Hur får jag rätt strl på helskodda ridbyxor?

IdaRebecca

Trådstartare
Kan tyckas som en konstig fråga, men jag frågar den ändå.

Jag är inne på att köpa ett par helskodda ridbyxor. Jag köpte ett par i vintras, fick hjälp i butik och allting, då jag aldrig haft helskodda förut. Jag tyckte de kändes lite små och stela i skoningen men hon i butiken sa att det fixade till sig. Eller inte. Jag kunde på riktigt inte rida i dem, skänklarna flaxade för att skoningen var "för kort" på något sätt så jag kände mig som en jäkla nybörjare (och jag har ridit i 16 år, okej 13 aktivt)...

Så, nu behöver jag er hjälp! Hur vet jag att skoningen är bra? Ska jag ta en storlek större? Ska den kännas stel i början? Valet står mellan ett par helskodda JW eller ett par Mountain Horse, bra byxor alltså. Har inte provat någon av dem än, vill ha lite hjälp först :P
 
Sv: Hur får jag rätt strl på helskodda ridbyxor?

Köper du helskodda byxor av god kvalité där skoningen redan är mjuk och smidig från början så finns det ingen som helst anledning till att gå upp eller ner i storlek.
 
Sv: Hur får jag rätt strl på helskodda ridbyxor?

Skoningen ska nog knappast kännas som du beskriver! Jag har enbart Pikeur (jag är för lat för att prova andra när jag vet vad som funkar och kan fynda på rea istället :o) men hade ett tag ett par billiga att rida i hemma. De var sjukt hala! I klass med okodda. Och då är de från Pikeur inte särskilt klistriga tycker jag inte.
 
Sv: Hur får jag rätt strl på helskodda ridbyxor?

Köper du helskodda byxor av god kvalité där skoningen redan är mjuk och smidig från början så finns det ingen som helst anledning till att gå upp eller ner i storlek.

Skoningen ska nog knappast kännas som du beskriver! Jag har enbart Pikeur (jag är för lat för att prova andra när jag vet vad som funkar och kan fynda på rea istället :o) men hade ett tag ett par billiga att rida i hemma. De var sjukt hala! I klass med okodda. Och då är de från Pikeur inte särskilt klistriga tycker jag inte.

Jag misstänkte ju att det inte skulle kännas som det gjorde, men ibland blir man lite för blåögd när det gäller helt nya saker tydligen...tack för hjälpen (och inga billiga byxor kommer inhandlas :P)!
 
Sv: Hur får jag rätt strl på helskodda ridbyxor?

kl*

Jag har med mina billiga från Börjes aldrig upplevt något av det du beskriver. Har köp den storleken som passar min kroppsform och längd, varken större eller mindre. De är mjuka - även efter tvätt - och ger lagom fäste.
Billigt behöver inte automatiskt betyda dåligt :)
 
Sv: Hur får jag rätt strl på helskodda ridbyxor?

Att skänkeln flaxar beror inte på att skoningen är för kort utan för att du "fastnar" i sadeln med skodda ridbyxor. Är man van vid oskodda ridbyxor så blir det den känslan tills man vant sig. Det är inte positivt för sitsen att rida med helskodda ridbyxor, är det någon som har problem med flaxande underskänklar eller att de tappar stigbyglarna lätt så slår det aldrig fel det är alltid någon med helskodda ridbyxor som har det problemet. Med oskodda ridbyxor så finns inget som fastar och vikten hamnar där den skall = i stigbyglarna och skänkeln blir stadig och man tappar inte stigbyglarna. Rekommenderar ingen att på daglig basis rida med helskodda har själv varit en av de som gjort det förr och oj vad man ångrar det när man inser vad de gör med sitsen. Vill man ha lite extra klister i häcken någon gång då och då för att man vet att det kan bli livligt så slänger man på sig ett par helskodda, men aldrig någonsin använda de på daglig basis om man vill ha en bra sits och inverkan.
 
Sv: Hur får jag rätt strl på helskodda ridbyxor?

Jag kan uppleva att nya eller nytvättade helskodda kan vara lite stela i början. Men efter att man har gått lite i dom mjuknar dom upp.

gylle: Jag upplever att man glider runt mera i sadlen med oskodda byxor. Och detta i olika sadlar. Samt att min skänkel har blivit mera stabil sen jag bytte till skodda byxor. Så man kan verkligen säga bu eller bä utan e helt en smaksak.
 
Sv: Hur får jag rätt strl på helskodda ridbyxor?

gylle: I det fallet VET jag att skoningen var för liten, det kändes för de kunde inte ens hålla sig uppe när jag gick vanligt för de var för små. Men det kan säkert vara så med skänkeln för vissa. Är liksom stadig i skänklarna i vanliga fall så eftersom de var för små utgår jag från att det var det som var fallet. Inte att det är någon allmän regel att sitsen blir sämre för det är MÅNGA duktiga som har helskodda. Tror det beror mer på ryttaren än byxorna, så länge de är lagom stora vill säga(byxorna alltså) :P
 
Sv: Hur får jag rätt strl på helskodda ridbyxor?

tänk på att olika märken har olika tyger o passform. JW är ganska generösa i sina storlekar och har ett väldigt stretchigt tyg, medan MH är normal till små i sina storlekar och de flesta har ett stummare tyg. Om du har raka ben passar Back to back bra. Har du lite mer former så brukar Euro star passa bra. Du får prova dig fram, prova olika märken och olika storlekar och ta den som DU tycker känns bäst o ser bäst ut. Ridbyxor är inte som stövlar eller skor, är de inte sköna från början blir dem det inte heller det senare.
 
Sv: Hur får jag rätt strl på helskodda ridbyxor?

Sitsen blir sämre med helskodda det är inget okänt fenomen och nej de flesta som du kallar dem "duktiga" använder inte helskodda utan tvärtom nästan alltid oskodda, titta tex på en väldscup hoppning så kan du räkna de som använder helskodda på en hand majoriteten har oskodda byxor numera.
Vet flera dressyrtränare som vill att all sitsträning skall ske med oskodda ridbyxor.
 
Sv: Hur får jag rätt strl på helskodda ridbyxor?

gylle: Jag upplever att man glider runt mera i sadlen med oskodda byxor. Och detta i olika sadlar. Samt att min skänkel har blivit mera stabil sen jag bytte till skodda byxor. Så man kan verkligen säga bu eller bä utan e helt en smaksak.

Ja oskodda ridbyxor avslöjar svagheter i sitsen som helskodda maskerar och sitsen blir inte bättre för att du klistrar fast dig i sadeln med ett par helskodda om du tar på ett par oskodda igen så skall du se att du inte utvecklats alls till en stabilare skänkel när du tar bort "klistret". Väldigt mkt bättre att jobba med grundsitsen först och främst till man kan sitta stilla i sadeln utan klister då hamnar du också i rätt position och tyngden hamnar där den skall i stigbyglarna och du får en stabil skänkel för att du verkligen har hittat sitsen och med den sitsen kan du också inverka på hästen korrekt på ett helt annat sätt än du kan göra med en fastklistrad sits som inte är i rätt harmoni.
Genvägar är senvägar för det mesta tyvärr.........
 
Sv: Hur får jag rätt strl på helskodda ridbyxor?

Jag VET flera betyder att jag vet flera VANLIGA duktiga ryttare. På min klubb. Som rider med helskodda. Som jag sett rida både med och utan och de är lika bra både med hel- som oskodda byxor. Så nej det du säger stämmer inte helt.
Jag har stadiga skänklar och en bra sits (min ridlärare vet vad hon snackar om). Jag vill testa helskodda för
1. Jag har aldrig haft det förr.
2. Jag hoppar en häst som hoppar STORT (tänk dig ett hinder på 70 - han hoppar som på ett 120 hinder många gånger) då han tycker det är så himla roligt + att han är rätt orutinerad. Att få något som håller fast mig lite mer kan då vara väldigt bra för att slippa tugga manegeunderlag :P

Så nej. Helt rätt har du faktiskt inte, hur mycket du än verkar tro det.
 
Sv: Hur får jag rätt strl på helskodda ridbyxor?

Jag känner igen fenomenet. Jag använder bara Pikeur om jag har helskodda. Jag har hud som är klenare än silkespapper typ.:p Får skav av sömmar på kläder etc. Så iom att jag rider så mycket vill jag ha helskodda för att skona min hud.
Många billigare märken förr iaf snålade på skoningen. Idag vet jag inte riktigt iom att jag inte testat annat än Pikeur på många år.
Men andra märken behövde man förr dra upp långt på låren för att de inte skulle gå sönder i grenen och hindra en från att komma ner i sadel etc etc iom att det var snålt om material i grenen på de helskodda(inte oskodda).
Det vet jag många som upplevt, även proffs och GP-ryttare.

Dock håller jag med om att skoningen maskerar sitsfel. Så att regelbundet testa rida i oskott och utan stövlar tex kan vara bra.
 

Liknande trådar

A
Utrustning Jag behöver hjälp! Köpte ett par superbra ridbyxor förra vintern, i bomull, helskodda. Jättesköna! Nu upptäckte jag i höstas att dom...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: alac
·
E
Utrustning Som sagt så letar jag efter ett par nya helskodda ridbyxor med mjuk skoning. Har några sen tidigare men där är skoningen stel och...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Elina8
·
Utrustning Har tidigare i flera år kört med pikeur cindy men köpte i vintras ett par Gersemi sunna eller nåt liknande? tror jag de hette iaf...
Svar
6
· Visningar
1 880
Senast: kvandi
·
E
Utrustning Hej! Tänkte ställa alla er erfarna färgmatchare en fråga! Jag ska införskaffa ett par ridbyxor (antagligen från pikeur, men detta är...
Svar
4
· Visningar
955
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp