Hur fan löser vi det här?

nevin

Trådstartare
Jag har två barn i ålder 7 och 8, båda går i en liten skola med gott om lärare och engagerade föräldrar.
Det kunde ha varit helt perfekt.

Tyvärr är det ju inte det då. Ett av barnen är ganska stökig, och det är mycket knytnävar med i hans reportoar. Min minsta son bankar tillbaka och är inte alls så utsatt för den här större pojkens utagerande beteende, men min stora pojk får sig en omgång då och då. Senast i fredags då hans klasskamrat ( de går i samma klass) tryckte ner honom i sandlådan och matade honom med sand.... Lärarna gör vad de kan, på dem kan jag inte skylla något, men de hinner inte se allt som denna pojke hittar på. Egentligen behöver de punktmarkera honom nonstop och det är ju lite svårt på 16 elever och en lärare. Den här gången sprang andra barn och sa till, så tog läraren tag i det hela med samtal och allt som hör till.

Det här har varit ett problem sedan 2 år, vi har pratat med skolan, rektor, kuratorn, barnet, sagt till vår son att han FÅR slå tillbaka HÅRT, och gud vet vad. INGET hjälper. Det senaste i historien är att den här pojken styrs av en tjej som säger åt honom vem han ska slå idag...... Och han gör precis vad hon säger..... Han har troligen en diagnos och är lätt att styra, de gånger han varit hemma hos oss på kalas har han varit en underbar pojke som sköter sig jättebra. Jag har då varit med i gruppen och varit stenhård på hur man sköter sig hemma hos oss, och det har fungerat klockrent då, med mig som stödperson. Men jag kan ju inte vara i skolan jämt, där problemen är.

Min fina D är så snäll, han säger att den här killen inte menar det han gör, och det stämmer många gånger, han styrs av sina impulser och den här tjejen. Men han mår inte bra av att hela tiden vara orolig att det är hans tur att få däng. Vi har som sagt pratat med lärarna, som står rådlösa och ber om resurser, pratat med rektor som säger att det inte finns några och kuratorn som säger att klassen har fler med problem som också behöver resurser...... Idag lackade jag ur och skrev ett långt mail till rektor, där jag beskriver situationen, hur länge den pågått och att vi nu tröttnat. I mailet refererar jag till skollagen, angående studiero och trygghet, samt kräver att något görs snarast. Jag kommer att vara med i klassen för att styra upp lite, och göra en polisanmälan om misshandel av min son.

Vad mer gör jag? Jag kan ju inte skicka iväg D varenda morgon med vetskapen att han kan råka ut för det här mer. Han går fortfarande till skolan med glatt hjärta, han är som sagt snäll och vet att pojken inte riktigt styr över det här själv, så han är väldigt förstående. Han leker ofta med honom med, för att vara snäll, men rätt som det är smäller det och det blir så fel. Han har också bjudit hem honom flera gånger, för att inte göra likadant tillbaka. Men fan, jag blir så trött på det hela, ärligt talat vill jag bara ta ungjäveln och köra hem honom till föräldrarna och säga att de kan behålla honom hemma! Varenda unge i skolan är ju rädd att råka illa ut!!!

Jag kommer att ta kontakt med pojkens föräldrar också, men det är känsligt då det pågår en utredning kring honom och de har nog haft många samtal med skolan de med gällande det här. Men de kan nog behöva få prata med en förälder som inte skriker att ungen är dum i huvudet, det är han inte alls, utan han behöver bara strama ramar och hjälp att hålla sin vardag i ordning.

Men hur i hela friden stöder jag min D nu? Minsta grabben är som sagt tuffare ( de går i samma fritidsklass så de möts varje dag) och har klappat tillbaka så den stora killen törs inte gå på honom mer. Men lilla D, så snäll och godhjärtad, han kommer ju gå sönder. Hur stärker jag mitt barn i det här, tills vi får en förändring till stånd?


Förlåt för väldigt långt inlägg, hoppas några av er orkar läsa.
 
Jag har två barn i ålder 7 och 8, båda går i en liten skola med gott om lärare och engagerade föräldrar.
Det kunde ha varit helt perfekt.

Tyvärr är det ju inte det då. Ett av barnen är ganska stökig, och det är mycket knytnävar med i hans reportoar. Min minsta son bankar tillbaka och är inte alls så utsatt för den här större pojkens utagerande beteende, men min stora pojk får sig en omgång då och då. Senast i fredags då hans klasskamrat ( de går i samma klass) tryckte ner honom i sandlådan och matade honom med sand.... Lärarna gör vad de kan, på dem kan jag inte skylla något, men de hinner inte se allt som denna pojke hittar på. Egentligen behöver de punktmarkera honom nonstop och det är ju lite svårt på 16 elever och en lärare. Den här gången sprang andra barn och sa till, så tog läraren tag i det hela med samtal och allt som hör till.

Det här har varit ett problem sedan 2 år, vi har pratat med skolan, rektor, kuratorn, barnet, sagt till vår son att han FÅR slå tillbaka HÅRT, och gud vet vad. INGET hjälper. Det senaste i historien är att den här pojken styrs av en tjej som säger åt honom vem han ska slå idag...... Och han gör precis vad hon säger..... Han har troligen en diagnos och är lätt att styra, de gånger han varit hemma hos oss på kalas har han varit en underbar pojke som sköter sig jättebra. Jag har då varit med i gruppen och varit stenhård på hur man sköter sig hemma hos oss, och det har fungerat klockrent då, med mig som stödperson. Men jag kan ju inte vara i skolan jämt, där problemen är.

Min fina D är så snäll, han säger att den här killen inte menar det han gör, och det stämmer många gånger, han styrs av sina impulser och den här tjejen. Men han mår inte bra av att hela tiden vara orolig att det är hans tur att få däng. Vi har som sagt pratat med lärarna, som står rådlösa och ber om resurser, pratat med rektor som säger att det inte finns några och kuratorn som säger att klassen har fler med problem som också behöver resurser...... Idag lackade jag ur och skrev ett långt mail till rektor, där jag beskriver situationen, hur länge den pågått och att vi nu tröttnat. I mailet refererar jag till skollagen, angående studiero och trygghet, samt kräver att något görs snarast. Jag kommer att vara med i klassen för att styra upp lite, och göra en polisanmälan om misshandel av min son.

Vad mer gör jag? Jag kan ju inte skicka iväg D varenda morgon med vetskapen att han kan råka ut för det här mer. Han går fortfarande till skolan med glatt hjärta, han är som sagt snäll och vet att pojken inte riktigt styr över det här själv, så han är väldigt förstående. Han leker ofta med honom med, för att vara snäll, men rätt som det är smäller det och det blir så fel. Han har också bjudit hem honom flera gånger, för att inte göra likadant tillbaka. Men fan, jag blir så trött på det hela, ärligt talat vill jag bara ta ungjäveln och köra hem honom till föräldrarna och säga att de kan behålla honom hemma! Varenda unge i skolan är ju rädd att råka illa ut!!!

Jag kommer att ta kontakt med pojkens föräldrar också, men det är känsligt då det pågår en utredning kring honom och de har nog haft många samtal med skolan de med gällande det här. Men de kan nog behöva få prata med en förälder som inte skriker att ungen är dum i huvudet, det är han inte alls, utan han behöver bara strama ramar och hjälp att hålla sin vardag i ordning.

Men hur i hela friden stöder jag min D nu? Minsta grabben är som sagt tuffare ( de går i samma fritidsklass så de möts varje dag) och har klappat tillbaka så den stora killen törs inte gå på honom mer. Men lilla D, så snäll och godhjärtad, han kommer ju gå sönder. Hur stärker jag mitt barn i det här, tills vi får en förändring till stånd?


Förlåt för väldigt långt inlägg, hoppas några av er orkar läsa.

Förutom att ligga på skolan om att hitta en bättre lösning på problemet, så skulle jag helt enkelt råda sonen att hålla sig undan det andra barnet. Av ren självbevarelsedrift. Spelar ingen roll att den andre inte menar illa, riskerar sonen däng måste sonen få freda sig åtminstone så mycket att han går undan om det går.
 
Känner igen mig då min son också har en klasskompis som beter sig liknande. Han är även elak och olydig mot lärarna och den extra resurs de har i klassen.

De var väldigt mkt under hösten, men nu är det mindre. Jag har inte velat fråga skolan och "lägga mig i" men sonen säger att pojken som bråkar är ledig ibland. Jag misstänker att han går någonstans och får stöd då.

Vad har gjorts med flickan som styr det hela? Går hon i samma klass? Hur har hon det hemma?
 
Känner igen mig då min son också har en klasskompis som beter sig liknande. Han är även elak och olydig mot lärarna och den extra resurs de har i klassen.

De var väldigt mkt under hösten, men nu är det mindre. Jag har inte velat fråga skolan och "lägga mig i" men sonen säger att pojken som bråkar är ledig ibland. Jag misstänker att han går någonstans och får stöd då.

Vad har gjorts med flickan som styr det hela? Går hon i samma klass? Hur har hon det hemma?

jag vet faktiskt inte vad som görs med henne och hennes situation.....
 
Usch, jag inser ju också att han bör hålla sig undan, men det är svårt när det är så liten skola.
Jag ska ta ledigt några dagar för att kunna vara med och se vad som händer. Kanske kan få se vad den här flickan gör med.

jag tror inte de har så stor koll på hennes del i det här, mer än att hon styr upp det hela....
Så jag hoppas att de kommer åt henne med, det är ju fler barn som lider av det här.
 
Skolinspektionen. Då blir de piskade att göra något åt det hela. Polisanmälan väger mindre där faktiskt. Är inte mkt för att anmäla men TVÅ år av misshandel osv känns som de har kört sitt lopp.
 
Skolinspektionen. Då blir de piskade att göra något åt det hela. Polisanmälan väger mindre där faktiskt. Är inte mkt för att anmäla men TVÅ år av misshandel osv känns som de har kört sitt lopp.
mmm, det känns som om rektorn haft massor av tid att lösa det här. Skolinspektonen kan jag bara höra av mig till?
 
Usch, jag inser ju också att han bör hålla sig undan, men det är svårt när det är så liten skola.
Jag ska ta ledigt några dagar för att kunna vara med och se vad som händer. Kanske kan få se vad den här flickan gör med.

jag tror inte de har så stor koll på hennes del i det här, mer än att hon styr upp det hela....
Så jag hoppas att de kommer åt henne med, det är ju fler barn som lider av det här.

Även om det är en liten skola, så kan han kanske ändå gå undan? Om killen sitter i sandlådan, gå inte dit. Lek inte med honom om det går att undvika, osv. Om sonen kan göra det på ett smidigt och lite diskret sätt, bara hålla sig undan, liksom.

Givetvis bara som temporär nödlösning, medan man jobbar på att få skolan att hitta en bättre lösning. Det är givetvis inte ok att sonen ska behöva gå och vara rädd för att bli misshandlad i skolan, lika lite som man skulle acceptera en våldsam medarbetare som gav sig på sina kollegor lite nu och då bland vuxna.
 
Kom på en till sak, vet pojkens föräldrar att den här flickan styr honom?
Det var precis min tanke och dessutom måste flickans föräldrar informeras om hennes beteende. Det kan ju tänkas att hon också behöver en utredning. Jag inser att det är svårt att få till men pojken och flickan måste hållas åtskilda på något sätt.

Jag måste få ge din son en komplimang. Imponerande att han är så insiktsfull och empatisk vid sin unga ålder att han har insett att den andre inte har hela ansvaret för situationen uten ser flickans influence och att han försöker förändra/förbättra genom att leka med honom.:heart
 
Jag kommer att ta kontakt med pojkens föräldrar också, men det är känsligt då det pågår en utredning kring honom och de har nog haft många samtal med skolan de med gällande det här. Men de kan nog behöva få prata med en förälder som inte skriker att ungen är dum i huvudet, det är han inte alls, utan han behöver bara strama ramar och hjälp att hålla sin vardag i ordning.
Jag förstår din oro, helt och fullt.

Men jag förstår inte riktigt vad du har tänkt att det ska ge för resultat att prata med pojkens föräldrar? Om det redan pågår en utredning runt pojken, så lär de vara helt medvetna om alla problem som finns runt sonen. Tror du inte att ett samtal med dem bara kommer öka deras ångest över att deras son inte är ett "mönsterbarn"?
Jag kan bara gå till mig själv, som har ett barn som "avviker" något i sitt beteende. Jag är helt medveten om problemet, så är även skolan och de gör allt de kan för att förebygga katastrofer. Men ändå förekommer incidenter.

Det är faktiskt skolans ansvar att hålla ordning på barnen medan de är där. Föräldrarna kan inte ta ansvar för den biten också. Det går inte! Så snälla, låt dem slippa ännu mer ångest över sitt barns beteende.
Om det inte har hjälpt att prata med lärare och rektor måste du gå vidare uppåt i hierarkin. Skolinspektionen är ett bra alternativ! Det ger eld i röven på beslutsfattare och skolledning. Dina barn och alla andras barn måste kunna garanteras en trygg skolmiljö, när de går till den skola de enligt lag måste gå till. Jag VET att det skylls på brist på resurser, men det duger inte när barn råkar illa ut i skolan. :mad:
 
Men visst är det väl brukligt att de inblandade (din pojke, den som slår samt flickan som "styr") tillsammans med föräldrar, lärare (rektor) och ev. kurator har ett möte där man adresserar problemet och även kan fundera ut lösningar?
Jag hade propsat på ett sådant möte samt skrivit till skolinspektionen.
Är också imponerad av din pojke som visar sådan empati och förståelse!
 
Men visst är det väl brukligt att de inblandade (din pojke, den som slår samt flickan som "styr") tillsammans med föräldrar, lärare (rektor) och ev. kurator har ett möte där man adresserar problemet och även kan fundera ut lösningar?
Jag hade propsat på ett sådant möte samt skrivit till skolinspektionen.
Är också imponerad av din pojke som visar sådan empati och förståelse!
Är det? Jag har aldrig hört talas om nåt sånt möte. Möjligen kan det bero på att problem som härrör från eventuella diagnoser faller under skolans tystnadsplikt och således inte är något som utomstående ska vara med och prata om.
OM problemen bror på djupgående konflikter mellan parterna, möjligen kanske. Men det är sällan såna det handlar om när det gäller lågstadiebarn.
 
tack hörrni, för ert stöd.
Jag har egentligen inte funderat på vad jag vill med att prata med föräldrarna, kanske hitta en lösning som vi gemensamt kan jobba med? I och med att sonen är så förstående och gärna vill vara snäll kanske det skulle underlätta om pojken kommer hem till oss lite oftare? Han kanske kan bli "styrd" av D i stället för den här flickan?

Inget svar från rektor än hur som helst, jag hade hoppats på nån slags respons iallafall....
 
I och med att sonen är så förstående och gärna vill vara snäll kanske det skulle underlätta om pojken kommer hem till oss lite oftare? Han kanske kan bli "styrd" av D i stället för den här flickan?

Helt spontant tänker jag att din son borde väl få slippa sin plågoande i hemmet i alla fall? Jag hade inte uppskattat att ta hem en person som mulade mig i sandlådan närhelst han kom åt bara för att försöka "omvända" honom.. Någonstans borde han ju få vara ifred från den där pojken.

Tillägg: Funderade länge över hur jag skulle formulera det här men vill ändå lägga till det. Jag hade nog inte uppmuntrat en förstående sida hos mitt barn gällande en sådan situation. Tänker att om din son blir mobbad av den pojken (och kanske flickan och/eller fler?), att det i så fall blir väldigt jobbigt för honom att även vara förstående och bortförklarade vad gäller den andra pojkens beteenden. Lite som att bli mobbad och sen skydda förövaren. Men kanske jag som tolkar det helt galet.
 
Senast ändrad:
Tillägg: Funderade länge över hur jag skulle formulera det här men vill ändå lägga till det. Jag hade nog inte uppmuntrat en förstående sida hos mitt barn gällande en sådan situation. Tänker att om din son blir mobbad av den pojken (och kanske flickan och/eller fler?), att det i så fall blir väldigt jobbigt för honom att även vara förstående och bortförklarade vad gäller den andra pojkens beteenden. Lite som att bli mobbad och sen skydda förövaren. Men kanske jag som tolkar det helt galet.

Menar alltså inte med ovanstående att sonen blir mobbad och att TS försvarar mobbaren, verkligen inte. Läste nu att jag formulerade mig lite galet men tiden för att ändra texten har gått ut. Bara en tanke jag har, att en inte behöver vara så förstående mot folk som beter sig som skit mot en.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 864
Senast: Mois
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 761
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
14 926
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp