Hur får jag hem min häst? *låångt*

B

Bananas

Ponera följande scenario:
Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska vara betald vid kontraktets slut, annars ska hästen åter till ägaren. Kontraktet löper på 6 månader.
Följande händer:
Personen som lånar hästen vägrar uppge var den befinner sig och ger hela tiden luddiga beskrivningar kring vilket område den stallats upp i. Du försöker förgäves ta reda på var under två månaders tid.
Samtidigt får du hela tiden uppdateringar via sms samt bilder på din häst.

Personen som lånar hästen kommer efter fyra månaders lån på att hon kanske kan låna pengar av dig och formulerar det som att hon betalar tillbaka summan hon lånat månaden efter som en avbetalning på hästen. Här börjar stora alarmklockor ringa och du undrar om människan är verklig. Det du anade men inte riktigt ville tro verkar vara sant. Du har ingen som helst personlig kontakt med fodervärden förutom information om hur din häst har det. Ni är totala främlingar för varandra.

Du bestämmer dig nu för att verkligen besöka din häst och är i fyra dagar väldigt enträgen och envis för att få fram adress, telefonnummer eller namn till det stall där din häst ska befinna sig. Detta förhalas hela tiden med hänvisning till en massa ursäkter. Ju mer påstridig du blir, desto aggressivare blir fodervärden.

Du ringer folk i området som inte har kännedom om ett sådant stall (du har fått vissa luddiga uppgifter om stallets beskaffenhet och yrket på den som hur ut boxplatser)och får kontakt med en uthyrare som portat fodervärden i höstas.
Du kollar upp adressen på kontraktet som skrevs för fyra månader sen och finner att människan inte bor där. Hittar rätt adress genom skattemyndigheten. Fodervärden flyttade flera månader innan kontraktet skrevs.

Nu är det inte alarmklockor längre utan stora blinkande röda ljus och du inser hur otroligt naiv och godtrogen du varit.
Du kräver nu på ett tydligt sätt att få reda på var hästen befinner sig med en deadline på tid, och hotar med att ta till myndighetsåtgärder annars.
Då börjar det hela gå ur styr och fodervärden hotar dig med polisanmälan, anklagar dig för att inte kunna sköta hästar, kommer med personliga tillmälen om hur sur du är, otrevlig, dum, elak etc. Men inte ett ljud om var hästen befinner sig.

Det hela eskalerar och sms:en kommer stup i kvarten från en fullständigt förbytt fodervärd där du kan läsa att du tvingas hämta hästen och stå för alla kostnader som varit, men du får fortfarande inte reda på var hästen befinner sig, du får heller ej veta vilka kostnader som avses mer specificerat. Är det gängse stall och foder, eller mer? Hovslagare? Vad menar människan?
Därefter kommer sms om att du blivit polisanmäld och att hästen ska lämnas till dig med poliseskort om du inte hämtar den. Fortfarande får du inte reda på var den är trots att du ställer frågan om och om igen.

Sen kommer sms om att räkning lämnats in till kronofogden för indrivning (jaha, vilken räkning och på vad?). Slutligen sms:ar fodervärden att hästen inte längre får komma in i stallet och vara ute dygnet om ifall du inte hämtar den. Du får två timmar på dig. Men du får inte reda på var den står.

Här inser du att du har med en helt sinnesrubbad människa att göra som det inte går att kommunicera alls med. Du kontaktar advokat för rådgivning och får bara till svar att hämta hem hästen. Jovisst, men var är hästen då?

Du väntar nu på att hästen ska lämnas, som utlovat i sista sms:et när ett nytt sms anländer som talar om att fodervärden tänker lägga ut din häst på annons och sälja den. Sådana människor som du ska inte ha häst och därför är det bättre att den säljs till någon annan. Ungefär här börjar du undra om det inte är psykiatrin du borde kontakta istället för polis och advokat?

Kära bukare, hur bör man agera korrekt i ett sånt här läge? Om man polisanmäler, för vad i så fall? Stöld? Men kontraktet löper två månader till. Det anges också i kontraktet att inga ersättningsförpliktelser föreligger om fodervärden bryter avtalet, denne ska då också transportera hästen till ägaren. Du har blivit uppmanad att hämta din häst, utan att få veta var den står. Fodervärden vill nu tydligen bli av med hästen men anklagar dig för att bryta avtalet eftersom du är en så förfärlig människa så det går inte att köpa en häst från dig. Du är inte ens värd att äga din egen häst, men fodervärden klarar fint att stänga ute hästen från stallet för att straffa dig?

Vad kan en advokat göra om man går den vägen? Du vet fortfarande inte var hästen befinner sig. Fodervärden slutar svara i telefon och hotar hela tiden med att byta telefon för att inte läsa några meddelanden från dig.

Det enda som står klart är att fodervärden inte har alla hönsen hemma och att denne dolt detta otroligt väl, du brukar normalt sett inte vara så lätt att dupera. Du är också väldigt orolig för din häst och kontrollerar alla annonser och risken finns ju att hästen redan är såld. En klen tröst är att hästen har pass och är chipmärkt och att du har passet hemma hos dig.

Vad skulle du göra i en sån här fullständigt overklig situation?
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Men ursh vad hemskt.
Händer detta dig (antar jag pga rubriken).

Advokat är inte att tänka på just nu. Du måste ta till polis och snälla bukefalister!

Kan du inte skriva ut i vilket område människan bor? Hästen, om denna har kvar den, bör ju finnas i närheten!

Det brukar alltid finnas folk på Buke som kan ställa upp och hjälpa till!

Eftersom FV hotar att sälja hästen och dessutom låter den vara ute dygnet runt så är det kritiskt att något sker nu. Du har inte tid att vänta på att advokat gör något.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Ringa polisen direkt, de kan ge dig information om hur du ska gå vidare, och tala om ifall det faktiskt finns en anmälan emot dig, vilket inte är säkert ifall de inte hört av sig till dig tidigare. (du kan även ringa kronofogdemyndigheten och kolla om fodervärden verkligen haft med dem att göra angående dig)

Är det långt hem till fodervärden? Om inte skulle jag försökt få med mig polisen (eller i alla fall någon mer som kan vara vittne) och åkt hem till personen, hästen kan ju inte rimligtvis stå så långt därifrån och med farbror blå i ryggen kanske fodervärden tappar lite luft. Ta med alla papper och kontrakt som ni skrivit på samt ägarbevis på hästen.

Håller verkligen tummarna för att detta reder upp sig för dig!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Jävlar vilken historia! Är helt mållös :eek: Det enda jag kan tänka är att kontakta polis och ev. kronofogden om hotet om räkningen är verkligt.

Håller alla tummar och tår för att detta ska gå så bra som bara möjligt.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Det är polisen som gäller i det här läget. Dom kommer hjälpa dig ta tillbaka hästen, du har kontrakt som visar att du har rätten på din sida.
Du kan oxå efterlysa din häst genom att tala om vad den heter och sätta ut bild på¨den.
Finns tyvärr så otroligt många sådana totalt intelligensbefriade människor därute, jag är verkligen ledsen för din skull, men kontakta polisen så ska du se att dom tar dig på allvar.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Frågar alla som svarar: hur ställer sig polisen till att fodervärden enligt kontrakt har rätt att ha hästen ytterligare två månader. Det går ju inte att bevisa att hästen far illa, enbart fodervärdens hot om detta via sms. Kan det faktum att fodervärden vägrar uppge vistelseort för hästen utgöra något slags brott i sig? Med andra ord, är detta tillräckligt för att kunna begära handräckning av polisen?
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Eftersom du har sms som visar att FV hotat att sälja hästen så hoppas jag att polisen inser faran.

Du har väll kvar alla sms??? Spara dom! Visa dom till polisen på måndag så de har sett dom!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Du har väl sparat all konversation mellan er? Det är ju bevis på att FV är skvatt galen och inte har några som helst intentioner att fullfölja sin del av avtalet.
FV säger att du ska hämta hem hästen, visst säger du, men HUR göra detta när FV vägrar tala om var hästen står? Polisen kommer hjälpa dig, tala bara om exakt vad som skett samt visa all sms konversation mellan er samt ta med fv:s personnr.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

*dl kl*

Just det, för övrigt har ju FV BETT dig att hämta hem hästen och du har sms bevis på det TS!
Då kan hon ju inte hålla kvar hästen tills kontraktet är slut.

Helst av allt kanske polisen skulle hämta hästen och köra dne till dig... så får FV betala direkt till polisen för det!!!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Jodå, all kommunikation mellan fodervärd och ägare är sparad. Alla sms meddelanden överförda till mailen.
Hur går ägaren tillväga mer konkret och praktiskt? Ringer polisen i hemkommunen måndag morgon och förklarar vad som hänt och ber om hjälp? Hur pass intresserade är vår polismyndighet av att vara behjälpliga i fall som detta? Behöver inte de någon sorts pappersformalia som ska vara uppfylld?

Som ni förstår gäller detta inte mig direkt, utan en mycket, mycket nära vän som jag känt i många år. Hela historien är så otrolig att man inte kan tänka klart. Jag kunde inte komma på fler uppslag mer än advokat och polis men så var det ju frågan om hur stor rätt fodervärden har.
Det jag har lärt mig under åren som hästägare är att det inte alltid är så självklart kring juridiken. Det man kan tycka är heltokigt kan många gånger vara juridiskt korrekt.

Det är här det landstäckande Bukefalos kommer in i sitt rätta element! Den hjälp och de råd som inte finns att få här existerar nog inte. Och som vanligt har ni inom kort tid varit stöttande och behjälpliga. Stort tack hittills!!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Har du någon boendeadress för FV? Har du vansinnigt långt dit? Kan du åka dit och skugga människan? Köra med transporten, ställa av den på lämpligt ställe och sedan vänta till vederbörande åker till hästen, följer efter, kör tillbaka hämtar transporten och tar hästen?

Jag hade kontaktat polisen och sedan vänt mig till djurskyddet och hört om de vet något om människan och hästen. Berätta att fv har hotat att sälja hästen och att den förmodligen står ute dygnet runt och far illa. Stor risk för vanskötsel alltså. Kanske har de redan en anmälan på din FV och vet var hästen finns?

Ring runt till alla stall du kan hitta i området och förklara hur det ligger till. Någon har sett eller hört något, annars är det säkert så att detta kommer fram till FV som förhoppningsvis får kalla fötter.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Ja, att polisen körde hem hästen och fakturan skickades till fodervärden vore ju som grädde på moset! Rena julafton... Bara tanken fick i alla fall mig på gott humör och säkerligen ägaren också!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Lägg in en efterlysning här (alltså under annonser) så kan vi hjälpa till att leta efter hästen, förhoppningsvis finns det någon på Buke som stött på den.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Hehe vad bra!

Men som sagt, är ni villiga att skriva ut vilket område hästen är i?

Jag har letat reda på några hästar genom åren (dock inte så många och det kostar pengar för den som gör det eftersom man måste ringa runt) och det Går med väldigt lite information.

Kan ni skriva ut området där FV bor så kan bukefalister i området be om mer info via PM?

Det är ju viktigt att ni får veta att hästen finns! Och jag tror inte Fv har så mkt kött på benen att den kan komma och bråka om hästen är hämtad inom dessa 2 månader och utan polisingripande då FV själv bett ägaren att hämta hästen!


Fö en sån jäkla idiot till FV! Man blir mörkrädd!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Ja, kanske finns någon i närheten och kan sätta upp efterlysningslappar på ICA - det är märkligt hur lite som kan göra att folk plötsligt kommer på att det är ett dumt tilltag de sysslar med.

FV har ju via SMS hävt kontraktet och KRÄVT att ägaren ska hämta hem hästen, så det finns ju ingen anledning till oro att FV skulle kunna kräva något av ägaren för brutet kontrakt - avtal finns ju inte då FV sagt upp kontraktet.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Jag hjälper gärna till om hästen skulle befinna sig i mitt område (skaraborg)

Fy fasen vilke situation och man blir ju fasiken mörkrädd, har oxå haft med skumma fodervärdar att göra men detta tar ju priset.
Hoppas verkligen det är lösningsbart och anmäl verkligen detta till polisen, även om dom kanske inte gör något så finns de en anmälan om det längre fram skulle hända mera.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Jag finns också i Skaraborg (skövde området) och erbjuder hjälp jag med. :)
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Kl

Kan inte polisen hjälpa till med hjälp av mobiloperatören avgöra i vilket område mobilen/Fv befinner sig? Eller måste det bli ett brottmål innan det sker?
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Om jag förstod det rätt så vet TS vart FV bor. Det gäller bara att hitta stallet och frågan är om polisen kan se det via mobiloperatören? Det är ju ganska brett täckande.


Sen tror jag att det krävs pappersarbete för en sådan sak och frågan är om TS (eller ägaren rättare sagt) har den tiden?
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 315
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 740
Senast: Sootie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 005
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp