Hur få tag i mäklare?

Fazeem

Trådstartare
Min mamma vill köpa ett sommarhus som främst hon och jag kommer att dela på. Då hon bor långt ifrån området där vi söker är det främst jag som sköter kontakter med mäklare och åker på visningar. Vi har tittat på en del hus och även varit med i en budgivning, men ingenting som har gått till vår fördel.

Men en sak har jag märkt. Det är så otroligt svårt att få tag i vissa mäklare. De är ständigt upptagna när jag ringer, och när jag skickar sms eller mejl med information om vad jag undrar över och att de gärna får ringa upp så återkommer de i princip aldrig. Nu är det främst en mäklare vi försöker få tag i, hen förmedlade huset vi budade på och även då var hen väldigt svår att få tag i. Fick skicka flera sms för att få bud registrerade mm. Hen förmedlar nu ännu ett hus som vi är intresserade av, och vi försöker åter igen få kontakt vilket visar sig vara precis lika svårt som innan. Andra mäklare som varit svåra att få tag i har i alla fall oftast ringt upp efter en stund, men inte denna.

Hur ska jag göra? Ska jag jaga? Ringa mäklarkontoret? Ge upp? Jag blir galen på att inte få någon respons när vi är genuint intresserade av ett hus :(
 
Senast ändrad:
Har du ”bara” mailat och skickat sms, i så fall skulle jag ringa istället. Annars höra av mig till kontoret. Har aldrig haft det problemet med en mäklare men känns otroligt konstigt att inte svara när en potentiell köpare försöker få tag i en.
 
Har du ”bara” mailat och skickat sms, i så fall skulle jag ringa istället. Annars höra av mig till kontoret. Har aldrig haft det problemet med en mäklare men känns otroligt konstigt att inte svara när en potentiell köpare försöker få tag i en.
Jag har ringt flera gånger varje gång jag försökt få tag på hen.
 
Har tyvärr inget tips men det var likadant när vi köpte vår sommarstuga! Vi vann budgivningen till slut men det tog såååå lång tid och mäklaren svarade varken på mail, sms och telefonsamtal ett tag. Ursäktade sig med att han var upptagen och hade medicinska problem och så kan det ju vara. Ringde till själva kontoret någon gång så en assistent fick registrera budet istället.
 
Hur ska jag göra? Ska jag jaga? Ringa mäklarkontoret? Ge upp? Jag blir galen på att inte få någon respons när vi är genuint intresserade av ett hus :(

Ta kontakt med mäklarkontoret. Någon lär kunna förmedla detta vidare, har du tur kanske den mäklaren är anställd och inte franchisetagare och då lär det vara lättare att få gehör.
Har samma erfarenheter, ffa när det gäller kommande objekt. Är ju omöjligt att få kontakt med vissa. Och andra ringer och jagar en så jag knappt han jobba den dagen för det var så panik att delta i en budgivning.
 
Min mamma vill köpa ett sommarhus som främst hon och jag kommer att dela på. Då hon bor långt ifrån området där vi söker är det främst jag som sköter kontakter med mäklare och åker på visningar. Vi har tittat på en del hus och även varit med i en budgivning, men ingenting som har gått till vår fördel.

Men en sak har jag märkt. Det är så otroligt svårt att få tag i vissa mäklare. De är ständigt upptagna när jag ringer, och när jag skickar sms eller mejl med information om vad jag undrar över och att de gärna får ringa upp så återkommer de i princip aldrig. Nu är det främst en mäklare vi försöker få tag i, hen förmedlade huset vi budade på och även då var hen väldigt svår att få tag i. Fick skicka flera sms för att få bud registrerade mm. Hen förmedlar nu ännu ett hus som vi är intresserade av, och vi försöker åter igen få kontakt vilket visar sig vara precis lika svårt som innan. Andra mäklare som varit svåra att få tag i har i alla fall oftast ringt upp efter en stund, men inte denna.

Hur ska jag göra? Ska jag jaga? Ringa mäklarkontoret? Ge upp? Jag blir galen på att inte få någon respons när vi är genuint intresserade av ett hus :(
Jag har jobbat som mäklare och det viktigaste man har är ju kunderna (både säljare och köpare), så att inte svara är under all kritik. Råkade själv ut för en mäklare som inte skötte sitt jobb och kontaktade då säljaren istället. Det finns säkert säljare som inte uppskattar att bli uppsökta av spekulanter, men man kan ju alltid testa.
 
Jag har jobbat som mäklare och det viktigaste man har är ju kunderna (både säljare och köpare), så att inte svara är under all kritik. Råkade själv ut för en mäklare som inte skötte sitt jobb och kontaktade då säljaren istället. Det finns säkert säljare som inte uppskattar att bli uppsökta av spekulanter, men man kan ju alltid testa.

Det förutsätter ju att man vet vem säljaren är. Det känns sisådär att kontakta säljare personligen, de har ju anlitat mäklare av en anledning. Samtidigt tycker jag att det bör framgå till säljaren att mäklaren inte gör sitt bästa för att sälja hens objekt... svårt det där.
 
Min mamma vill köpa ett sommarhus som främst hon och jag kommer att dela på. Då hon bor långt ifrån området där vi söker är det främst jag som sköter kontakter med mäklare och åker på visningar. Vi har tittat på en del hus och även varit med i en budgivning, men ingenting som har gått till vår fördel.

Men en sak har jag märkt. Det är så otroligt svårt att få tag i vissa mäklare. De är ständigt upptagna när jag ringer, och när jag skickar sms eller mejl med information om vad jag undrar över och att de gärna får ringa upp så återkommer de i princip aldrig. Nu är det främst en mäklare vi försöker få tag i, hen förmedlade huset vi budade på och även då var hen väldigt svår att få tag i. Fick skicka flera sms för att få bud registrerade mm. Hen förmedlar nu ännu ett hus som vi är intresserade av, och vi försöker åter igen få kontakt vilket visar sig vara precis lika svårt som innan. Andra mäklare som varit svåra att få tag i har i alla fall oftast ringt upp efter en stund, men inte denna.

Hur ska jag göra? Ska jag jaga? Ringa mäklarkontoret? Ge upp? Jag blir galen på att inte få någon respons när vi är genuint intresserade av ett hus :(
Ligg på tills du får kontakt! En mäklare tjänar inget direkt på att få till högsta budet utan för dem är en snabb och enkel affär det mest givande och en del mäklare missbrukar det till såväl säljarens som köparens (de som missar köpet vill säga) nackdel. Jag har missat ett fint hus och en gård där jag varit beredd att gå en bra bit högre än vad de såldes för men där mäklaren gjorde sig onåbar för att få till en snabb affär.
 
Det förutsätter ju att man vet vem säljaren är. Det känns sisådär att kontakta säljare personligen, de har ju anlitat mäklare av en anledning. Samtidigt tycker jag att det bör framgå till säljaren att mäklaren inte gör sitt bästa för att sälja hens objekt... svårt det där.
Det är ju oftast ganska lätt att kolla via Eniro eller hitta.
 
Det förutsätter ju att man vet vem säljaren är. Det känns sisådär att kontakta säljare personligen, de har ju anlitat mäklare av en anledning. Samtidigt tycker jag att det bör framgå till säljaren att mäklaren inte gör sitt bästa för att sälja hens objekt... svårt det där.
Säljaren är enkelt att få fram om inte annat genom lagfartsregistret men jag tycker samma som dig, att det kan vara lite tveksamt att själv kontakta säljaren.
 
Det är ju oftast ganska lätt att kolla via Eniro eller hitta.

Jo, men om jag ska snoka reda på någon brukar jag föredra att ha en uppfattning om vad det är för en person. Alla uppskattar det inte, och det kan vara till ens nackdel om man då ligger på utanför mäklarens försorg så att säga. Jag bor på ett ställe där jag hr noll och ingen kontakt med folk. I mina hemtrakter är det en annan sak, man kan veta vem det är via omvägar och på så vis känna sig för om det är lämpligt eller ej. Rör det sig om ett dödsbo tex kan det ju vara känsligt att ringa och jaga ägarna. Eller nån dement gamling eller nån med annan sjukdom. Det finns många som inte uppskattar att folk tar kontakt och ligger på, utan har anlitat mäklaren av en anledning av att slippa ta i affären sas. Men visst, det kan ju inte bli värre än ett nej.
 
Tack för alla svar!

Jag ringde till mäklarkontoret, de skulle lämna ett meddelande till mäklaren. Hade det varit ett hus utan lagda bud hade jag nog inte varit så "på", men nu ligger det redan ett bud på huset men ingen budgivning har dragit igång. Då finns det ju risk att det stängs där utan att vi har fått chansen att se och buda :(
 
Det förutsätter ju att man vet vem säljaren är. Det känns sisådär att kontakta säljare personligen, de har ju anlitat mäklare av en anledning. Samtidigt tycker jag att det bör framgå till säljaren att mäklaren inte gör sitt bästa för att sälja hens objekt... svårt det där.
Det är bara att kolla lagfarten. Jag kan skriva ut ägaruppgifterna till dig om du vill.
 
Jo, men om jag ska snoka reda på någon brukar jag föredra att ha en uppfattning om vad det är för en person. Alla uppskattar det inte, och det kan vara till ens nackdel om man då ligger på utanför mäklarens försorg så att säga. Jag bor på ett ställe där jag hr noll och ingen kontakt med folk. I mina hemtrakter är det en annan sak, man kan veta vem det är via omvägar och på så vis känna sig för om det är lämpligt eller ej. Rör det sig om ett dödsbo tex kan det ju vara känsligt att ringa och jaga ägarna. Eller nån dement gamling eller nån med annan sjukdom. Det finns många som inte uppskattar att folk tar kontakt och ligger på, utan har anlitat mäklaren av en anledning av att slippa ta i affären sas. Men visst, det kan ju inte bli värre än ett nej.
Jag svarade bara utifrån det första du skrev, att det förutsätter att man vet vem säljaren är.
 
@Fazeem vi har precis köpt lägenhet och upplevde också att det kunde vara svårt att få kontakt med vissa mäklare. Vi registrerade oss i så många spekulantregister vi kunde och efter ett tag rullade det på och vi fick inbjudan till förhandsvisningar utan att vi själva varit aktiva för vissa bostäder. Vi var också tydliga med i alla våra kontakter med mäklare att vi var köpklara, hade finansiering och lånelöfte.

Men otroligt dåligt av mäklare att inte svara om du inte har fått kontakt inom några dagar tycker jag du ska ringa mäklarkontoret igen. Förhoppningsvis reagerar de om du återkommer flera gånger och säger att mäklaren inte ringt dig ännu.
 
Som säljare vill jag inte ha direktkontakt med spekulanter, det är mäklarens jobb. MEN hade mäklaren varit okontaktbar hade det varit ett helt annat läge, då hade jag blivit glad om spekulant tog direktkontakt så att jag fick veta att mäklaren inte sköter sitt jobb.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 964
Senast: mars
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 937
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 794
Senast: startpompe
·
Juridik & Ekonomi I snart ett år så har vi försökt komma til skott med juristen och banken efetr min fars bortgång. Dethar varit ursäkt, på ursäkt, på...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp