Hur få till ”sporadisk ridning” ca 1ggn/månad?

EKMK

Trådstartare
Min situation är sådan att jag dels är småbarnsmamma, jobbar heltid, har hund och nybliven husägare, jag har inte tid i överflöd om man säger så, men har sån förbaskad hästabstinens!
Inte bara ridning utan lyssna på det rogivande ljudet när en häst äter sitt hö, pyssla, borsta, mysa.
Ridskola är väldigt dyrt och svårt att hinna med just nu, medryttare är jag väldigt osäker på om någon är intresserad att ha om man bara kan någon gång i månaden? Privatlektioner erbjuds oftast bara på vardagar innan ordinarie ridlektioner hålls och det fungerar inte med jobbet.
Det enda jag kan komma på är turridning, finns det några fler lösningar om man bara vill rida någon gång i månaden?
 
Min situation är sådan att jag dels är småbarnsmamma, jobbar heltid, har hund och nybliven husägare, jag har inte tid i överflöd om man säger så, men har sån förbaskad hästabstinens!
Inte bara ridning utan lyssna på det rogivande ljudet när en häst äter sitt hö, pyssla, borsta, mysa.
Ridskola är väldigt dyrt och svårt att hinna med just nu, medryttare är jag väldigt osäker på om någon är intresserad att ha om man bara kan någon gång i månaden? Privatlektioner erbjuds oftast bara på vardagar innan ordinarie ridlektioner hålls och det fungerar inte med jobbet.
Det enda jag kan komma på är turridning, finns det några fler lösningar om man bara vill rida någon gång i månaden?
En del ridskolor har drop in och liknande nån gång i veckan, där man kan köpa lektioner styckevis. Kan det vara något?
 
Förvisso är det nog så att många som söker medryttare vill ha ett upplägg med någon bestämd dag i veckan, men jag skulle (åtminstone i teorin) kunna tänka mig ett mer sporadiskt upplägg. Dvs att erbjuda enstaka ridtillfällen med större mellanrum, i utbyte mot hjälp att kolla till hästarna på bete om jag var borta någon dag eller släppa in eller ut någon enstaka gång.

Jag har dock aldrig haft medryttare men med fler ridbara hästar (och givetvis en pålitlig och ordentlig ryttare) så tror jag att det hade funkat för mig.
 
Om du vill så kan du lägga upp en sökesannons i en relevant grupp på exempelvis fb. Det värsta som kan hända är att ingen är intresserad tänker jag. Det kan finnas någon som tycker det är toppen, som kanske inte vill ha en fast medryttare men ändå vill ha avlastning någon gång då och då. Kan vara värt ett försök! 🌞
 
Lite krasst så tänker jag att är du villig att betala för dig finns det säkerligen dem som är villiga att låta dig rida deras häst också enstaka gånger. Alla har ju inte medryttare för den regelbundna avlastningens skull så att säga.

Var öppen med vad du önskar och vad du kan erbjuda i gengäld, så går det säkerligen att lösa något.

(Jag låter till exempel mina kompisar komma och rida min häst om de vill. Inte för att det ger mig någon avlastning eller för att det ger hästen något i form av utbildning, men för att det är trevligt att umgås och jag gärna ordnar det till dem. Vad jag får ut av det är ju kanske snarare att jag får tillbringa ett par timmar med kompis, och att jag vid andra tillfällen bjuds på grill och liknande - inget som hjälper mig i hästeriet alls, men ett mer allmänt värde. Det är dock betydligt mer sällan än en gång i månaden som de vill rida, mina ohästiga kompisar :angel:)
 
Om du vill så kan du lägga upp en sökesannons i en relevant grupp på exempelvis fb. Det värsta som kan hända är att ingen är intresserad tänker jag. Det kan finnas någon som tycker det är toppen, som kanske inte vill ha en fast medryttare men ändå vill ha avlastning någon gång då och då. Kan vara värt ett försök! 🌞

Ja, det kan ju vara nån med flera hästar som hade tyckt att det var roligt med sällskap på nån uteritt då och då. Lite avlastning men också sällskap.
 
Nog kan du hitta en häst att medrytta på, var ärlig med vad du kan göra i din annons bara.

Och drop-in på ridskola kan ju också vara ett fint alternativ :).

Själv hade jag absolut kunnat tänka mig en medis även om det bara är 1 gång i månaden, men då hade jag velat ha en tätare "inskolning" först så det hinner etableras en relation mellan medis och häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red på ridskola från jag vad 6-15, därefter har det blivit mer sporadiskt, medryttare i perioder, nu är jag 28 och ganska ringrostig...
Svar
6
· Visningar
1 523
Senast: Roxanna
·
A
Träning Hallu :) Undrar vad folk har för erfarenhet av utländska ridskolor jämfört med svenska? Själv slutade jag rida för 6 år sedan pga...
2
Svar
30
· Visningar
6 083
Senast: Karma
·
Hästmänniskan Jag har mer eller mindre blivit erbjuden en häst att bli medryttare på, då jag känner ägarens dotter lite, och har gått skola med. Jag...
Svar
5
· Visningar
805
Senast: Nila
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 387
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp