Hur fästa skaklarna i däckeln?

M

mummlan

Är totalt novis på detta med körning , men har just skaffat en ponny till barnen som är inkörd, så att även jag har "nytta" av henne :)

Nu har jag köpt en ny högbyggd rockard samt en sele (dock utan snabbkoppling), selen är i fins läder och komplett med brösta, linr samt däckel och baksele.

MEN!! Hur sjutton fäster man skaklarna så de hamnar tillräckligt högt upp på en sån sele?
Finns ju bara de två gjordarna och hur jag än gjorde (testade bla. att slå remmen runt skakeln) så bara kasade de ner.
Skaklarna har stora "öglor" i änden.

Nån som vill förklara (gärna med bilder) så vore jag tacksam!
 
Sv: Hur fästa skaklarna i däckeln?

Har du bild på hur din sele ser ut? Om den har silettdäckel borde det sitta två läderöglor på sidorna som man trär in skakeln i och sen fäster man hela vagnen genom att bakselen och draglinorna sitter fast rätt. (Man kan också öppna läderöglan på däckeln och trä in remmen i metallöglan på skakeln, men principen är densamma.)
 
Sv: Hur fästa skaklarna i däckeln?

Hej Novis!

Som novis bör man alltid skaffa sig kunskap innan man kör en häst. Speciellt en häst som kanske inte ens är väl inkörd, vilket ibland händer om man har otur som nybörjare. Vet du om han någonsin haft en riktig sele på sig, med baksele, om inte kan det sluta i sken, har själv sett flera hästar sparka åt bakselen, tom de som haft den några gånger.
Tänk efter noga innan, och be om hjälp på plats. Gå en körkurs, eller be en tränare komma hem till dig. Var i sverige bor du? Kanske någon här kan hjälpa dig på plats?
 
Sv: Hur fästa skaklarna i däckeln?

Hej Novis!

Som novis bör man alltid skaffa sig kunskap innan man kör en häst. Speciellt en häst som kanske inte ens är väl inkörd, vilket ibland händer om man har otur som nybörjare. Vet du om han någonsin haft en riktig sele på sig, med baksele, om inte kan det sluta i sken, har själv sett flera hästar sparka åt bakselen, tom de som haft den några gånger.
Tänk efter noga innan, och be om hjälp på plats. Gå en körkurs, eller be en tränare komma hem till dig. Var i sverige bor du? Kanske någon här kan hjälpa dig på plats?

Givetvis är hästen väl inkörd! Hade aldrig ens kommit på tanken att köra henne annars, hon reagerar inte alls på bakselen mao. har kört häst för flera år sedan men då körde jag en fjording och använde loksele, så det är ju lite annorlunda konstruktion här.

Ska försöka ta bild sen så man kan se hur det ser ut.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur fästa skaklarna i däckeln?

oj, blev dubbla inlägg
 
Sv: Hur fästa skaklarna i däckeln?

.......................fel
 

Liknande trådar

Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 158
Senast: ghost
·
Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 070
Senast: Cilva
·
Körning På min däckel har jag snabbkopplingar. Den ena gick sönder för någon vecka sedan så jag beställde ett par nya. När dom kommer på...
Svar
10
· Visningar
1 865
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 126
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp