Hur får jag upp energin utan att proteinet följer med?

Lotus

Trådstartare
Har ett hösilage med 7,0 MJ och 66 smrp. När jag räknar så får jag ett högt proteininnehåll och ett för lågt energivärde, så jag behöver ge kraftfoder med hög energi men lite protein.
Tips?
Vad innehåller olja, exvis? Eller kan jag ge havre och strunta i att proteinvärdet rakar i höjden, eftersom det mesta kommer från hösilaget?
Tacksam för råd!
 
Men om proteinöverskottet kommer från grovfodret så e det inte farligt.
 
Nej, jag vet. Men om jag ger havre så innehåller ju det också protein, så överkottet kommer väl liksom därifrån också?

Nu tror ju inte jag att det är så illa för min häst - det är ett äldre halvblod - men ändå. Finns det andra vägar kanske man ska titta på dem innan man bestämmer sig?
 
Nej överskottet kommer ju från grovfodret.. :smirk:

Var glad för ditt hö du, och en enkel foderstat!
 
Ledsen, Krabban, men vi är en bra bit ifrån varandra geografiskt.... Rena turen att jag fick tag i detta faktiskt - köpte oanalyserat..... :D
 
Hej! jag har sammaproblem. krafft turbo och majsolja är bra energi höjare, jag använder båda och kunde halvera havregivan och få ner proteinet, även om det inte är farligt med överskottsprotein från grovfoder är det jobbigt för hästen, den kan bli seg,Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 788
Senast: Bee
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag har när jag köpt hö till min insulinresistenta häst, fokuserat på mängden socker och aldrig reflekterat över att mängden protein...
Svar
13
· Visningar
1 992
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp