom med något som han inte är medveten om,för tarmen tömmer sig själv,och det kan dom inte kontrollera!
Att i det läget bli bestrffad måste var oerhört stressande och göra saken värre..För han vill ju inte bajsa på sig,för då får man ju inte det och det,och till slut är bara magen så orolig den bra kan bli!
 
Sv: Hur få han "rumsren"?

Syrran har en 3 åring, han bajsar i blöjan sen springer han på toa och sätter sig ;). Han bajjar kanske 6-8 gånger per dag, hon tränar ingenting med nån toasittning eftersom det kommer när det kommer anser hon. Så gjorde hon med förra ungen också ( 12 år i dag). Toatränade ingenting, dom lär sig självmant. Man behöver inte träna med sånt. Jag är av samma åsikt. När dom är mogen kommer dom gå på toan.
 
Sv: Hur få han "rumsren"?

Man räknas ju som förstoppad om man bajsar mer sällan än två gånger per vecka.

Gör det de även på barn ? Handlar det inte mer om hur konsistensen på avföringen är ? Dvs även om dom bajsar si eller så mycket per dygn men avföringen är torr, eller det kommer extremt lite per gång tex, så kan dom vara förstoppad. På vuxna vet jag att om man bajjar mer sällan än si eller så/vecka så är man förstoppad.

:confused:
 

Liknande trådar

Småbarn Hej, vi har en dotter på dryga fyra år. Hon visade intresse och klarade av pott- och toabesök i "normal" ålder men det var svårt att få...
Svar
7
· Visningar
2 744
Senast: Majkem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp