Hur får jag loss dörren?

Magiana

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa en soffa men jag vet inte hur jag ska få in en sådan sak i huset. Det är trångt och smalt överallt. Den bästa vägen in är via stora verandan, men altandörren går inte att öppna mer än 90 grader. Dörröppningen är 70 cm men dörren tar bort 5 cm av utrymmet så det är i praktiken bara 65 cm. För att kunna utnyttja hela dörrhålets bredd måste dörren bort, men jag vet inte hur det görs.

Det sitter en skena i överkanten av dörren där det i sin tur sitter ett stag som förbinder dörren med dörrkarmens överkant. När dörren är öppen och handtaget trycks ner, så låses dörren i den positionen. Det här staget måste alltså bort för att man ska kunna lyfta av dörren. Haken är att jag inte ser några skruvar annat än i skenan på dörrens överkant, men i skenan går en stång som sitter fast i ena änden så jag vet inte hur mycket det hjälper att få bort skruvarna.

Någon som har ideer om hur jag ska lösa detta?
 

Bifogade filer

  • IMG_20180716_093239.jpg
    IMG_20180716_093239.jpg
    211,4 KB · Visningar: 59
Kanske udda men...jag har en soffa. Tung som satan. När jag köpte den bars den in i lägenheten av möbelöfirman.

När jag skulle flytta gruvade jag mig stort. Men min kompis som hjälpte mig med flytten är tapetserare och alltså van att ta isär möbler. Så hon lånade min skiftnyckel och vips hade jag ett gäng delar som lätt togs under armen oc h lassades in i hennes generösa firma-släp. :D

Köper du en nutida soffa - ursprungligen från en möbelkedja - är den enkel att ta isär.
En gammal soffa kan vara värre.
 
Kanske udda men...jag har en soffa. Tung som satan. När jag köpte den bars den in i lägenheten av möbelöfirman.

När jag skulle flytta gruvade jag mig stort. Men min kompis som hjälpte mig med flytten är tapetserare och alltså van att ta isär möbler. Så hon lånade min skiftnyckel och vips hade jag ett gäng delar som lätt togs under armen oc h lassades in i hennes generösa firma-släp. :D

Köper du en nutida soffa - ursprungligen från en möbelkedja - är den enkel att ta isär.
En gammal soffa kan vara värre.
Det finns många soffor som platsbyggs, dvs rygg, armstöd, sittdel osv är löst. De borde du få in.

Haken är att det är jättesvårt att hitta en soffa som jag gillar och som också passar i huset. De flesta moderna soffor är så gruvligt fula. Den jag hittat nu och som kan passa är den här: https://www.blocket.se/vastmanland/Soffa_med_2_fatoljer_fint_skick_bortskankes_80266767.htm?sa=1 . Den har lite lagom vaddering utan att vara som en stor plufskudde alternativt hård träbänk eller bara något allmänt stramt och tråkigt.

Min budget är också extremt begränsad så jag har inte råd att köpa nytt.
 
Haken är att det är jättesvårt att hitta en soffa som jag gillar och som också passar i huset. De flesta moderna soffor är så gruvligt fula. Den jag hittat nu och som kan passa är den här: https://www.blocket.se/vastmanland/Soffa_med_2_fatoljer_fint_skick_bortskankes_80266767.htm?sa=1 . Den har lite lagom vaddering utan att vara som en stor plufskudde alternativt hård träbänk eller bara något allmänt stramt och tråkigt.

Min budget är också extremt begränsad så jag har inte råd att köpa nytt.
Den där är modern. Inte antik.

borde gå utmärkt att skruva isär?
 
Den där är modern. Inte antik.

borde gå utmärkt att skruva isär?
Inte är den jättegammal men modellen är ju inte vanlig direkt (eftersom jag sällan ser sådana. T.o.m. rokoko-soffor är vanligare, men de ser inte alls bekväma ut om man vill slappa i dem.)

Jag får höra med soffans ägare om den går att skruva isär.
 
Äh. Soffan går tydligen inte att montera isär och inte går den in genom en dörröppning på 70 cm heller.
 
Äh. Soffan går tydligen inte att montera isär och inte går den in genom en dörröppning på 70 cm heller.
Är du säker på att det inte går att tråckla in den genom ytterdörren. Ofta går det ju att ta sig runt hörn om man knövlar lite.
Det där är en kvalitetssoffa så får du in den så har du en soffa för livet.
 
Är du säker på att det inte går att tråckla in den genom ytterdörren. Ofta går det ju att ta sig runt hörn om man knövlar lite.
Det där är en kvalitetssoffa så får du in den så har du en soffa för livet.
Tyvärr. Från ytterdörren och vidare in i huset från hallen, måste man vända soffan 90 grader. Det får inte plats. Soffan hamnar på snedden in genom dörrhålet till köket, innan den kan rätas ut. Det dörrhålet är 73 cm.
 
Tyvärr. Från ytterdörren och vidare in i huset från hallen, måste man vända soffan 90 grader. Det får inte plats. Soffan hamnar på snedden in genom dörrhålet till köket, innan den kan rätas ut. Det dörrhålet är 73 cm.
Det går inte att ställa den på högkant och trä igenom den. Så har vi gjort med massor av saker i snäva svängar. Det bygger ju givetvis på att dörrhålet är tillräckligt stort.
 
Lossa staget från karmen istället - borde vara skruvad eller ett låsbläck fast det kommit färg i så det inte syns. Skenan kan vara bökigare att få loss på plats då den kan vara skruvad i botten.

Men som någon skrev, försök skruva isär soffan, kan ju räcka med att ta loss enstaka delar som fötter eller så.
 
Äh. Soffan går tydligen inte att montera isär och inte går den in genom en dörröppning på 70 cm heller.
Det tror jag inte på. ;)

Jag tror bara säljaren inte vet hur.

Hur ska en tapetserare kunna laga denom den inte går att ta isär? ur kom den till - knappast i ett stycke. Den är fabriksgjord och då är det löpande band.
 
Det går inte att ställa den på högkant och trä igenom den. Så har vi gjort med massor av saker i snäva svängar. Det bygger ju givetvis på att dörrhålet är tillräckligt stort.
Jag har tänkt tanken. Ytterdörren är 77 cm bred. Höjden är 186 cm, både dörrhålet vid ytterdörren och dörrhålet in till köket. Dörrhålet till köket är 73 cm. Så det blir ju ett fasligt trixande om det ens går. Hjälp lär jag behöva oavsett.

Lossa staget från karmen istället - borde vara skruvad eller ett låsbläck fast det kommit färg i så det inte syns. Skenan kan vara bökigare att få loss på plats då den kan vara skruvad i botten.

Men som någon skrev, försök skruva isär soffan, kan ju räcka med att ta loss enstaka delar som fötter eller så.
Jag skrapade med kniven där idag och hittade ingen skruv under färgen. Nyss provade jag att bryta lite med kofoten och vips så släppte den :D.

Det tror jag inte på. ;)

Jag tror bara säljaren inte vet hur.

Hur ska en tapetserare kunna laga denom den inte går att ta isär? ur kom den till - knappast i ett stycke. Den är fabriksgjord och då är det löpande band.
Det är mycket möjligt att säljaren inte vet. Det vet å andra sidan inte jag heller.

Den är gratis? Du tycker om den? Åk och hämta den :) ! Jag är övertygad om att du - förr eller senare - får in den på något vis. Kan den stå i ett uthus/på verandan någon dag eller så, i fall du behöver klura lite?
Ja, den får nog plats på verandan.

Den enda person jag törs fråga om bärhjälp jobbar i morgon, men sen har hon semester.
 

Liknande trådar

Äldre Handtaget till min altandörr har gått sönder.... Borde i normala fall inte vara några stora problem, MEN.... Den fyrkantiga stången...
Svar
10
· Visningar
3 424
Senast: Texaz
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp