Bukefalos 28 år!

Hur får jag henne att lyssna på mig?

Sasse

Trådstartare
Min foderhäst är en nordsvensk av den lite robusta typen, och hon verkar inte riktigt ha någon koll på hur stor hon är, eller var hon kan sätta hovarna. När jag hanterar henne så vill hon gärna gå så nära som möjligt, ”stryker” sig gärna mot en. Och man får passa sig för hennes hovar alltid, hon går så nära att hon nästan trampar på en. Det här bl.a. gör att jag känner mig otrygg i hanteringen med henne.

Hon är även ganska nyckfull och kan utan någon större förvarning kasta sig åt sidan eller snurra runt. Jag har också problem att läsa hennes kroppsspråk så ibland händer det att jag inte hinner undan. Hon verkar samtidigt ha svårt att läsa mitt kroppsspråk, eller så struntar hon i det.

Med min förra häst så lärde jag mig jättemycket om hans kroppsspråk när jag löslongerade, och han lärde sig i sin tur om mina. Så häromdagen testade jag att löslongera foderhästen. Det gick inte alls bra. Såhär i efterhand känns det väldigt dumdristigt att jag ens testade det. När jag körde detta med min förra häst så kände jag redan honom utan och innan – och det förbättrades då vid löslongeringen. Men med foderhästen så känns det som om vi börjar från scratch.

Hur som helst, hon lyssnade överhuvudtaget inte på min röst (vilket hon annars gör vid t.ex. vanlig longering, dock drar hon så mycket då att jag inte gör detta), så jag kunde inte stanna henne. Hon sprang bara runt. Varje gång hon vände sig mot mig igen så sprang hon rätt på, så jag fick kasta mig åt sidan för att vi inte skulle kollidera. Jag uppfattade det dock inte som att hon medvetet försökte springa ner mig, utan istället runda mig som en kon och sedan springa vidare. Men med tanke på hur närgången hon alltid är så hade det nog inte blivit så lyckat…

Hon sparkade även när hon kom nära mig. Hon riktade sparkarna mot mig även om jag inte tror att hon försökte pricka. Men om jag inte kunnat hålla avståndet så hade hon säkert gjort det.

Tillslut så saktade hon av självmant.


Mitt andra problem är att hon blir helt blockerad i närheten av mat, det behöver inte ens vara mycket, hon blir ändå sådan att hon inte ser något annat än just maten och går på som en ångvält för att få tag på den.

Jag har överhuvudtaget inget att säga till om i en sådan situation, hon varken ser eller hör mig. Sist det hände så blev jag klämd mellan henne och en boxgrind, då för att det låg några höstrån på marken i boxen. Jag känner mig inte alls speciellt trygg när jag leder henne nu när det växer så mycket gräs överallt.

Har någon något tips eller råd för hur jag kan få henne att lyssna och respektera mig?

Fodervärden har inte alls samma problem. Hästen sköter sig nästan exemplariskt runt henne, eller åtminstone så bra som de båda är vana vid.
 
Sv: Hur får jag henne att lyssna på mig?

Detta låter precis som min medryttarhäst:grin: låt inte hästen gå på dej visa att du finns han kan inte bara komma och klampa in på dej hursomhelst. Jag var länge alldeles för mesig med min häst och lät honom sköta våra regler men sedan stod jag på mej. Jag tänkte nu skall han inte gå på mej! Jag viftade med armarna och riktigt skickade iväg honom för att få honom att förstå. Ingen häst tillåter en annan att bara gå in i ens egna utrymme. Ibland fick han en klatch på rumpan om han inte flyttade sej och kom för nära. Han fick därmed veta vad gränserna gick just i vår relation(var också en ängel med ägaren). Alltid när han försökt gå på mej har jag skickat iväg honom och låtit honom vara (inte jaga mer än vad som behövs). efter träning med nh tränare är han en ängel med mej med. Fråga hans ägare vad du kan göra. Har han alltid varit en ängel eller har hon fått vara mycket tydlig och bestämd i början? Träna enkla ledarskaps övningar som leda, stanna flytta bakdel framdel sidledes följa m.m i korta korta pass(min häst tappade lätt focus vid längre pass) så fort hästen visar ens en tendes till uppmärksamhet belöna, sluta. Traggla inte funkar inte övningen ta en enklare. När det funkar i inhängnat område gå gärna promenader i skogen då kommer ni i många situationer där hästen behöver rätta sig efter dej.
 
Sv: Hur får jag henne att lyssna på mig?

Det som fungerar på en häst fungerar inte alltid på en annan.
Ett kallblod fungerar nog inte bäst mentalt att jobbas lös direkt. För det första så är den så domesticerad och ''enkel'' att hantera på nära håll, men nog inte lika uppmärksam och trygg med att få kommunikation på långt håll. Se hur de är med andra hästar i hagen. Vänder kanske inte alltid runt på en femöring pga ett öronflax...:) Använd dina händer, berör, rör, flytta för stadigt fint tryck tålmodigt med omedelbar eftergift, i den dagliga hanteringen. Ta alla chanser att be din häst att placera sig och samarbeta lite, det kan vara att ge dig mer svängrum vid rykt, att rakställa i stallgången om ni hamnat obekvämt snett, att placera sig och bli medveten om linorna, stå still mellan dem eller bli omplacerad-vid tömkörning...men undvik att mala ''flyttövningar'' på måfå, då ledsnar hästen alla gånger på dig.

Att göra grejer löst på utökat kommunikationsavstånd kan du börja med när det grundläggande sitter. Ha längre lina först att hålla handen med, prova sedan utan. Jag hade INTE satt stor press eller förväntat mig snabb respons med en nordsvensk. Tålamod och tid, så kommer allt sedan!:)
 
Sv: Hur får jag henne att lyssna på mig?

Min foderhäst är en nordsvensk av den lite robusta typen, och hon verkar inte riktigt ha någon koll på hur stor hon är, eller var hon kan sätta hovarna. När jag hanterar henne så vill hon gärna gå så nära som möjligt, ”stryker” sig gärna mot en. Och man får passa sig för hennes hovar alltid, hon går så nära att hon nästan trampar på en. Det här bl.a. gör att jag känner mig otrygg i hanteringen med henne.

Var gör du iordning henne? I boxen? Ta ut henne i stallgången, eller bind upp henne utomhus så du har yta att röra dig på.

Trampar hon och trängs så flytta tillbaka henne. Beröm när hon står där hon ska.


Hon är även ganska nyckfull och kan utan någon större förvarning kasta sig åt sidan eller snurra runt. Jag har också problem att läsa hennes kroppsspråk så ibland händer det att jag inte hinner undan. Hon verkar samtidigt ha svårt att läsa mitt kroppsspråk, eller så struntar hon i det.

Blir hon rädd?

Hade hon hoppat rakt på mig hade jag blivit "arg" och fräst ifrån. Det är inte alls konstigt om ni missförstår varandra i början - men hon får inte knuffa iväg dig hur som helst.


Med min förra häst så lärde jag mig jättemycket om hans kroppsspråk när jag löslongerade, och han lärde sig i sin tur om mina. Så häromdagen testade jag att löslongera foderhästen. Det gick inte alls bra. Såhär i efterhand känns det väldigt dumdristigt att jag ens testade det. När jag körde detta med min förra häst så kände jag redan honom utan och innan – och det förbättrades då vid löslongeringen. Men med foderhästen så känns det som om vi börjar från scratch.

Hur länge har du haft den nya? Vad hade du tänkt skulle hända när du löslongerade?

Den måste ju vara intresserad av att vara med dig, att lyssna på dig. Det är steg ett. Annars passar den såklart på att hitta på bus och tramsa när den ändå är "lös och ledig". Den ser ingen orsak att göra som du vill.


Hur som helst, hon lyssnade överhuvudtaget inte på min röst (vilket hon annars gör vid t.ex. vanlig longering, dock drar hon så mycket då att jag inte gör detta), så jag kunde inte stanna henne. Hon sprang bara runt. Varje gång hon vände sig mot mig igen så sprang hon rätt på, så jag fick kasta mig åt sidan för att vi inte skulle kollidera. Jag uppfattade det dock inte som att hon medvetet försökte springa ner mig, utan istället runda mig som en kon och sedan springa vidare. Men med tanke på hur närgången hon alltid är så hade det nog inte blivit så lyckat…

Hon sparkade även när hon kom nära mig. Hon riktade sparkarna mot mig även om jag inte tror att hon försökte pricka. Men om jag inte kunnat hålla avståndet så hade hon säkert gjort det.



Utsätt dig inte för situationer du inte kan hantera! Hade den velat gå på dig hade den gjort det nu och du hade troligen varit skadad. Den passade på att dra en repa.

Longera inte överhuvudtaget om du inte har kontroll.


Mitt andra problem är att hon blir helt blockerad i närheten av mat, det behöver inte ens vara mycket, hon blir ändå sådan att hon inte ser något annat än just maten och går på som en ångvält för att få tag på den.

Går hon på bete nu, eller fodras - hur många gånger per dag? Hon ska inte gå runt och vara hungrig nästan konstant.


Jag har överhuvudtaget inget att säga till om i en sådan situation, hon varken ser eller hör mig. Sist det hände så blev jag klämd mellan henne och en boxgrind, då för att det låg några höstrån på marken i boxen. Jag känner mig inte alls speciellt trygg när jag leder henne nu när det växer så mycket gräs överallt.

Led med träns. Ha eventuellt också med spö. Var beredd - gör den ett ryck så stoppa henne innan hon har fått fart på alla kilon. Hon är hungrig, och nonchalant. Att medvetet gå rakt på en människa är NO NO.


Har någon något tips eller råd för hur jag kan få henne att lyssna och respektera mig?

Fodervärden har inte alls samma problem. Hästen sköter sig nästan exemplariskt runt henne, eller åtminstone så bra som de båda är vana vid.


Be om hjälp från fodervärden, låt henne visa hur hon leder/hanterar/rider hästen. Sedan vet du vilka rutiner den är van vid och kan hålla dig till dem, i alla fall i början.

Hur länge har du haft den nya hästen? Det går inte att jämföra med din förra -hästar är olika, och denna ser ännu ingen orsak att bry sig om dina eventuella små önskemål. Beröm tydligt när den gör som du vill, även enkla saker. Var trevlig att umgås med!

Undvik just nu vissa situationer - vet du att hon ignorerar dig vid longering så longera inte. Det ger ändå inget rent träningsmässigt, bara sliter på benen.

Går hon rakt på dig så bli "arg", ställer hon sig med näsan i backen och vägrar röra sig så bli "arg". Vissa saker är enklast att ta tag i direkt, och genererar sällan något större bråk.

Annat är bättre att ta pö om pö, på ett positivt och trevligt sätt. Börja med att skapa en relation och bli intressat så din häst är "med". Ridningen är trevlig - då får man beröm och får komma ut och se sig omkring. Hanteringen är trevlig, då blir man ryktad och klappad på. En relation växer fram, det är inget som bara händer av sig självt.
 
Sv: Hur får jag henne att lyssna på mig?

Ta alla chanser att be din häst att placera sig och samarbeta lite, det kan vara att ge dig mer svängrum vid rykt, att rakställa i stallgången om ni hamnat obekvämt snett, att placera sig och bli medveten om linorna, stå still mellan dem eller bli omplacerad-vid tömkörning...men undvik att mala ''flyttövningar'' på måfå, då ledsnar hästen alla gånger på dig.

När hon står i stallgången/boxen så har jag inga problem alls med henne, eller väldigt lite åtminstone. Hon backar när jag ber henne, flyttar sig i sidled eller annat som kan tänkas behövas. Det är när jag tar ut henne på gårdsplanen och ska t.ex. rida som hon "tappar fokus", går väldigt nära och nästan trampar på mig.

Idag gick det av någon anledning bättre än vanligt. Jag blev lite trött på att hon i början gick så väldigt nära mig och snurrade runt hela tiden, så jag sa till henne att "stanna" och då stod hon otroligt nog blickstilla. När jag "tillät" henne att gå igen så följde hon mig som en hund i princip.

I övrigt så brukar jag träna (att stanna t.ex.) innan jag beger mig ut på en ridtur, och det fungerar fint så länge jag faktiskt tränar. Men i den vardagliga hanteringen (icke träning) så fungerar det inte lika bra.

Ska testa med lite fler övningar och se hur hon reagerar på dessa. Tack för tips!
 
Sv: Hur får jag henne att lyssna på mig?

Var gör du iordning henne? I boxen? Ta ut henne i stallgången, eller bind upp henne utomhus så du har yta att röra dig på.

Trampar hon och trängs så flytta tillbaka henne. Beröm när hon står där hon ska.

Jag var nog lite otydlig här, hon uppför sig bra så länge vi är i stallet - oavsett om jag gör henne i ordning i boxen eller stallgången. Det är när jag kommer utanför och leder henne som hon tappar fokus, så att säga.

Jag försöker alltid flytta henne när hon kommer för nära mig, men ibland lutar hon sig bara mot mig då. Detta gäller alltså när vi är utanför stallet, inne i stallet så flyttar hon sig alltid.

Blir hon rädd?

Hade hon hoppat rakt på mig hade jag blivit "arg" och fräst ifrån. Det är inte alls konstigt om ni missförstår varandra i början - men hon får inte knuffa iväg dig hur som helst.

Ibland blir hon rädd, men inte alltid.

Jag har blivit arg på henne vid några tillfällen, men jag känner inte att hon reagerar något speciellt på det. Vid ett fåtal tillfällen så skärper hon till sig, men för det mesta så blir det ingen effekt av det.

Hur länge har du haft den nya? Vad hade du tänkt skulle hända när du löslongerade?

Den måste ju vara intresserad av att vara med dig, att lyssna på dig. Det är steg ett. Annars passar den såklart på att hitta på bus och tramsa när den ändå är "lös och ledig". Den ser ingen orsak att göra som du vill.

Jag har haft henne i 3-4 månader.

Jag vet inte vad jag hade tänkt skulle hända direkt, men jag förväntade mig i alla fall inte att hon skulle rusa rätt på mig.

Utsätt dig inte för situationer du inte kan hantera! Hade den velat gå på dig hade den gjort det nu och du hade troligen varit skadad. Den passade på att dra en repa.

Longera inte överhuvudtaget om du inte har kontroll.

Jag har för all del inte tänkt utsätta mig för något jag nu vet att jag inte kan hantera.

Går hon på bete nu, eller fodras - hur många gånger per dag? Hon ska inte gå runt och vara hungrig nästan konstant.

Hon går på bete, och det är bra med gräs där. Hästarna utfodras endast om de tas in i stallet av någon anledning, då med hö och lite kraftfoder. Men tas de inte in så får de inget utöver gräset. De äter inte hö om man lägger ut det till dom i hagen.
 
Sv: Hur får jag henne att lyssna på mig?

Led med träns. Ha eventuellt också med spö. Var beredd - gör den ett ryck så stoppa henne innan hon har fått fart på alla kilon. Hon är hungrig, och nonchalant. Att medvetet gå rakt på en människa är NO NO.

Jag har lett henne med träns de gångerna hon dragit iväg med mig. Hon "låser sin mun", eller hur man ska beskriva det. Tar bettet. Jag får ingen respons av att dra i tyglarna alls.

Spö reagerar hon inte alltid på heller. Det har definitivt varit fler gånger hon inte reagerat på det, än när hon har reagerat på det.

Be om hjälp från fodervärden, låt henne visa hur hon leder/hanterar/rider hästen. Sedan vet du vilka rutiner den är van vid och kan hålla dig till dem, i alla fall i början.

Hur länge har du haft den nya hästen? Det går inte att jämföra med din förra -hästar är olika, och denna ser ännu ingen orsak att bry sig om dina eventuella små önskemål. Beröm tydligt när den gör som du vill, även enkla saker. Var trevlig att umgås med!

Jag ska höra med fodervärden. Det känns som att hon har lite samma "problem", bara det att hon inte ser det som ett problem. Hästen har betett sig på ett liknande sätt även när fodervärden har hanterat henne, men ser inte hon det som ett problem så... Får ändå höra med henne och se om hon kan hjälpa mig med det här.

Undvik just nu vissa situationer - vet du att hon ignorerar dig vid longering så longera inte. Det ger ändå inget rent träningsmässigt, bara sliter på benen.

Går hon rakt på dig så bli "arg", ställer hon sig med näsan i backen och vägrar röra sig så bli "arg". Vissa saker är enklast att ta tag i direkt, och genererar sällan något större bråk.

Annat är bättre att ta pö om pö, på ett positivt och trevligt sätt. Börja med att skapa en relation och bli intressat så din häst är "med". Ridningen är trevlig - då får man beröm och får komma ut och se sig omkring. Hanteringen är trevlig, då blir man ryktad och klappad på. En relation växer fram, det är inget som bara händer av sig självt.

Givetvis vet jag att en relation växer fram. Jag försöker inte stressa fram någon bra kontakt, men klart att jag har önskemål att hon ska sköta sig så pass att hon inte går på mig, eller drar iväg med mig.


Jag tackar så hemskt mycket för dina råd och tips!
 
Sv: Hur får jag henne att lyssna på mig?

Jag var nog lite otydlig här, hon uppför sig bra så länge vi är i stallet - oavsett om jag gör henne i ordning i boxen eller stallgången. Det är när jag kommer utanför och leder henne som hon tappar fokus, så att säga.

Jag försöker alltid flytta henne när hon kommer för nära mig, men ibland lutar hon sig bara mot mig då. Detta gäller alltså när vi är utanför stallet, inne i stallet så flyttar hon sig alltid.


Aha - så när du leder till och från hagen, samt när du ska hoppa upp? Tryck inte på henne om hon lutar sig, då får hon bara något att trycka tillbaka emot. :)

Kan hon kommandot "sida", "flytta" eller liknande? Om inte, så lär in det - det är väldigt behändigt. Försök förekomma henne innan hon kommit precis inpå, vifta till lite när hon närmar sig. Ha spö och peta till henne om hon inte lyssnar. Tryck inte - 1. ord (när hon förstått det) 2. pet 3. smack


Ibland blir hon rädd, men inte alltid.

Jag har blivit arg på henne vid några tillfällen, men jag känner inte att hon reagerar något speciellt på det. Vid ett fåtal tillfällen så skärper hon till sig, men för det mesta så blir det ingen effekt av det.


Men när hoppar hon emot dig då? Bara sådär helt apropå? Om hon studsar till hade jag bara gått vidare. Det är när hon går rakt på som du får markera närvaro på något sätt.



Jag har haft henne i 3-4 månader.

Inte så länge då alltså. Rids hon, går det bra?


Jag vet inte vad jag hade tänkt skulle hända direkt, men jag förväntade mig i alla fall inte att hon skulle rusa rätt på mig.
Jag har för all del inte tänkt utsätta mig för något jag nu vet att jag inte kan hantera.


Nej, jag förstår det. Jag reagerade i första inlägget på att du inte hade kontroll med linan, men ändå ville longera löst... det var dumdristigt. Men nog om det!


Hon går på bete, och det är bra med gräs där. Hästarna utfodras endast om de tas in i stallet av någon anledning, då med hö och lite kraftfoder. Men tas de inte in så får de inget utöver gräset. De äter inte hö om man lägger ut det till dom i hagen.

Hon är alltså inte hysteriskt hungrig. Bara nonchalant.
 
Sv: Hur får jag henne att lyssna på mig?

Jag har lett henne med träns de gångerna hon dragit iväg med mig. Hon "låser sin mun", eller hur man ska beskriva det. Tar bettet. Jag får ingen respons av att dra i tyglarna alls. Spö reagerar hon inte alltid på heller. Det har definitivt varit fler gånger hon inte reagerat på det, än när hon har reagerat på det.

Det är som sagt enklast att förekomma. När den väl kommit igång och fått fart på alla kilona är det svårt att stoppa, även med träns. Men ha koll när du leder, och se till att den har huvudet uppe. Lyckas den ett par gånger så vet den att det går bara den är bestämd... :devil:

Så, du får vara likvärdigt bestämd. :p


Jag ska höra med fodervärden. Det känns som att hon har lite samma "problem", bara det att hon inte ser det som ett problem. Hästen har betett sig på ett liknande sätt även när fodervärden har hanterat henne, men ser inte hon det som ett problem så... Får ändå höra med henne och se om hon kan hjälpa mig med det här.

Det är bra med någon som känner hästen i praktiken. Förklara hur du upplever hanteringen, och hur du skulle vilja att det fungerade. Det går ju nästan inte att komma med perfekta råd såhär på nätet. Det blir alltid en generalisering. ;)


Givetvis vet jag att en relation växer fram. Jag försöker inte stressa fram någon bra kontakt, men klart att jag har önskemål att hon ska sköta sig så pass att hon inte går på mig, eller drar iväg med mig.

Det förstår jag fullständigt! Som sagt; lär in ordet "flytta" (eller vad du nu vill använda), förekom henne och ge en annan uppgift (med belöning) - går hon rakt på ändå så gå på henne tillräckligt för att avbryta beteendet.
 
Sv: Hur får jag henne att lyssna på mig?

Aha - så när du leder till och från hagen, samt när du ska hoppa upp? Tryck inte på henne om hon lutar sig, då får hon bara något att trycka tillbaka emot. :)

Kan hon kommandot "sida", "flytta" eller liknande? Om inte, så lär in det - det är väldigt behändigt. Försök förekomma henne innan hon kommit precis inpå, vifta till lite när hon närmar sig. Ha spö och peta till henne om hon inte lyssnar. Tryck inte - 1. ord (när hon förstått det) 2. pet 3. smack

Börjar hon luta sig emot mig så släpper jag definitivt trycket, och testar igen.

Jag ska absolut se om jag kan lära in dessa kommandon. Hon kan redan "stanna", så det bör väl inte vara så svårt kan tänkas.

Men när hoppar hon emot dig då? Bara sådär helt apropå? Om hon studsar till hade jag bara gått vidare. Det är när hon går rakt på som du får markera närvaro på något sätt.

Antingen när hon blir rädd, men det händer också när hon är otålig och inte kan stå stilla, då "studsar" hon gärna omkring och således ibland på mig.

Inte så länge då alltså. Rids hon, går det bra?

Det går galant att rida henne, när hon inte känner för att testa mig :p
Men inte ens då gör hon något markant, hon är inte bångstyrig utan känns väldigt säker vid ridningen.


Jag ska absolut försöka förekomma henne om hon börjar dra iväg med mig, och även lära in kommandot "flytta". Hon har otroligt nog inte hittat på något mer sedan sist, utan skött sig anmärkningsvärt bra. Så det blir säkert bra tillslut, med lite träning osv.

Jag tackar dig (och alla andra) så mycket för att ni tog er tid att ge mig tips och råd :)
 
Sv: Hur får jag henne att lyssna på mig?

Börjar hon luta sig emot mig så släpper jag definitivt trycket, och testar igen.

Jag ska absolut se om jag kan lära in dessa kommandon. Hon kan redan "stanna", så det bör väl inte vara så svårt kan tänkas.


De brukar fatta snabbt om man bara förklarar tydligt - och ger fördelar om de lyssnar. Det bekväma med att lära in ord är att det inte finns något för dem att trycka/dra mot. Man tar bort det fysiska elementet.

Noga med beröm. :D


Antingen när hon blir rädd, men det händer också när hon är otålig och inte kan stå stilla, då "studsar" hon gärna omkring och således ibland på mig.

Lite nonchalant då. Även här är det bra att använda "flytta" kommando. Hon kan väl studsa lite om det är otäckt nånstans, men inte studsa på dig.

I takt med att du visar dig vara en trevlig och intressant person kommer hon också att vara mer försiktig. Sedan är det ju stora tunga flyktdjur - det går inte att förutse allting som kan hända. Men är hon trippig kan hon gå på en volt runt dig. Det är enklare än att tvinga dem att stå blickstill.


Det går galant att rida henne, när hon inte känner för att testa mig :p
Men inte ens då gör hon något markant, hon är inte bångstyrig utan känns väldigt säker vid ridningen.


Va bra! Duktig häst. :laugh:


Jag ska absolut försöka förekomma henne om hon börjar dra iväg med mig, och även lära in kommandot "flytta". Hon har otroligt nog inte hittat på något mer sedan sist, utan skött sig anmärkningsvärt bra. Så det blir säkert bra tillslut, med lite träning osv.

Med en helt ny häst så tar det ju lite tid. Den är osäker på dig, vet inte riktigt vad som gäller och vad den kan förvänta sig. Det är som sagt inte konstigt om det blir diskussioner kring vissa saker. Som människa får man bedöma vad som är tvärnej, och vad som är öppet för kompromiss. Det är bra att visa hästen att man lyssnar på den - att den kan påverka sin situation.

Lycka till, och berätta hur det går!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
596
Senast: tessan.g
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 686
Senast: Araminta
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 378
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp