Hur få mycket bestämd 2,5 åring att somna?

Tror många 2,5 åringar tar 1 timme plus att natta. Men som någon annan så, begränsa dagvilan eller låt henne sova varannan dag/någon gång i veckan när hon verkar trött. Vår stora slutade sova hemma ett tag innan hon slutade på förskolan och den sista perioden innan vi slutade helt frågade vi henne om hon var trött och ville sova. Ibland ville hon och somnade direkt, andra gånger sa hon nej. Har också fått lov att "vila" genom att sitta i soffan och läsa en bok/se något på plattan.
Det blir en övergång där de är jättetrötta på kvällen, man får äta kvällsmat tidigare och slänga dom i säng tidigt. ;) innan de når stadiet övertrött.. några dagar somnade hon redan vid 18.30 när vi också tog bort vilan på förskolan.
Nu är hon 3,5 och det tar också över en timme att natta ifall hon råkar somna mitt på dagen..😏
 
När min dotter var 2,5 så hamnade hon i en liknande period. Hon vägrade somna och var ofta vaken tills det att vi föräldrar gick och la oss vid 10 halv 11 på kvällen. Ibland var hon vaken till midnatt. Hon sov då middag på förskolan och hemma men vi valde att ta bort den helt tillslut för att få bukt med sovproblematiken. Ja hon var väldigt trött när hon kom hem från förskolan men ge det någon vecka eller två så har barnet vant sig vid de nya rutinerna. Det gäller att underhålla barnet när barnet kommer hem från förskolan så att de inte somnar då. Tidig middag och tidigarelägga nattningen. vår dotter somnar oftast inom en kvart numera och sover gott hela natten och vaknar pigg vid 6 morgonen efter. Men ge det lite tid, det tar tid att skapa nya rutiner. Klart att du vågar! Jag skulel vilja påstå att du itne kommer tillrätta med problemet annars.
 
Hej, här sitter en trött, frustrerad och lite ledsen mamma som behöver råd. Vi har en extremt bestämd 2,5 årig tjej här hemma som på senaste tiden ständigt är övertrött pga att vi inte får henne att somna samt att hon periodvis sover väldigt oroligt. För ett år sedan tyckte vi en kämpig nattning varade i 10 min, nu är vi glada om hon sover efter 1 h (hade bekymmer att få henne att somna redan innan lillasyster kom). Men många gånger somnar hon inte alls vid lunchvilan hemma (funkar på fsk) och blir då väldigt knepig att ha att göra med på em, samt somnar mitt i maten alt är så fruktansvärt övertrött vid läggdags att det kan dröja till 22 innan man får henne att somna. Hon vaknar oavsett nattningstid ca 06 på morgonen, så det blir ju katastrof när hon varken sover på dagen eller somnar i tid på kvällen.

Hon somnar lättare om man ligger hos henne, men det är svårt på dagarna när lillasyster på snart 6 månader inte tajmar dagsovet. En sak som alltid fungerar är bilen, men vi bor i lgh utan hiss och har en bit till parkeringen. Det hade inte varit ett sådant stort bekymmer om inte lillan vägrade komma med ut. Har hon bestämt sig att hon inte vill så går det inte..

Nu har hon precis somnat, efter 2,5 h kämpande blandat med uppgivenhet om vartannat. Alldeles för sent på dagen. Jag vet inte vad vi ska göra för att få det här att fungera.. så är det någon som sitter på ett eller två knep så vore jag otroligt tacksam :)
Skulle nästan kunna vara så att du beskrev min dotter. Så väldigt lika!

Vi äter mat när vi kommer hem från förskolan. Sen bad/lek/tvmys. Sen pyjamas, chokladhavredricka/gröt/fil och kvällsrutiner. Sen i säng.
Vi har kämpat HÅRT, LÄNGE & ENVIST med att vi har samma rutiner varje kväll. Hon VET att efter tandborsten går vi upp till sovrummet, läser en bok eller två och sen lyssnar vi på musik eller en saga. Hon får friheten att välja säng (egen eller våran) och vad vi läser och lyssnar på.
Hon kan hantera detta, eftersom vi alltid gör likadant. Hon har försökt tjata om både det ena eller andra, vi har alla gråtit och varit frustrerade och vi har bett om råd från bvc/barnpsykolog. Idag njuter vi.

Kaninen som så gärna ville somna har hon somnat till, men lika lätt somnar hon till Jingle bells med jamande kattljud. Den boken kan nog vara en räddare för många, men inte oss.

Jag har lyssnat på en och samma visa 23 gånger på en och samma kväll. Jag har sjungit/nynnat en och samma visa ungefär lika många gånger på en och samma kväll.
Jag somnar nästan varje nattning. Ibland före dottern.

Dottern är snart 4. Hon erbjuds fortfarande möjligheten med vila på förskolan. Hon vaknar av sig själv efter ca 45 min de gånger hon somnar. När hon inte sover på dagen är hon på eftermiddagen svår att kommunicera med, hon orkar inte koncentrera sig, hon orkar inte med motgångar eller att äta så mycket som hon skulle behöva. Hon vill somna mycket tidigare då och missar vi det tåget har hon mycket svårare att varva ner senare. Ju tröttare, desto mer upp i varv blir hon.

Ett tag begränsade vi vilan till en timme, men idag får hon styra det själv.

Ibland somnar hon direkt, ibland tar det 1,5 timme. I perioder har hon behov av att få ligga nära för att kunna få sova oavbrutet, så hon sover mellan oss när hon väljer det. Sover hon i egen säng smyger hon oftast över till oss på natten eller morgonen.

Vi ligger ned bredvid henne i våran säng. Sitter bredvid på en stol när hon sover i egen säng. Hon vill ligga och pilla på en hand eller arm när hon ska varva ner.
 
Ikväll tog det 1,5 timmar innan han somnade - vilket var för en kvart sen.
Han föll verkligen i sömn efter Bolibompa, men vaknade vid 20 och behövde lite att äta.
La honom strax efter 22 då han började bli trött igen och tja, det tog tid som sagt.

White noise ville han bara kolla på, trots att bilden var stilla. Och sen kom det "kolla mer" eller "titta annat".
 
När min äldsta var i den åldern ville hon inte gärna sova på dagen, men ofta behövde hon det. Så när det var dags att sova förhandlade jag med henne, och sa att om du ligger ner och vilar medan jag räknar till 100, så får du göra bla bla bla sen. Hade hon inte somnat när jag närmade mig 90, så hoppade jag helt enkelt tillbaka och började om från 40 nånstans :angel: det går ju att räkna lugnt och sövande, och det funkade varje gång :D
 
Vi hade ett hemskt knep för att få vår lille att vakna när vi hade åkt bil långt någon udda tid och stannat utan att han vaknade själv. Han blev på ett så fruktansvärt uselt humör och var så förtvivlat hungrig att han vägrade äta då. Så uhm, hände att vi väckte genom att ge honom sugröret till en Festis... sög i sig hälften halvvaken då vaknade han ganska solig. Tänkte om det är en enstaka gång för att få ordning på kvällssömnen.
Precis samma sak gjorde vi med vår stora tjej! :laugh:Hon fick otroligt lågt blodsocker efter sin dagsömn, så det enda som hjälpte var att hon fick dricka festis i halvsovande tillstånd. Trodde vi var ensamma om det! (Lillasyster var likadan i en period och för henne hjälpte det att få en Piggelin. :o)

Hehe ett knep helt i min smak ;) det kan nog vara något att prova om det landar i att väcka henne. Har inte riktigt bestämt mig än..
 
Tror många 2,5 åringar tar 1 timme plus att natta. Men som någon annan så, begränsa dagvilan eller låt henne sova varannan dag/någon gång i veckan när hon verkar trött. Vår stora slutade sova hemma ett tag innan hon slutade på förskolan och den sista perioden innan vi slutade helt frågade vi henne om hon var trött och ville sova. Ibland ville hon och somnade direkt, andra gånger sa hon nej. Har också fått lov att "vila" genom att sitta i soffan och läsa en bok/se något på plattan.
Det blir en övergång där de är jättetrötta på kvällen, man får äta kvällsmat tidigare och slänga dom i säng tidigt. ;) innan de når stadiet övertrött.. några dagar somnade hon redan vid 18.30 när vi också tog bort vilan på förskolan.
Nu är hon 3,5 och det tar också över en timme att natta ifall hon råkar somna mitt på dagen..😏

Jag börjar förstå det nu, att det inte är ovanligt. Det är konstigt att man tror att man är ensam i världen om att ha så stora nattningsbesvär bara för att man är så inne i sin bubbla.

Igår skippade vi dagvilan. Det var skönt att släppa det helt iaf mentalt för mig, men lillan somnade mitt i maten kl.17:15.. men hon sov natten genom ändå (minus två uppvak o lite välling) tack o lov! Tror jag ska köra på det, att det får bli som det blir. Mindre tjafs och mindre frustration. Så får det bli riktigt tidiga kvällar i värsta fall. Det kanske går över om ett tag som du säger när hon vant sig.
 
Tycker det verkar som många barn har en krånglig period sömnmässigt (och ofta på andra sätt också) i den åldern. Ofta slutar de sova dagtid runt den åldern, men det kan ju vara lite fram och tillbaka ett tag. När det har börjat ta över en timme att natta har vi tagit bort dagsömnen på våra barn men kanske låtit dem sova någon enstaka dag i veckan under en övergångsperiod. Nu är yngsta snart 2,5 år och de dagar han är ledig har han inte sovit på länge, men hos dagmamman sover han fortfarande. Jag tror dock vi väldigt snart kommer få ta bort dagsömnen helt för han är svårare att natta och sover sämre. Det blir som en ond cirkel, för då blir han ännu tröttare på dagarna och sover längre hos dagmamman. Sedan är han ännu piggare och mer svårnattad på kvällen. Det blir bättre för alla inblandade om han har en bra nattsömn och orkar hela dagen hos dagmamman :)
 
Skulle nästan kunna vara så att du beskrev min dotter. Så väldigt lika!

Vi äter mat när vi kommer hem från förskolan. Sen bad/lek/tvmys. Sen pyjamas, chokladhavredricka/gröt/fil och kvällsrutiner. Sen i säng.
Vi har kämpat HÅRT, LÄNGE & ENVIST med att vi har samma rutiner varje kväll. Hon VET att efter tandborsten går vi upp till sovrummet, läser en bok eller två och sen lyssnar vi på musik eller en saga. Hon får friheten att välja säng (egen eller våran) och vad vi läser och lyssnar på.
Hon kan hantera detta, eftersom vi alltid gör likadant. Hon har försökt tjata om både det ena eller andra, vi har alla gråtit och varit frustrerade och vi har bett om råd från bvc/barnpsykolog. Idag njuter vi.

Kaninen som så gärna ville somna har hon somnat till, men lika lätt somnar hon till Jingle bells med jamande kattljud. Den boken kan nog vara en räddare för många, men inte oss.

Jag har lyssnat på en och samma visa 23 gånger på en och samma kväll. Jag har sjungit/nynnat en och samma visa ungefär lika många gånger på en och samma kväll.
Jag somnar nästan varje nattning. Ibland före dottern.

Dottern är snart 4. Hon erbjuds fortfarande möjligheten med vila på förskolan. Hon vaknar av sig själv efter ca 45 min de gånger hon somnar. När hon inte sover på dagen är hon på eftermiddagen svår att kommunicera med, hon orkar inte koncentrera sig, hon orkar inte med motgångar eller att äta så mycket som hon skulle behöva. Hon vill somna mycket tidigare då och missar vi det tåget har hon mycket svårare att varva ner senare. Ju tröttare, desto mer upp i varv blir hon.

Ett tag begränsade vi vilan till en timme, men idag får hon styra det själv.

Ibland somnar hon direkt, ibland tar det 1,5 timme. I perioder har hon behov av att få ligga nära för att kunna få sova oavbrutet, så hon sover mellan oss när hon väljer det. Sover hon i egen säng smyger hon oftast över till oss på natten eller morgonen.

Vi ligger ned bredvid henne i våran säng. Sitter bredvid på en stol när hon sover i egen säng. Hon vill ligga och pilla på en hand eller arm när hon ska varva ner.

Det låter onekligen likt! Jag har bestämt mig för att testa nu lite att låta det bero. Igår somnade hon inte och det funkade, men nätt o jämnt.. humöret är ju inte toppen precis. Men det var ändå ok. Idag somnade hon i vagnen kl 11 till min stora förvåning men var svårsövd nu på kvällen. Så får vi se om hon verkligen behöver sin vila eller inte.. ända sättet att få veta är väl att kämpa oss igenom några dagar o testa.
 
Vår yngsta dotter har sedan bebistiden vart svår att få att sova. I olika åldrar har olika saker fungerat. Sova i samma rum som storasyster, lyssna på ljudbok/musik, somna i vår säng, barnvagnen. Just nu är det bara soffan som fungerar. Vi stoppar om henne i soffan och låter henne somna där medan vi röjer kvällsdisken.

I vårt fall har det alltid funnits ett behov som vi försökt hitta en lösning på.
 
Jag tror att de här problemen är väldigt vanliga för barn i den åldern och beror på att barnen vid den här åldern måste minska sin dagvila och kanske fasa ut den helt.

Vår son som är 3 år och 4 mån nu har varit svårnattad till och från sedan i våras. Vi har försökt få förskolan att begränsa vilan men de har inte velat/kunnat det i den omfattning vi önskar. I våras gick det inte för att han blev för arg när man försökte väcka honom. Nu vill vi att han inte ska sova alls men förskolan envisas med att han behöver det. Vilket får till följd att han somnar för sent på kvällen, blir svårväckt på morgonen och är rejält trött på dagvilan... Hemma sover han inte på dagen längre.
 
Vår dotter hade också en sån period i den åldern, då sov hon kanske 1,5 tim på dagen. Då fick förskolan börja väcka henne efter en timme och några månader senare fick de väcka henne efter 30 min.
Ytterligare en tid senare så somnade hon helt enkelt inte på dagen men hon låg gärna och vilade när hennes kompisar sov. Det gjorde ändå mycket för hennes humör på kvällstid.
Hon slutade sova lunch hemma säkert 4 månader innan hon slutade göra det på förskolan.

Vi fick även tidigarelägga middagen till strax före kl 17.
Och vi upptäckte att sovtåget gick runt 18:30 så det var den optimala tiden att lägga henne.
Hon har även perioder när hon vaknar vid 22, det har dock sällan varit något problem att få henne att somna om. Men när hon var mindre så upptäckte vi att hon inte vaknade om vi låg bredvid, så då turades vi om att gå och lägga oss vid 21:30. Men nu var det nog något år sedan vi behövde göra det sist. Hon är drygt 4 år nu.

Hoppas det löser sig smidigt för er!
 
Sonen på snart på tre år slutade sova på fan vid 2.5 år ungefär.
men.. det var först när förskolan ändrade sina rutinerkring gruppen och involverade honom mer som sonen var trött om kvällarna. Nu jobbar dom mkt mer i små grupper och dom gör lite mer saker som sonen gillar.
På helgerna är det viktigt med mkt fysisk aktivitet och även mentalt. Annars blir nattningen jobbig på helgen.
 
Sonen på snart på tre år slutade sova på fan vid 2.5 år ungefär.
men.. det var först när förskolan ändrade sina rutinerkring gruppen och involverade honom mer som sonen var trött om kvällarna. Nu jobbar dom mkt mer i små grupper och dom gör lite mer saker som sonen gillar.
På helgerna är det viktigt med mkt fysisk aktivitet och även mentalt. Annars blir nattningen jobbig på helgen.

nu somnar han jättebra.
det var nämligen en period han inte somnadepå vardagarna men på helgerna.Så vi hade ett möte och nu är det fantastiskt
 
Tack alla ni som tagit er tid att skriva om era erfarenheter. Tack vare er har jag vågat experimentera med sömnen den här senaste veckan. Lillan har fått vara vaken om hon inte velat gå och sova alla dagar sen jag startade tråden. Det har varit så skönt mentalt för mig! Släppa pressen på henne men även förväntningarna på den där lilla egentiden/egentid för bebis. Lillan är helt slut på em, man får passa upp ganska mkt men vi har ändå lyckats få i henne middag (strax före kl17) och sen har hon somnat utan större stök någon timme senare. Peppar peppar så har hon sovit genom natten trots att hon somnat så tidigt! En dag somnade hon vid lunch och nattningen blev knepigare men inte katastrof. Så slutsatsen är väl att jag tänker fortsätta låta henne vara vaken. På föris får hon sova med de andra under den veckan som är kvar för henne att gå dit om hon nu kommer iväg. Sen blir hon ledig över jul och då kanske man kan prova utan sov där också om det fungerar bra hemma.
 
Vår dotter slutade sova på dagen i våras. Strax innan hon fyllt två. Det blev helt enkelt svårare att få henne att somna på dagarna och hon kunde inte somna på kvällen förrän 21-22.
Några veckor var de sista timmarna kämpiga, men att vila i soffan och se på bolibompa hjälpte.
Nu är hon oftast pigg hela dagen till hon själv går till sängen (oftast) vid 19-snåret 👍
Däremot vaknas det på natten fortfarande ibland. Men jag tror det går över till slut 😊

Skönt att du kunnat släppa stressen 😊 det kommer kanske vara lite kämpigt ett tag ibland. Men det blir bättre 😊
 
Vår dotter slutade sova på dagen i våras. Strax innan hon fyllt två. Det blev helt enkelt svårare att få henne att somna på dagarna och hon kunde inte somna på kvällen förrän 21-22.
Några veckor var de sista timmarna kämpiga, men att vila i soffan och se på bolibompa hjälpte.
Nu är hon oftast pigg hela dagen till hon själv går till sängen (oftast) vid 19-snåret 👍
Däremot vaknas det på natten fortfarande ibland. Men jag tror det går över till slut 😊

Skönt att du kunnat släppa stressen 😊 det kommer kanske vara lite kämpigt ett tag ibland. Men det blir bättre 😊

Skönt att hon går frivilligt! Här blir det lite motstånd trots att lillan är supertrött :p
 
Skönt att hon går frivilligt! Här blir det lite motstånd trots att lillan är supertrött :p

Ja, det är jätteskönt! Har haft det bökigt med sömnen så det är ju en trevlig omväxling 😊
Däremot har förskolan låtit henne sova på dagen några gånger och då är hon svårare.
Klockan 21 har jag fått henne att somna. Och med tanke på att hon vaknar 06 oavsett är det inte optimalt 😂
 

Liknande trådar

Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 673
Senast: inverterad
·
Småbarn Just nu är timmarna mellan kl 11-13 ren överlevnad, känns det som ibland.. :o Har en 2åring som bara sover middag i vagnen, sängen har...
2
Svar
21
· Visningar
2 362
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp