Hur få travare i galopp

M

maiden

Vad för olika knep har ni för att få en travare att galoppera. Hästen jag tänker på är mkt travsäker och har fattat galopp en gång under ryttare. Många försök.
Tips?
 
Se till att hästen har ordentligt med "ridmuskler" först, så att den har bra förutsättningar att kunna galoppera, sen är det "bara" att försöka få hästen att förstå att det är okej att galoppera = MASSOR AV BERÖM!

Hur du ska få hästen att galoppera kan ju vara en hisoria för sig, men min häst har nu, efter två år som ridhäst, börjat bjuda till galopp alldeles på egen hand! :) Och hon var väldigt travsäker i början...

Så låt det ta tid, strunta i galoppen i början och låt hästen sätta rätt muskler i lugn och ro, sen går det nog lättare!

Lycka till! :)
 
Håller med föregående skrivare. Sedan är bästa sättet att "lura" hästen att galoppera att få den att tappa balansen i trav och sedan berömma varje ansats till ändring av takten. Ju bättre man har hästen mellan hjälperna desto lättare är det och desto bättre galopp får du, så jobba på i traven till att börja med. / Å
 
håller med de andra, hästen ska ha bra muskler osv först. Sen kan man ju alltid lära in det under longering och föra över röstkommandona.
Något som är helt suveränt (jag ridtränar travare så jag vet :smirk: ) är djupsand! Där behöver man inte pressa hästen utan allt kommer lätt och smidigt.
Det där med att få hästen ur balans i traven tycker jag verkligen inte om, har nog använt det på en häst nån gång innan hon fattade. Men har man inte djupsand finns det ju denna variant... :crazy:
Den "snälla" varianten är då att trava på ordentligt, med rejält! stöd på tyglarna. Sen in i en skarp sväng (med bra underlag!) och i svängen ge galoppskänkel, säga galopp och släppa stödet i handen...
Men som sagt, testa longering först. Annars hör runt om det finns nån djupsand i närheten.
 
gör på samma sätt som du skulle göra med en unghäst.
du måste lära travhästen att galoppera på precis samma sätt du lär en unghäst
 
"Det där med att få hästen ur balans i traven tycker jag verkligen inte om, har nog använt det på en häst nån gång innan hon fattade. Men har man inte djupsand finns det ju denna variant...
Den "snälla" varianten är då att trava på ordentligt, med rejält! stöd på tyglarna. Sen in i en skarp sväng (med bra underlag!) och i svängen ge galoppskänkel, säga galopp och släppa stödet i handen... "

Det "snälla varianten" som du beskriver är ju samma sak som att få hästen ur balans, men vilka metoder jämför du med som får denna att vara "snäll"?? :confused:
 
Min medryttarpålle är också enormt travsäker, men efter ett par låga studshinder landar han nästan alltid i en riktigt balanserad och trevlig galopp. :idea:
 
Jag har ridtränat massor med travhästar men min egen gumma var mycket travsäker i början, släpte inte traven om hennes liv stod på spel. Eftersom att jag offta var med när min arbetsgivare körde (och red bakom) så kunde farten bli otroligt hög, tillslut så bröt hon av i gallop själv för att hon blev trött att ha mig på ryggen i trav, eller för att det helt enkelt gick för fort för att hon skulle hänga med hästen framför! Då var jag snabb att berömma och sen tog det bara 2 veckor innan hon fattade att det var lätare att galopera med mig ¨på ryggen än att trava! en månad senare gick hon i samma fina runda korta gallop som vilken ridhäst som helst :D
 
Svårt att säga, då min dam mycket hellre galopperar än travar! (Hon är aldrig startad, dock tränad, men det var ju länge sedan). Jag köpte henne när hon var 14, och då hade hon inte galopperat så mycket, men det kom automatiskt när vi travade, jag behövde bara tänka galopp så kom det! Det fick ju väldigt fort i början, förstås, och när hon är otränad, det är ju för att de inte har rätta musklerna eller tekniken som halvbloden, tex.
Beröm är dock viktigt, jag berömmer alltid när damen fattar galopp för skänkel, för att hon ska veta att det är OK. Så nu galopperar hon helst, det är ju skojigast!
I hagen travar hon dock mest! :confused:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
869
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 983
Senast: JohannaB
·
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
23
· Visningar
1 511
Senast: Sar
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 979
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp