Bukefalos 28 år!

Hur får jag min katt att bli rumsren?

pickaan

Trådstartare
Hej, jag räddade för 3 veckor sedan en kattunge som jag hörde skrika när jag var ute och red. Han låg uppe i en hög av stockar, grenar och kvistar som skulle flisas. Han var då bara 4 veckor och jag tog med honom hem och att han är en moderlös katt gör ju inte saken bättre :(. Allt har gått jättebra förutom att han inte vill kissa i kattlådan. Han bajsar alltid där och då gå han dit frivilligt men han kissar mycket hellre på olika ställen på golvet. Någon som har något förslag på vad jag skall göra, det är väldigt jobbigt att behöva passa på honom varannan timme för att se till att han inte kissar på golvet - svårt att åka iväg. Har 2 st kattlådor, har en 10-årig katt som en jättebra förebild, jag tömmer den ofta för han vill absolut inte att det skall vara för mycket kiss där, har testat en annan kattsand och jag sätter hon där ofta men han lär sig ändå inte... Vad skall jag göra?
 
Sv: Hur får jag min katt att bli rumsren?

Vad har du för typ av lådor (stora, små, höga, låga, med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

Vad har du för typ av sand i lådorna (märke och sort)?

Hur ofta, dvs hur många ggr per dag, rensar du lådorna?

Var (i vilka rum) är lådorna placerade?

Var (i vilka rum) och på vad kissar katten fel?

Hur stort bor du och hur stor yta har kattungen tillgång till i ditt hem?
 
Sv: Hur får jag min katt att bli rumsren?

• Jag har två helt normala, ca 40x30 med vanliga (inte jätte höga) kanter.
• Just nu har jag sjöbogårdens: crystal clean och innan hade jag vitakraft: magic clean. För innan jag räddade denna kattungen så hade jag kattlådan i badkaret och det är helst där jag vill ha den senare igen och de här två är de enda jag testat som inte fastnar eller blir konstigt när det står i badkaret.
• Jag tar bort bajset så fort jag ser att det är där och tömmer kisset när de kissat 1-2 ggr.
• Jag har en låda på badrummet och den andra i vardagsrummet(där han är som mest, förutom på natten när han ligger i sängen).
• Han kissar på golvet egentligen i alla rum, på olika ställen så han har liksom inget speciellt ställe som han gör det. Ibland har han kissat precis bredvid lådan istället för i....
• Vi bor i en lägenhet på 68 kvm och han får vara överallt, precis när vi fick hit honom så försökte jag att bara ha honom i köket först så jag satte kompastgaller för men han bara klättrade över.
 
Sv: Hur får jag min katt att bli rumsren?

Då kan jag se främst 3 möjliga orsaker till att kattungen inte är rumsren ännu.

1. Han har för stor yta att röra sig på.

2. Det är för få lådor.

3. Det är kristallsand i lådorna istället för finkornig klumpbildande sand.

Tills kattungar har fått kläm på det där med toabesök måste man alltså begränsa ytan ordentligt och placera ut många lättillgängliga lådor där med så naturligt och behagligt material som möjligt.
 
Sv: Hur får jag min katt att bli rumsren?

Mitt förslag är att du köper baljor (finns på öb och kostar typ 30-50 kr) och sedan fyller du dem med papperspellets. Everclean sand är annars det bästa men de små kan börja äta av sanden och det är farligt för dem att äta sand som klumpar sig. Ställ sedan en låda/balja i varje rum (utöver de du redan har till den stora katten).
När du inte är hemma eller kan ha koll på honom så stänger du in honom. Antingen på toa eller i köket eller i något annat rum så att han inte har så långt till kattlådan när han behöver gå. Lyft honom till kattlådan och krafsa lite själv i sanden då och då när du är hemma. Det brukar stimulera dem att börja gräva och då sätter de sig snart därefter. Han är ju inte så gammal än och det brukar vara först runt 6-8 veckor som de brukar få lite koll på var man faktiskt gör sina behov så jag tycker snarare att han är duktig som bajsar på rätt ställe. Man behöver helt enkelt underlätta för honom genom att begränsa ytan för honom för då blir det enklare att få honom rumsren. Han har ju dessutom ingen mamma som kan visa honom tillrätta och då blir det ju ditt jobb att lära honom hur man ska göra.
Att han sätter sig bredvid lådan och kissar kan bero på att han vet var han ska göra sina behov men han vågar inte eftersom det luktar av den andra katten. Därför är det så viktigt att du har många ställen till honom. Köper man då mindre baljor så vill förhoppningsvis inte den stora katten gå på dem utan den fortsätter gå på sina vanliga lådor och den lille får ha sina ifred.

Lycka till!
 
Sv: Hur får jag min katt att bli rumsren?

Ja, jag var rädd för att ytan var för stor, tror att jag skall gå upp och hämta köksdörren så att jag kan stänga in honom där ibland då.

Ja kan ju testa med fler kattlådor, har en till större som jag skulle hämta imorgon redan - så då kan jag ju se om jag kan dra till tex öb och köpa några små också.

Då tar jag och testar imorgon med en annan kattsand då, men papperspellets skall alltså vara bra? Jag lyfter honom ofta till lådorna och krafsar med hans tass men det har inte hjälpt hittills.

Ja jag är väldigt glad att han bajsar i bara lådan. Men den lådan jag har ute i vardagsrummet är det endast han som använder, den använder aldrig min andra katt så han har redan en egen ifred :(.

Jag önskar att den andra katten kunde ta modersrollen men hon gör tyvärr inte det :(
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 524
Senast: Rhinos
·
Hundhälsa Hej! Min lilla valp, eller lilla och lilla. Hon är en snart 5månaders gran danois/mastiff valp. Urgullig och supersnäll. MEN Hon är inte...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 714
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: Emine
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp