Hur få tag på detaljerad karta?

Tass

Trådstartare
Jag är på jakt efter en detaljerad karta, med höjdkurvor som visar terrängen och gärna uppdaterad bebyggelse, skala kanske 1:1000 eller liknande. Kan man köpa det genom lantmäteriet tror ni eller hur får man tag på det? Finns det någonstans på nätet där man kan hitta det?

Någon som vet? :)
 
Jag är på jakt efter en detaljerad karta, med höjdkurvor som visar terrängen och gärna uppdaterad bebyggelse, skala kanske 1:1000 eller liknande. Kan man köpa det genom lantmäteriet tror ni eller hur får man tag på det? Finns det någonstans på nätet där man kan hitta det?

Någon som vet? :)
Kolla terrängkartan på Kartbutiken :) !

Fast den är i och för sig skala 1:50 000, ser jag nu. Så den funkar kanske inte?
 
Jag är på jakt efter en detaljerad karta, med höjdkurvor som visar terrängen och gärna uppdaterad bebyggelse, skala kanske 1:1000 eller liknande. Kan man köpa det genom lantmäteriet tror ni eller hur får man tag på det? Finns det någonstans på nätet där man kan hitta det?

Någon som vet? :)
Bokhandeln brukar ha kartor över närområdet, i alla fall har vår det annars kan dom säkert hjälpa till.
 
Jag är på jakt efter en detaljerad karta, med höjdkurvor som visar terrängen och gärna uppdaterad bebyggelse, skala kanske 1:1000 eller liknande. Kan man köpa det genom lantmäteriet tror ni eller hur får man tag på det? Finns det någonstans på nätet där man kan hitta det?

Någon som vet? :)
Kommunen säljer kartor som underlag för t ex nybyggnad. Stockholms stads baskarta är i skala 1:400.

Om det är ett skogsområde så kan den lokala orienteringsklubben ha kartor. De brukar vara i skala 1:10 000 men det kan finnas lite olika. Ibland har de också kartor över stadsmiljö.
 
Kolla med kommunen, de har ofta turist- och fritidskartor, cykelkartor eller kartor över vandringsleder som kanske kan funka?
 
Kommunen säljer kartor som underlag för t ex nybyggnad. Stockholms stads baskarta är i skala 1:400.

Om det är ett skogsområde så kan den lokala orienteringsklubben ha kartor. De brukar vara i skala 1:10 000 men det kan finnas lite olika. Ibland har de också kartor över stadsmiljö.
Intressant! Då är det kanske kommunen man ska prata med? Jag tittade precis på min lantmäterihandling och där är inga höjdlinjer med.
 
Så stor skala? Då ska du nog kontakta kommunen och fråga efter deras primärkarta. Men tror de ofta bara finns för tätorter. Tror inte Lantmäteriet gör större än 1:10 000.

Annars är Kartsök en jättebra tjänst om den kan duga. Syns både hus och höjdkurvor om du zoomar.
https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/Kartor/
Tack, nu vet jag att det finns något som heter primärkarta och som finns hos kommunen, då vet jag vad jag ska fråga efter. Underbart!
Ska kolla lite på Kartsök också!
 
En del (många?) kommuner har sin primärkarta/baskarta utlagd gratis på nätet. Om du går in på kommunens hemsida och söker på kartor så hittar du sannolikt en kartfunktion (kommunkartan) där du t ex kan söka efter skolor och mycket annat. Har du tur finns där ett lager som heter bakgrundskartor och under det baskartan och andra kartor som du kan kombinera beroende på vilken info du vill visa. Kartor kan vara lite svåra att hitta på kommunernas hemsidor, använd sökfunktionen. Den här hittade jag här: https://jarfallakartan.jarfalla.se/spatialmap?

1532593022931-png.17596
 

Bifogade filer

  • 1532593022931.png
    1532593022931.png
    69,2 KB · Visningar: 274
En del (många?) kommuner har sin primärkarta/baskarta utlagd gratis på nätet. Om du går in på kommunens hemsida och söker på kartor så hittar du sannolikt en kartfunktion (kommunkartan) där du t ex kan söka efter skolor och mycket annat. Har du tur finns där ett lager som heter bakgrundskartor och under det baskartan och andra kartor som du kan kombinera beroende på vilken info du vill visa. Kartor kan vara lite svåra att hitta på kommunernas hemsidor, använd sökfunktionen. Den här hittade jag här: https://jarfallakartan.jarfalla.se/spatialmap?

1532593022931-png.17596
Tack :heart Ska kolla!
 
Orienteringsklubbar brukar sälja kartor för en billig peng. Du kan kolla på Omaps eller Kartbanken vilka som finns tillgängliga, kontakta sedan de som är ansvarig utgivare, kan vara en klubb eller en förening som typ GKR (Göteborgskartor, bara ett exempel). De brukar vara i skala 1:10 000 eller 1:15 000.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 905
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 219
Senast: Kakis
·
Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 770
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 895
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp