Bukefalos 28 år!

Hur får jag jobbet?

Banni

Trådstartare
Jag har nyligen skickat in en ansökan till en ledig position på ett företag där jag vill jobba. Skickade in CV och intressebrev via mail samma dag som annonsen kom ut på AMS (ca 1 vecka sedan)

Jag vill verkligen ha jobbet och undrar hur ni gått tillväga när ni fått ett jobb ni velat ha, ringde ni upp efter en tid för att följa upp? När ska man i så fall ringa och vad ska man säga?

Det är en och en halv månad kvar till ansökningstiden är slut men jag upplever ofta att platsen tillsätts snabbare än så...

Har ni några tips till mig? :)
 
Sv: Hur får jag jobbet?

Förhoppningsvis framgår det av din ansökan varför just du är helt rätt person för jobbet. Man kan följa upp med ett telefonsamtal för att säkra att din ansökan har kommit fram och också en chans att "prata för varan" (dvs dig). Det du vill med ett sådant samtal är att visa att du verkligen är intresserad och det kan vara ett plus om du också har helt rätt meriter. Annars tillför det inget.
 
Sv: Hur får jag jobbet?

Rin kontaktpersonen. Berätta att du sökt men vill veta lite mer. Om sådant som arbetsgruppens storlek, åldersstruktur, ja, vad som kan vara aktuellt att fråga om i det här fallet.
Jag brukar ibland fråga om vilken önskesökande de har till platsen. Det kan ge ledtrådar till klimatet och företagskulturen på platsen.

Sökte tex en gång jobb som arbetsförmedlare på en bruksort och pratade med platschefen. Svaret var att de vill ha någon som "passade i gänget". Med tanke på att i princip alla på arbetsplatsen var aktiva socialdemokrater, män och i medelåldern insåg jag att jag knappast kunde komma i fråga. Ung, kvinna och Centerpartist....
 
Sv: Hur får jag jobbet?

Jag tror att det lönar sig att ringa. Det gör att den som anställer kommer att känna igen din ansökan i högen när hen läser igenom allt. Det är nog inte så viktigt vad du frågar om när du ringer. Du kan ju t ex fråga om processen och när de tror att de kallar till intervjuer och så.
 
Sv: Hur får jag jobbet?

Det är möjligt att de kommer ihåg dig bättre om du ringer, men då gäller det att ge rätt intryck också. Att verkligen framstå som intresserad av att jobba hos just dem och vilja dubbelkolla att ansökningen kommit in, kanske fråga om de planerar tillsätta så snart lämplig kandidat dykt upp eller om de tänker vänta ansökningstiden ut.

Att ringa "bara för att ringa" och ställa lite randomfrågor och sälja in sig kan ge ett negativt intryck, det är många som gör samma sak nämligen... En rekryteringsprocess kan vara rätt omfattande och bli nedringd av folk som vill kolla om "min ansökan är emottagen!?" kan nog bli lite drygt. :)
 
Sv: Hur får jag jobbet?

Att ringa "bara för att ringa" och ställa lite randomfrågor och sälja in sig kan ge ett negativt intryck, det är många som gör samma sak nämligen... En rekryteringsprocess kan vara rätt omfattande och bli nedringd av folk som vill kolla om "min ansökan är emottagen!?" kan nog bli lite drygt. :)

Själva grundidén med att ställa frågor är ju att man är intresserad av svaren!!
Självklart ska den som ringer har vettiga saker att fråga om och verkligen viljahöra svaren.
 
Sv: Hur får jag jobbet?

Själva grundidén med att ställa frågor är ju att man är intresserad av svaren!!
Självklart ska den som ringer har vettiga saker att fråga om och verkligen viljahöra svaren.

Ja det är grundidén, men många får tipset att "ring och gör intryck" för att de ska bli ihågkomna hos rekryteraren. Om det är enda anledningen till att man ringer är risken stor att man gör fel sorts intryck.
På alla "jobbsökarkurser" m.m. jag har gått har man gett rådet att "skicka CV först och ring sen!". 9 av 10 av de rekryterare som har gästföreläst på min utbildning (personal, arbete och organisation) säger däremot att en massa "onödiga" samtal där folk frågar om "deras ansökan är emottagen" är irriterande/störande. Sitter man med en jättehög av ansökningar så vill få dessutom bli uppringda av allihopa... Eller ens hälften.

Om TS undrar "ska man ringa och vad ska man i så fall säga" så tolkar jag det som att man inte har några speciella funderingar eller frågor man vill ha svar på och att be om hjälp med att formulera sådana ser jag som att man missat tanken med "grundidén".
 
Sv: Hur får jag jobbet?

Jag skulle ringt.

Jag har en kompis som sökte ett jobb, som hon egentligen inte var helt kvalificerad för, men hon ringde för att höra sig för och fick jobbet. Han som hade hand om ansökningarna sa att han hade en hög med 150 ansökningar och min kompis var den enda som hade ring. Han sa själv att han inte visste om det var rätt eller inte att ge henne jobbet på dom grunderna, men han gjorde det (och dom var mycket nöjda med henne).
 
Sv: Hur får jag jobbet?

Jag säger ring inte om du inte har en väldigt bra anledning.

Jag var med och rekryterade min ersättare och alla som ringde var så uppenbart att de inte hade nåt att säga egentligen, utan bara vill sticka ut. Vissa kom förbi kontoret också. Resultat: vi fick lägga mycket tid på sökande vi egentligen inte var intresserade av.

Den med bäst CV och rätt profil fick jobbet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 702
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 851
Senast: ameo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 655
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 991
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp