Hur får jag hem min häst? *låångt*

Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Jag undrar om det inte vore läge att polisanmäla fodervärden för hot. Hon är ju uppenbarligen inte frisk i huvudet. :(
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Jersey, som du vet och jag har lart mig, de svenska rattssystemet ar inte sa mkt ratt som system.

Jag menar, nar man far 2 ars ungdomsskyddstillsyn for att ha mordat ngn ser du ocksa vad de tanker om hot..

Tidigare tror jag inte det har varit behov for starkare straff/lagar men med allt som hander maste det bli en andring, aven sa inom djurskyddet. Men tyvarr maste hasten/djuret nastan vara dod innan ngt hander..

Man tycker i alla fall att de kunde satta djurforbud for FV. Om ngt sadant nu skulle fungera. Och undrar ocksa var hon har hittat stallplats till Peanut, sedan hon verkar vara portad fran de flesta stallen..

Kan bara hoppas hon inte svalter hasten till dods.. och att den far sallskap snart..

Men du ar ratt, FV behover hjalp pa ngt satt.. tyvarr ar det inte sa enkelt...
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Man undrar ju var man skall börja. FV har ju uppenbarligen mentala problem och borde få hjälp. Hästar har farit illa, stackars shettisägaren kan inte vara säker på att en galen människa dyker upp mitt i natten och stjäler "tillbaka" hästen, den arma skimmeln står instängd, förtvivlad, i ett ensamt stall... Det är ju många som blir lidande på grund av att en enda människa inte har alla kokosnötterna kvar i palmen. Jag tror inte att det amerikanska systemet egentligen är bättre ("OMG you did some graffiti! Eighteen months in juvie!") men det är ju helt befängt att man skall kunna hota en människa så här som FV gör, utan att någonting kan göras åt det. Vad fan!? Om ett hjul rullar när man stannar vid stoppskylten så blir det ett jävla liv och körkortet kanske dras in, men om man hotar en annan människa upprepade gånger så händer ingenting. :mad:
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Men om det nu är så att mer än halva hästen är betald så är det alltså, den vi kallar FV, som är ägare till hästen nu. Det komplicerar ju situationen ytterligare.
Och FV är inte intresserad av att sälja någon häst, ännu mindre lämna den ifrån sig för att hen inte kan ta hand om den. För det kan hen i sin egen fantasivärld :crazy:

Jag har fått höra följande om FV sedan innan. Hen har alltid varit "snäll" mot sina djur, täcken på, linda benen från hovar till bog när de står inne, en meter halm i boxarna och gärna stå inne minst 18 timmar per dag... Dvs hen har varit "snäll" på fel sätt, mot djuren.
Sedan dess så har uppenbarligen något hänt.. kanske har hen verkligen inga pengar att köpa halm mm för längre eller snarare ingen som säljer till hen längre.. eller så har hen bara spårat ur ännu mer.
(Och nä, jag försöker inte att försvara FV på något sätt!)

Men av den anledningen så kan jag tänka mig att hen inte har varit anmäld till just djurskyddet innan. Vilket på sätt och vis är synd (i så fall) för om det redan hade legat anmälningar mot hen sedan tidigare så hade det kanske varit lättare för djurskyddet att göra något.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Ett knapplån för enkelhetens skull..

Det är en svår moralisk frågeställning som följer med den här historien. Jag har fått många många pm från bukefalister som är genuint oroade över skimmelns situation. Jag förstår och jag känner likadant men det är svårt att agera om man inte vill gå utöver lagens råmärken.
.

Något man kan göra är att kontakta stallägaren och upplysa om att en stallägare är skyldig att se till att den häst man inhyser har det bra!

För som jag förstått det så har inte Dazzles ägare och stallägaren något otalt och Telenummer till denne finns!?

För visst är det väl så att man som stallägare har ansvar för de djur man inhyser, så var det i alla fall när jag kollade upp det för egen del när jag hyrde ut platser.

DET kan man göra så hästen i alla fall får vatten och mat och strö.
Kanske kan man tipsa stallägaren om vart h*n kan köpa hö osv.. Denne kanske inte vet, likaså hur mycket hästen bör få..

Att det är 5 mil enkel resa(vilket i min värld inte är speciellt mycket iofs) spelar ju ingen roll för ett telesamtal!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Till D ägare..

Förstår att det känns väldigt otryggt att ha ett hot över sig, speciellt om man bor på landet.

Behöver du hjälp på något vis, så pm:a, om situationen blir ohållbar och FV hotar att ta ponnyn tbx tex. Har plats ledig om Dazzle vill gömma sig ett tag..Både i eget stall och bekantas på andra ställen kan ordnas..

Bara så du vet, bor en bra bit bort, men kanske kan vara bra då vi inte har någon anknytning alls..//C
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Nej men....man kan ju inte "skrämma" stallägaren på det där viset heller....

Jag tycker att ni som skapat tråden gör rätt,hur hemskt det än är.Ni har anmält och de har startat upp ett ärende.Man kan inte ta på sig allas bekymmer och problem (särskilt när det inte ens handlar om friska personer).

Det här är nu ett ärende mellan P:s nuvarande ägare,förra ägare,stallägare och djurskydd INTE FÖR BUKEFOLK (hur mycket vi än vill).

Sen hoppas förstås jag också att P inte ska fara illa,men man kan inte bara ta lagen i egna händer.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Så du menar att man bara ska släppa det?

Jag tycker det är bra att Bukefolk reagera även på denna häst öde. För tänk om alla bara släpper det och ingenting händer?

Jag önskar att hästen fanns i min närhet så jag hade kunnat köra dit foder till den. Sedan må det vara brottsligt eller what ever jag hade tagit det straffet om det så vore.

Att ringa djursskyddet bara för att höra hur det går med ärendet är ingenting som kostar mer än några ören och om någon hade hjälpt mig att finna min häst så hade det varit det minsta jag velat göra för att se till att även den andra hästen får det bra. Men det är jag det.

Pay it forward
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Nej men....man kan ju inte "skrämma" stallägaren på det där viset heller....

Att upplysa stallägaren på hur lagen ser ut är väl inte att skrämma stallägaren.

Snarare gör man ju stallägaren en tjänst. Tänk om hästen svälter ihjäl och sedan stallägaren åtalas för det. Tror du inte stallägaren skulle uppskattat att få reda på vad som gäller.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Att upplysa stallägaren på hur lagen ser ut är väl inte att skrämma stallägaren.

Snarare gör man ju stallägaren en tjänst. Tänk om hästen svälter ihjäl och sedan stallägaren åtalas för det. Tror du inte stallägaren skulle uppskattat att få reda på vad som gäller.
Är fastighetsägaren inte involverad i djurhållningen så har h*n heller ingen skyldighet att kontrollera att djuren sköts som de ska. Att däremot försöka hjälpa till genom att vara hemma när djurskyddet kommer och ge information om vad h*n har sett är ju däremot en bra sak. Och det är ju troligt att detta sker nu eftersom stallägaren inte verkar vilja ha kvar fv på sin gård och att djurskyddet har fått stallägarens telefonnummer så att de kan hålla kontakt. Sedan har inte djurskyddet det så mycket lättare att hitta fv än vad någon annan har. Vi får se om djurskyddet kanske kan gå på att hästen är "övergiven eller att djurägaren inte går att nå" och omhänderta hästen på den grunden, men det kan ju bara stallägaren visa genom att beskriva hur ofta fv varit där den senare tiden.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Kontakta polisen! De kan spåra hennes nummer så att de ser var hon befinner sig. Håller tummarna för att allt ska ordna sig för dig och din häst! Det är fruktansvärt vilka hemska människor det finns.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

varför inte läsa hela tråden..? Hästen är hemma redan... (tackochlov :) )
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

varför inte läsa hela tråden..? Hästen är hemma redan... (tackochlov :) )

Det tog mig 10 min att bara läsa första inlägget som TS skrev så jag orkade inte läsa allas tusen kommentarer också. Skönt att hästen är hemma! Det gjorde ont i mitt hjärta över att läsa om TS-soppa.. kan själv tänka mig hur hemskt det skulle vara.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Men om det nu är så att mer än halva hästen är betald så är det alltså, den vi kallar FV, som är ägare till hästen nu. Det komplicerar ju situationen ytterligare.
Och FV är inte intresserad av att sälja någon häst, ännu mindre lämna den ifrån sig för att hen inte kan ta hand om den. För det kan hen i sin egen fantasivärld :crazy:

Så behöver det ju inte alls vara. Det vanligaste är väl ändå att man skriver in ägarförbehåll i kontraktet vid försäljning (särskilt i kontrakt då det rör sig om avbetalningsköp), dvs något i stil med att "hästen är säljarens egendom intill dess att full betalning erlagts". Då är, i juridisk mening, hästen alltså fortfarande säljarens (dvs, under förutsättning att sådant ägarförbehåll finns med i det specifika kontraktet gällande Peanut)
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Boccia: så kan det också vara men i just det här specifika fallet har tingsrätten fastslagit att fodervärden är att anse som ägare. Tyvärr.

Övriga: jag har pratat med djurskyddet idag och ingenting har hänt. De har inte fått tag på fastighetsägaren vilket vi finner märkligt med tanke på att hon svarat varje gång vi ringt. Jag påtalade åter risken för att hästen flyttas i helgen och vet inte om det hade någon effekt. Fortsätter att ringa nästa vecka. Vi kommer också att ringa fastighetsägaren och uppmana henne att ta egen kontakt med djurskyddet så de kan komma för en ingående inspektion.

Juridiskt är det som a1agnlju skriver, stall/fastighetsägaren är inte enligt lag ansvarig för djurens väl och ve under följande premisser:
- om denne hyr ut boxar i sin helhet utan ansvar för hästarnas skötsel, dvs hon/han har inte inackoderingar utan hyr ut själva stallet som sådant.
- om denne inte hyr ut mer än tre boxar, i annat fall krävs tillstånd och hon/han anses då även ansvarig för hästarnas väl och ve.

Detta enligt samtal med djurskyddsenheten i Skåne län.

Eftersom fastighetsägaren i det här fallet hyr ut tre boxar (stallet har inte fler platser) och inte är involverad i hästarnas skötsel har hon ingen skyldighet enligt lagen att vare sig anmäla eller utfodra/vattna hästarna.
Tyvärr. Moraliskt och etiskt är det ju en helt annan fråga.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Så du menar att man bara ska släppa det?

Jag tycker det är bra att Bukefolk reagera även på denna häst öde. För tänk om alla bara släpper det och ingenting händer?

Jag önskar att hästen fanns i min närhet så jag hade kunnat köra dit foder till den. Sedan må det vara brottsligt eller what ever jag hade tagit det straffet om det så vore.

Att ringa djursskyddet bara för att höra hur det går med ärendet är ingenting som kostar mer än några ören och om någon hade hjälpt mig att finna min häst så hade det varit det minsta jag velat göra för att se till att även den andra hästen får det bra. Men det är jag det.

Pay it forward

Vi vet inte alla fakta i detta.

Jag tycker (utifrån min bedömning) att de verkar ha gjort alla rätt,dvs de har kontaktat djurskydd,polis och tidigare ägare.Ni kan inte på allvar mena att de dessutom ska begå brottsliga handlingar eller göra det till sin livsmission?

Jag skulle personligen också ha haft svårt att lämna hästen kvar där (och tror att det verkligen var ännu värre för de stackarna som faktiskt var där).
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Nej och det har jag aldrig skrivit heller. Det är inte brottsligt att följa upp ett ärende man anmält.

Nu har ju TS Skrivit att de följer upp och då har jag inget att säga om det.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Är fastighetsägaren inte involverad i djurhållningen så har h*n heller ingen skyldighet att kontrollera att djuren sköts som de ska. .

Jo då!

Som ägare till ett stall är man ytterst ansvarig att alla djuren får de som dom behöver!

Jag kollade upp det förut, då jag hyrde ut platser och tex om en hästägare skulle strunta i sin häst, inte betala hyra eller annat så var det trots allt mitt ansvar som stallägare att se till hästen!
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 347
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
800
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 272
Senast: bobbbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 013
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp