Hur få honom att stå still uppbunden vid rykt??

J

jezekl

Jag har en häst som inte blivit hanterad senaste 5 åren, och har problem med att binda upp honom i stallet. Han vill inte alls stå still och blir uppjagad av allt som händer runt omkring honom, tex någon som går förbi utanför stallet. Han går omkring (trampar omkring) hela tiden, försöker komma loss och ibland försöker han stegra. Han är ny i stallet sen ca tre veckor, så till viss del känns det väl nytt för honom fortfarande. När han blir sådär uppjagad blir han väldigt buffig och nafsig.
Vad ska jag göra för att kunna ha honom uppbunden så jag kan rykta honom mm?? Hur får jag honom att stå still och inte hetsa upp sig över allt som händer runt omkring?? :confused:
 
Hej på dig!
Hade samma problem med min unghäst när hon var ensam i stallet. Det jag gjorde var att i stället för att stalla upp henne, tog jag in henne i boxen. Där fick hon hö att mumsa på för att lugna henne. Med grimma o grimskaft på borstade jag henne. Hon var orolig i början men detta funkar nu väldigt bra. Har du testat att ha en hästkompis i stallet när du stallar upp din häst? det brukar vara en trygghet för hästarna så de inte känner sig så ensamma. Lycka till...inte så mycket till hjälp men ändå ;)
 
Hej

Vad som fungerat med de stressade unghästar jag haft och skött om är ledarskapsövningar. När man väl blivit accepterad som ledare brukar de faktiskt kunna tycka det är riktigt skönt att lämna över spaningsansvaret åt en. Övningar som är lätta att träna brukar vara att gå bakom, stanna och backa. Det gäller att vara lugn och bestämd och berömma mycket när de gör rätt. Om hästarna är mycket dominanta och inte vill acceptera att de står under en i rang kan de stegra eller i värsta fall gå till anfall vid ledarskapsövningar så det gäller att man törs och vet hur en eventuell konflikt kan lösas.

När hästen respekterar en som ledare brukar de lugna sig betydligt vid all hantering. Om den trots detta lätt stressar upp sig brukar det vara bra att påminna den om deras position till exempel genom att lugnt rygga den ett par steg eller flytta på den lite. På detta sätt lockar man uppmärksamheten från det läskiga till en själv.

Hoppas att det går bra för dig och din häst
 
jag tror att det skulle kunna vara något...jag har försökt se efter hur rangen är mellan oss, och jag tror nog att han inte ser mig som högre rang...vilket jag givetvis måste ändra på.. :crazy:
kan du beskriva ledarskapsövningarna lite mer så jag är helt på det klara med vad jag ska göra...jag har övat lite att han ska stanna på kommando när jag stannar när jag leder honom, vilket funkar rätt bra ibland...han kan vara lite ivrig ibalnd och vilja dra iväg och gå om mig, som jag förstått att jag inte ska acceptera, men hur gör jag för att tala om det?
 
Du ska bete dej som en häst. Om din häst kommer för nära när ni är ute och går så höjförst ena axeln, gå med den höjd och titta surt på hästen, kör fram huvudet. Vid reaktion så måste du slappna av, nästan sjunka ihop, direkt. Om det inte hjälper så visa undersidan av din fot, sedan stampa och slutligen hoppa. Händer det inget så kan man också skaka grimskaftet rejält tills hästen backar. Du kan även göra utfall mot den, hotfullt och argt (titta hur hästarna gör mot varandra i hagen). Röstkommandon ska inte behövas. Tänk på att hästen alltid ska gå en bra bit bakom dej, den ska stanna ögonblickligen då du stannar och om du backar ska den också göra det. Den ska aldrig få komma nämre än ett bestämmt avstånd så vida du inte bjuder in till det, du måste reagera omedelbart då hästen kommer för nära, det är viktigt att vara konsekvent. Bjuder in gör du genom att sjunka ihop och sträcka fram handen med handflatan upp, vänd sidan av huvudet mot hästen. Så fort du tittar rakt mot den betyder det att den ska flytta på sig när du kommer för nära.

vid rykt mm i stallet får aldrig hästen ta ett steg emot dej (inte ens ett pyttelitet, inte en centimeter), om den gör det måste du genast få den att flytta sig minst tillbaka till där den stod innan.

Hoppas att du förstår och lycka till.
 
Om du har hästen i boxen så var lungn hela tiden, och så fort hästen flyttar på sig så ställ tillbaka hästen, tillslut kommer hästen tröttna på att gå runt..

Förutom det så är det ju jätte bra med ledarskaps övningar.. lycka till :rofl:
 
med ledarskaps övningar så har jag gjort så här:
(vet ej om det är helt rätt men det har funkat för det mesta.)
just med att leda den, hästen skall gå bakom dig. Du skall stanna och kommer hästen förbi dig, du måste också ha en gräns hur långt hästen får gå fram. jag brukar ha att mulen skall vara bakom min axel till en början.
När du sedan skall få hästen att fatta att den har gjort fel, och få den att backa. "Ryck" i grimskaftet/tygeln, inte hårt bara så att det känns obehagligt för hästen. när hästen går bakåt eller bara tänker bakåt så slutar du tvärt och berömmer. gå fram igen och stanna upprepa övningen. Det här har funkat på de hästar jag har prövat på. du får bara hålla på ett tag med det till slut tröttnar hästen.

hoppas du blev lite klokare av det här.

:)

Min Hemsida: www.angelfire.com/hero/carro
 
ignorera honom, prata lungt och rykta honom endå.
börjar du säga åt honom för att han blir rädd så hjälper det inte, ta det lungt så inte han känner att du stressar upp dig, då blir han oxå det...
kram
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 233
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 327
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 947
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 414
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp