Hur får jag henne att fatta rätt galopp...

H

hallonsmurf

Hästen jag rider fattar nästan alltid vänster galopp direkt när vi är ute och rider, trots att jag fattar höger galopp så övertydligt som det bara går tycker jag...
crazy.png
Hur kan man göra för att träna upp den "svaga" sidan på bästa sätt? Till och med när man fattar i en hörna/sväng så försöker hon liksom mest smita ifrån eller tjurar hon och springer mest på tvären :confused..
Förutom vårt lilla problem så är hon verkligen en toppenhäst på alla sätt och vis
wink.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Troligtvis är hon inte tillräckligt välgymnastiserad i den ena sidan eller så är du tvetydig.
Gymnastisera hästen i den svåra sidan ordentligt innan galoppen, rid mkt öppnor, volter, serpentiner, skänkelvikningar osv. Träna också mkt på själva fattningsmomentet, för det är då som hon blir mest gymnastiserad och stärkt.
 
Prova hoppa hästen på en volt så h*n landar i rätt galopp.. och öva på det och forsätt i den galoppen osv.. om de bara handlar om en ovana..
 
har också exakt samma problem med min häst, hon fattar bara inte höger galopp! hon fattar inte rätt galopp i hörn, inte ens på en volt!!! och om hon någon gång fattar höger galopp i en volt, blir det korsgalopp...
jag tränade på att vara EXTREMT övertydlig med mina hjälper, ni skulle sett!!!!
tongue.png
jag fick henne att fatta rätt galopp vid två tillfällen, men hon vill helst inte. men man får jobba upp den svaga sidan. det tar lååång tid, men jag har gjort det, plus varit riktigt övertydlig med mina hjälper, och hon fattar numera höger galopp, oftast!
biggrin.png
 
Senast ändrad av en moderator:
var först noga med att hästen är ordentligt uppmjukad i båda sidorna genom att försöka rida lite serpentiner och andra mjukgörande rörelser. Om du rider på en trafikerad väg kan det naturligtvs vara svårt men försök iallafall. Sen skulle även jag träna mycket på att fatta galopp i volter eller att ha hästen lite extra ställd åt den sida som ska "starta" galoppen.

Bra sätt att träna upp sidan är egentligen att rida mycket böjda spår men även att rida ute i skogen. Träna mycket slalom runt träd som står nära varandra så att hästen måste böja sig ordentligt, OBS!!!! akta benen! man kan få ganska ont vid denna övning om man inte passar sig
roflmao.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Tänk på att din fattning skall vara med hela din kropp. Det är ett tämligen vanligt fel att man bara fattar galopp med skänklarna. Så tänk dig att dina höfter/mage skall peka över hästens bog på den sida du vill fatta galoppen och att du i övrigt sitter rak och balanserad över hästen. Då hamnar automatiskt din yttre skänkel något bak och den inre något fram. Mer än så behövs inte. Du skall alltså ställa dig själv i galopprikningen. Prova på stolen du sitter i nu - så får du känna på det.
 
Jippie!!!

Nu när jag gav dig det här svaret här - så kom jag på vad det är som JAG gör fel när jag försöker rida sluta. Att förstå och tänka till kring sin ridning är så viktigt.
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Mjuka upp sidan där hon är svagare ordentligt. Exempel har många andra skrivit. Volter är bra bl a!
Sen i fattningen till högergalopp ställer du henne lite utåt, vilket gör att det är mycket lättare för henne att komma in i rätt galopp då hon "måste" ta höger framben först.
Det var så jag och min tränare tränade upp mitt varmblod när han kom från travet och var obalanserad och lite ojämt musklad.
 
Om det är så att hon inte fattar rätt galopp för att det brister i kommunikationen mellan er så kan ett spö på inner bog funka som förtydligande om vad det handlar om.

I övrigt håller jag med de andra. Ett tips kan oxå vara att kolla igenom hästen så att hon inte har ont nånstans.
 
Tack för alla tips! Vi ska göra vårt bästa, det kanske kan ta ett tag men det är det värt
smile.png

En liten sak som jag funderar på...någon av er har tipsat om att ställa höger och någon annan vänster (alltså både "från galoppsidan" och "med" om ni förstår mina luddiga förklaringar
crazy.png
Några teorier om vad som är enklast för hästen och effektivast för att få till rätt galopp?
 
Senast ändrad av en moderator:
För att fåtill rätt galopp är det viktigt att tänka på att göra en korrekt galoppfattning. Tänk på att travtempot inte ska ökas innan galoppfattningen, för att förbereda hästen ta en halvhalt. Ta en aning kraftigare på yttertygeln för att hindra hästen från att ta fram det inre bakbenet. Ryttaren måste också sätta sig i rätt sits (för man sitter olika i de olika gångarterna, eller hur). Hästen tar ju bara inte för sig med det inte benparet utan hela ryggen arbetar i enlighet med de. Sänk det inre knäet och håll fram den inre höften väl och håll fram magen. Kolla inte heller ner på inerskänkeln då släpper du stödet på ytterskänkeln (som också är mycket viktig). Dra inte fram innerskänkeln för mycket heller, vilket kan vara lätt gjort om hästen inte vill fatta galopp. Det resulterar bara i att hästen fattar galopp på dubbla spår.
 
Ett tips som är väldigt bra, även en av mina elever som har en travare lyckas fatta rätt varje gång...
smile.png


Strax innan du fattar (vänster galopp) flyttar du hästen lite för höger skänkel, på så sätt får du bogen på plats utåt och din häst har mycket plats att föra fram inner framben. Ibland kan det behövas att du leder lite med vänster tygel, tänk på att inte hänga i högertygeln i fattningen.

Det här fungerar även när du rider på grusväg och inte har tillgång till varken hörn eller vägg...


Lycka till!!
 
Senast ändrad av en moderator:
jag hade samma problem med min ponny men det ända jag kunde göra va att ställa in inåt mot staketet å göra galopp skänkel å använda spöt på bogen å göra om samma grej ett par gånger å mycjet beröm..!! nu kan han rätt galopp. :bow:
 
När hästen börjar sitt första språng i höger galopp börjar språnget med vänsterbak.

Det är oftar där problemet sitter.För att komma åt vänter bak i höger galopp är det lättast att göra det genom att ställa hästen åt vänster.Och lätta åt galoppsidan.Alltså ställa hästen bort från galoppsidan för att ge plats åt det invändiga frambenet.Oftast beror problem med galopp fattning just på den motsatta sidans bakben.Precis när hästen fattar galopp och det första delen av första språnget hammnar nästan all tyngd på vänsterbak i höger galopp och detta kan hästen finna jobbigt om den är svag där.Men detta bör man försöka komma till rätta med för att få till en bra högergalopp.Fattningar är otroligt stärkande för bakbenen.Genom att motställa hindrar man vänster bak från att rinna ut.Hästen får lov att ta i med det bakbenet och fattar då förhoppningsvis rätt galopp.För att underlätta för hästen kan man oxå tänka mycket på just det bakbenet hästen börjar sin galopp med för att själv få en uppfattning om vad det benet igentligen pysslar med.Att tänka på bakbenet detta vis kan i viss mån även hjälpa ryttaren att få bort fokus från framdelen i fattningen.Hästen börjar ju galoppera bak så framdelen följer nog med om bara det rätta bakbenet börjar galoppera ;)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 018
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 843
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp