Hur fäster man detta då? Inga öglor till selen!

B

Bonyana

Hej!

Äntligen, efter många års körning med min gamla långvagn och travsele (utan snabbknäppning) så har vi införskaffat ny rockard och sele till vår nya c-ponny!

Men nu har jag tittat på vagnen och det finns inga öglor att fästa vagnen i utan bara en nedåtpekande"pigg". Det finns en påsvetsad ögla för bakselen o i den öglan satt en par dm lång nylonrem med spänne, en på varje skakel, något liknanade har jag inte heller sett så vad är de till?:confused:
Vi har köpte en maratonsele med lösa draglinor/brösta och jag tror jag har ganska bra koll på hur det ska ställas in men har aldrig använt vagn utan ögla att fästa i, så hur gör jag??? Tänker inte spänna för utan att vara säker på det.....Har letat efter bilder och beskrivning på nätet men hittar inget!:confused:

Tacksam för hjälp!!!
 
Sv: Hur fäster man detta då? Inga öglor till selen!

Har du några bilder på din utrustning?

Du har väl nån ögla på däckeln, skakeln ska bara vila i den. Sen ser draglinor och baksele till att vagnen inte rör sig för mycket bakåt resp framåt.

Nylonlinorna är antingen till bakselen (i så fall kan du ta bort dem från vagnen och använda de remmarna som följde med din sele istället) eller så har de använts som linbärare, dvs man trär draglinorna genom dem så att de inte hänger ner för mycket när man bromsar och draglinorna slackar.

Här kanske det syns hur skaklarna sitter? (Inga linbärare på denna bild)

zorba5.jpg
 
Sv: Hur fäster man detta då? Inga öglor till selen!

Hej!

Tackar så mycket för svaret!

Vi har haft den ideén att skakeln bara skulle vila så som du säger, men eftersom man fäster det helt annorlunda med travsele och min shettis hade en ögla på vagnen så vågade jag inte göra så utan att någon som visste bättre berättade att det skulle vara så.... Tack för bilden!

Nu har jag inga ursäkter kvar, dags att spänna för efter alla tömkörning och andra övningar!:)

Tack än en gång!
 
Sv: Hur fäster man detta då? Inga öglor till selen!

Hej!

Innan du spänner för ska jag bara komma med några tips, om jag får.

1. ta hjälp av någon som kan.
2. träna bakselen innan du använder den i en sån tunn rockard.
3. Ta hjälp när du kör så att en person kan kontrollera selen efter några steg, så att det sitter rätt. Det tar några gånger innan man ser hur allt ska sitta. Kör inte ensam.

Jag vill inte att det ska hända dig eller ponnyn något, och jag vet flera som bytt utrustning utan att tänka på att ponnyn aldrig använt den innan, plus ny vagn. Det kan sluta illa, men oftast går det ju såklart bra! Men chansa inte, utan ta hjälp av någon i din närhet som kan använda maratonselar.

tack o hej.
 

Liknande trådar

Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 343
Senast: trassel
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 142
Senast: Vogue
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 791
Senast: kolblakkur
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 362
Senast: Bubbaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp