Hur får jag min häst att gå ner i vikt?

Horse101

Trådstartare
Jag har ett holländskt varmblod på ungefär 165 cm. Valack, normalt hull, normalbyggd, lättfödd och välmusklad. Han är 12 år. Han motioneras varje dag och går ute i betad gräshage ca 8h. Jag är inte jättebra på att läsa av foderanalyser. Är det smbrp som ska vara lågt eller MJ som ska vara lågt för att få honom att gå ner i vikt?
 
MJ.

Men de flesta hästar behöver en balans på 6, dvs delar man proteinet på energin bör svaret bli ca 6.

Det du behöver ha koll på är hur mkt får hästen i sig och hur mycket behöver den?
 
Vad väger hästen nu?
Vad borde han väga?
Hur många kilo hö får han?
Vad har höet för värden?
Får han något tillskottsfoder/kraft?
Hur mycket rör han på sig i hagen och när han motioneras?

Kalorier in och kalorier ut gäller även för hästar. Är han överviktig nu, så äter han för mycket och rör sig för lite. Så då får man börja luska i vad det är man kan ändra på.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 154
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 546
Kropp & Själ Såhär är det: Jag är väldigt smalt bygg utan några som helst former. Det senaste året har jag gått upp lite i vikt och helt plötsligt...
2
Svar
26
· Visningar
4 632
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp