Hur få hunden intresserad av spårapporten/leksaken?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Annapanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 4 311
Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Annapanna

jag har lagt lite personspår med min vovve och det går bra, han går exakt i spåret med näsan i backen. Jag fick tipset att börja lägga ut en markering/spårapport och har hittils använt mig av en leksak som jag lagt på mitten av spåret. Hunden har markerat snabbt vid leksaken och då fått beröm men nu har han börjat strunta mer och mer i den, han bryr sig bara om själva spåret, även slutmarkeringen (korv)har han börjat rusa förbi då han tycker spåret är roligare i sig och inte spårslutet.

Någon som har något tips på hur man kan få upp intresset/morivationen för spårslut och markeringar och inte bara för spåret i sig?

Sv: Hur få hunden intresserad av spårapporten/leksaken?

Enklast och bäst att är lära in markering av apporter separat och alltså inte i själva spåret.

Jag har börjat så att jag slängt ut en spårapport på gräsmattan, kanske fäst ett snöre i den och dragit runt den lite och helt enkelt gjort den väldigt intressant och rolig. När hunden väl visar intresse för pinnen så blir jag överlyckligt glad och så leker vi lite. Hur man gör sedan beror lite på hund och vilken typ av markering du vill ha. Min ska helst plocka upp pinnarna, medan andra vill ha liggmarkering. Jag kan också leka med själva apportpinnen med min hund men så är hon ingen typ som klyver pinnen i småbitar heller eller tuggar sönder dem.

tack för tipset :)
Det borde inte vara så svårt att få honom intresserad då jag anser att hunden annars har ett ganska stort föremålsintresse. Jag hade tänkt mig en markering där hunden tar spårapporten i munnen fast risken är väl att han börjar tugga på den...kanske ska fundera på om inte liggmarkering är bättre...nu flummade jag visst ut, nåja tack för tipset iaf...

är din hund inklickad så går det på nolltid att lära hunden leta apporter. om inte, skicka ett PM så kan jag förklara hur man kan göra.

jo han är inklickad för inte så länge sedan och klicker är något som funkar jätttebra på honom, det lilla jag provat. Jag har funderat på om det skulle fungera med klicker, jag har bara inte luskat ut exakt hur jag skulle lägga upp det då jag är nybörjare inom klicker och är rädd att krångla tilll det, även om jag gillar metoden.

jag hade börjat med en apport och lärt hunden markera på lämpligt sätt.

lägg en apport framför honom och klicka vid minsta intresse (det här kan du göra i soffan framför tv'n). jag vet inte hur insatt du är i det här med klicking, men tanken är att du ska forma ett beteende. inga nej och vänta inte tills allt är perfekt utfört innan du klickar, öka kraven långsamt. visar han ointresse så sänker du kraven ännu mer och börjar klicka aktivitet igen. skulle han plötsligt kasta sig ner framför apporten/hämta den (eller vad du nu valt för markering) så var beredd med en jackpot (klicka flera gånger och ge massor av godis och beröm).

när du fått till den önskade markeringen lägger du ett kort spår med ett par apporter i och sätter på sele och koppel. med största sannolikhet kommer hunden reagera på apporten och då får du vara snabb med klicket. kräv inte en perfekt markering direkt, det viktigaste är att han tycker det är störtskoj att hitta den. springer han bara rakt över så får du bromsa och vänta.

tack snälla för ditt svar...jag har nog förstått tanken med klicker(läst böcker och pratat med de som använder sig av den) men haft dålig fantasi om hur jag ska dela upp momenten för att forma rätt beteende...

Jag sitter här ock klurar på viken typ av markering som är bäst, liggmarkering eller att hunden ska plocka upp pinnen. Jag hade innan tänkt att hunden skulle plocka upp pinnen men börjar nu tveka vilket som passar honom bäst.

Någon som har ertarenheter av för och nackdelar med de båda sätten?

Gud vilken bra tråd, funderar nämligen på precis samma sak. Vet inte riktigt vad som passar min hund bäst heller. Men jag funderar på om jag ändå inte vill att hon ska plocka apporten.
Argh.
Nåväl. Jag och en polare ska åka iväg och spåra ikväll så får vi se hur det går. Första gången hennes valp ska spåra så det blir spännande. :)

KL...

Men i spåret räcker det väl att "påvisa" apporten? Det finns väl inte specifikt angivet på vilket sätt hunden ska göra det?

Tacka vet jag viltspår.... :D Inte en apport i sikte!

Egentligen spelar det ingen roll alls hur hunden påvisar apporten. Den kan ställa sig och dansa hambo om du har lust med det. Det enda viktiga är att du märker att hunden hittat en apport så du får med dig alla pinnar.

Det beror ju lite på vad det är för hund du har, Har hunden inte ngt föremålsintresse alls men stort mat intresse så skulle jag nog göra så att jag gjorde en byteshandel mellan föremålet och tex mjukost. Vet många som kört så och fått jättefina markeringar.
Sedan om man har en hund med stort jaktintresse som min Malle hane har så funkar det ju att dra iväg med en leksak och sedan låta hunden följa spåret på direkten, på så vis får man även bättre tryck i hunden...

Men så ska man akta sig för att ha en hund som skiter i att spåra och bara käkar fjolårets lingon istället! :devil:

Hehe, men viltspår är ju som spårets autobann!
Du droppar blod och drar klöv.
Visserligen så ska du ju ha en hund som vågar följa spåret.
Men å andra sidan är det ju mkt svårare att spåra personspår.

Men ska man börja med spår och känner att man vill pröva på både person och vilt spår så skulle jag nog börja med personspår eftersom det är svåare att få dem lika intresserade av att spåra människor än vilt.

ejlin skrev:
Men å andra sidan är det ju mkt svårare att spåra personspår.

Håhå, jag anar en intressant diskussion! :devil: :D På vilket sätt är det svårare med personspår, menar du?

Haha! :)
Först och främst har du inte en apport i sikte i viltspår, vilket du ju själv skrev så bra.
För det andra så drar du ju både klöven och droppar blod + att det är en som går och lägger ut spåret.

i ett personspår så har du visserligen ngn stackars sate som snittslat ut spåret typ 1v innan men det har man väl säkert i viltspår med?

men sedan ännu en stackare som gått efter snittslarna och plocket ner dem, och på utsatta platser har denne även lagt ner en apport mellan fötterna.

De viltspår jag lägger gås det av en människa endast 1 (!) gång i.
Det är när själva spåret läggs och inte är det speciellt tätt mellan bloddroppet heller. Klöv använder jag mycket sparsamt, släpar den mycket korta bitar, så det mina hundar har att gå efter är en bloddroppe var 10:e-20:e meter samt "duttar" av klövens vittring..
Sedan är det ju ofrånkomligt att en viss vittring av mina skor finns kvar, men den är hundarna nog inte så intresserade av i jämförelse med själva viltspåret..

Träna gärna att "hitta" apporterna separat! Släpp tex träapporterna/leksaker efter dej när du går er kvällsrunda, låt sen hunden "hitta" dom på vägen tillbaks. Viktigt är nu att BERÖMMA rejält för VARJE apport! Gör gärna varje apport till en "fest" med extra god belöning.
Sen när du åter lägger ut apporter i spåren (när hunden lärt sej hur kul o givande det är att hitta dom överallt annars) gör då samma rikliga belöning. Ta dej GOD tid att belöna och berömma.
Du kommer säkert att få många fler tips...prova dej fram, och skynda långsamt. Lycka till! :))

Förhoppningsvis har hunden lärt sig ta spårapporten vid det här laget. Själv skulle jag nog ha gett upp om jag inte lyckats på de fem år som har förflutit sedan frågan ställdes. ;)

Hahahaha...jag missade helt datumet,haha!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 654
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Nu kommer det en sån här skryt-tråd från min sida. I helgen som gick var jag och Hatjo anmälda till ett viltspår i Brottby anordnat av...
Svar
8
· Visningar
1 042
Senast: Roxer
·
Övr. Hund Jag har en flatcoated retriever hane på 6 år som jag precis "tagit om hand", meningen är att jag ska tävla och träna honom fram till i... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
11 141
Senast: Raderad medlem 19815
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min... 2
Svar
25
· Visningar
3 821
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka