Hur få katt sluta bajsa på gräsmattan?

Daimstruten

Trådstartare
Jag har två katter som kan gå in och ut som dom vill till en stor inhägnad del av tomten. Inne har dom två kattlådor som inte används alls just nu. Har märkt att ena katten skiter mitt på gräsmattan istället för i rabatten vilket inte är optimalt. Förstår så klart att har man inte världens största rabatt så borde den bli ganska otrevlig efter ett tag även för katter så jag har satt ut en täckt kattlåda utan lucka under en buske. Båda katterna pinkar i den men bara den ena bajsar i den. Hade lillkatten vägrat gå in i den hade jag trott att locket kanske var problemet men nu går ju båda i den. Jag tömmer den morgon och kväll så den är ren och fräsch.

Är det nån som har några bra teorier om vad beteendet kan bero på och tips på hur jag kan styra in även lillkissen så han gör sina behov på rätt ställe? Tycker inte att bajsa på gräsmattan borde vara kattens vanliga instinkt då den sitter helt öppet och inte kan gräva ner det efter sig men å andra sidan tror jag den katten varit lite halvdålig vintertid på att gräva i lådan inne också men då används i alla fall lådan.
 
Ge den något att äta på "bajsplatsen" ett par dagar i rad? Bara en tanke... Katter är renliga och separerar matplats och kisseplats noga i vanliga fall.

Försök att markera om gräsmattan till sol- och matplats i kattens värld. Toan är lådan, altenativt rabatten om du nu tycker att det är ok.
 
Så jag ska sprida ut kattmat över ca 10 kvm då det inte är en specifik plats på gräsmattan han siktar på?
 
Nu kommer jag med ett tråkigt och kanske jobbigt alternativ. Begränsa kattens tillgång till trädgården till en så liten yta att den enbart har tillgång till platser där du vill att den gör sina behov på. När den under en längre tid kissat och bajsat på rätt plats så öka successivt kattens yta. Då har du lärt katten var den ska kissa och bajsa och gräsmattan har förhoppningsvis slutat lukta kattoalett.
 
Nu kommer jag med ett tråkigt och kanske jobbigt alternativ. Begränsa kattens tillgång till trädgården till en så liten yta att den enbart har tillgång till platser där du vill att den gör sina behov på. När den under en längre tid kissat och bajsat på rätt plats så öka successivt kattens yta. Då har du lärt katten var den ska kissa och bajsa och gräsmattan har förhoppningsvis slutat lukta kattoalett.
Det blir tyvärr för omständigt eftersom även vår altan ligger innanför inhägnaden. Jag får väl lyfta in katten i lådan i fler dagar och hoppas att den fattar till slut alternativt gå runt och plocka upp skit på tomten som nu.
 
Vad händer om du ställer ut en till låda?

Annars kan defekering på en öppen yta vara en slags revirmarkering och det är svårt att bli av med.
Visst kan jag ställa ut en till låda men med tanke på att han inte ens ville lukta i lådan innan han bestämde sig för om den dög eller inte för att bajsa i utan hoppade ur den direkt så tvivlar jag på att det gör nån skillnad. Och sanden var ändå ok att gräva i när han skulle pinka så den verkar också godkänd. Ska testa att ta av taket och se om det gör skillnad.

Kan tänka mig att det är en revirmarkering som du säger.
 
De flesta som har kattgård bygger en sandlåda som smälter in så bra det kan i omgivningen. Katter gillar så mjukt och fint under tassarna som möjligt. Jag tror inte att ställa ut en bur, särskilt med lock räcker.

Det är bara att titta på hur utekatter föredrar sandlådor framför allting annat när de är ute på vift.
 
Troligen revir markering eftersom katter normalt gräver ner sitt bajs.
Är det nyligen de fått tillgång till inhägnaden? för då kommer detta problem troligen bara vara i början tills dessa att katterna känner sig trygga med att det är deras nya revir.
 
Troligen revir markering eftersom katter normalt gräver ner sitt bajs.
Är det nyligen de fått tillgång till inhägnaden? för då kommer detta problem troligen bara vara i början tills dessa att katterna känner sig trygga med att det är deras nya revir.
De fick tillgång till den under våren. Och jag tror att dom från början båda gick på toa i rabatten. Kan ju vara så att den ena tyckte det blev äckligt där efter ett tag och tog till gräsmattan av den anledningen. Men jag tycker ju att om jag då bjuder på en fin fräsch kattlåda så borde det vara bättre än gräsmattan både vad gäller kissande och bajsande, men han håller tydligen inte med mig.
 
De fick tillgång till den under våren. Och jag tror att dom från början båda gick på toa i rabatten. Kan ju vara så att den ena tyckte det blev äckligt där efter ett tag och tog till gräsmattan av den anledningen. Men jag tycker ju att om jag då bjuder på en fin fräsch kattlåda så borde det vara bättre än gräsmattan både vad gäller kissande och bajsande, men han håller tydligen inte med mig.
Kanske köpa en sån här
https://www.biltema.se/fritid/leksaker/utomhusleksaker/sandlador/sandladabarnpool-2000041171
och fylla med sandlådesand? :)
 
Jag började precis tänka på sandlådesand. Googlade det precis innan jag läste ditt svar. :) Men om dom även pinkar i sanden går den inte att plocka bort som vanlig kattsand som klumpar sig. Kanske bara ska fixa en fykantig sarg (pallkrage?) nånstans och fylla med sandlådesand så man lätt kan spola ner kattpinket efter man plockat bort bajset. Kan det vara en lämplig väg framåt?:idea:
 
Liten uppdatering här. Inhandlade en pallkrage 60x80 och sandlådesand. Valde ett lämpligt ställe på tomten, grävde bort gräsmattan och satte ner pallkragen, la ut en markduk i den och fyllde på med sand.

Om jag inte misstagit mig verkar nu båda ha gått på toa i den vilket är kanon. Nu till nästa problem. Ena kattens bajs var lätthittat för det grävdes inte ner så mycket och flugorna var där direkt men den andra katten såg jag gräva rejält och det den grävde ner hittar jag inte. :laugh:

Nån som vet hur nedbrytning av bajs funkar i sand? Jag vill ju att nya "lådan" ska kännas fräsch för katterna. Jag spolade av sanden med vatten efteråt men det är ändå mycket flugor där även om dom inte hittat nån specifik bajsklump att mumsa på. Nåt tips hur man kan göra för att slippa dessa?
 
Liten uppdatering här. Inhandlade en pallkrage 60x80 och sandlådesand. Valde ett lämpligt ställe på tomten, grävde bort gräsmattan och satte ner pallkragen, la ut en markduk i den och fyllde på med sand.

Om jag inte misstagit mig verkar nu båda ha gått på toa i den vilket är kanon. Nu till nästa problem. Ena kattens bajs var lätthittat för det grävdes inte ner så mycket och flugorna var där direkt men den andra katten såg jag gräva rejält och det den grävde ner hittar jag inte. :laugh:

Nån som vet hur nedbrytning av bajs funkar i sand? Jag vill ju att nya "lådan" ska kännas fräsch för katterna. Jag spolade av sanden med vatten efteråt men det är ändå mycket flugor där även om dom inte hittat nån specifik bajsklump att mumsa på. Nåt tips hur man kan göra för att slippa dessa?
prova använda en stallgrep istället för kattspade när du gör rent "kattlådan". Kommer man åt större yta och djupare ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Praefatio
·
Hundträning Hej! Jag är nu under corona-tider strandad hos min mamma på landet med hennes 2 hundar :) (kunde ha varit värre!) Vi har dock ett...
Svar
6
· Visningar
5 032
Senast: Tuggben
·
Katthälsa Jag har ett dilemma. Båda mina katter har börjat med att bajsa utanför lådan, och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Den äldre katten...
Svar
5
· Visningar
1 216
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad honkatt som blir 14 år i sommar. Ialla år har hon gått på lådan och har aldrig kissat eller bajsat utanför. Hon har...
Svar
3
· Visningar
1 697
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp