Bukefalos 28 år!

Hur får jag upp henne i galopp?

E

enanna

Har en fyraåring som jag vill börja galoppera med. Hon galopperar i lina och har gjort det sedan hon var tre år ungefär, hon fattar alltså galopp på kommando när jag longerar henne, utan problem.
Men när jag sitter på... Hon bockar ungefär en gång i minuten när jag driver. Och nej, det hjälper inte att hålla upp huvudet på henne.
Så jag får inte upp henne i galopp. Hon bara bockar. och bockar... Och bockar.
Någon som har nåt tips att delge mig?
 
Sv: Hur får jag upp henne i galopp?

jag hade 1, kollat så sadeln passar ordentligt, 2, haft en trygg häst framför(så man kan rida upp i rumpan på den och bara hänga med) 3, börja hoppa och trav hoppa hinder och sen låta hästen falla in i galopp efter och sen försöka hålla igång galoppen.

rider in en 7årig ponny som bär sig i trav och skritt men som hittils bara har galopperats i några steg efter hinder. hon börjar också små bråka när man driver för mycket (envis liten ponny utan hals eller manke som vänder på en 5öring, dvs svår att hålla sig kvar på vid vänningarna och bocksprången)
vi har ponnyns gamla mamma till draghjälp på uteritter men den är inte i skick att galoppera pga ålder. men när hon är tryggare ute så tar vi en annan häst som draghjälp istället ^_^
 
Sv: Hur får jag upp henne i galopp?

Jag passade på att "gunga" i galopptakt en dag när min 3åring hade lite mer framåtbjudning i traven, efter ett par steg föll han själv in i galoppen. Funkar kanske inte på alla men kan ju va värt att testa.
 
Sv: Hur får jag upp henne i galopp?

Du kanske kan utgå från det hon kan, nämligen fatta galopp i lina. Om du kan få hjälp av någon kan ni ju ha en som longerar som valigt och en som sitter på, och sen be henne galoppera utan att den på ryggen gör något. Sen när hon vant sig vid att galoppera med ryttare, övergå till att komandot kommer från ryggen istället. Kanke kan vara en idé värd att prova!
 
Sv: Hur får jag upp henne i galopp?

Om du har nån att rida med, gärna ut så kan du rida bakom och ge kommando för galopp när hästen framför fattar galopp och snart har man en häst som kan galoppfattning. Vi har gjort så och det funkar.
 
Sv: Hur får jag upp henne i galopp?

Om hon fattar galopp på kommando behöver du väl inte driva henne? Vissa hästar gillar inte när man driver dem för mycket eller klämmer med skänklarna. Rid på framåt i frisk trav och ge kommandot för galopp, behöm minsta ansats. Ännu lättare kan det bli med annan häst som draghjälp framför.
 
Sv: Hur får jag upp henne i galopp?

Jag tycker att du har fått ganska bra tips.
Bockar gör endast hästar som inte bjuder framåt riktigt. En häst som har en bra "framåtanda" och vill framåt bockar inte (om den inte har ont någonstanns) Bocknings problemen brukar försvinna när hästen börjar bjuda framåt och blir känslig för skänkeln.

- Drag hjälp fungerar ganska bra på de flesta lite "lata" hästarna.
- Som någon sa "gunga" in i galopp, el. jag brukar använda mig av "rulla in" i galopp.
- Använd rösten och de kommandon du använder vid longering
- Galoppera där hästen bjuder framåt (ex. på hemvägen) Dock måste hästen lyssna bra på förhållande hjälper först! annars är risken stor att hästen lär sig och börjar så småning om att "dra" med dig.
- Använd små skänkelhjälper, ingen häst ska behöva bankas fram! Lyssnar hästen inte så använd röst, lyssnar den inte då så använd pisk. Hellre att du får ge hästen ett rejält piskrapp än att den ska bli skänkeldöv resten utav sina ridhäst år. Jag använder alltid svaga skänkelhjälper, lyssnar den inte så tar jag pisken på en gång. Oftast krävs det max 1 veckas träning och sen lyssnar hästen på den svaga och mjuka skänkeln.
 
Sv: Hur får jag upp henne i galopp?

Kan även vara så att den rent mentalt inte är redo att galoppera med ryttare än. Skulle inte något annat funka, vänta ut den. Känn av den och vips kommer ni rulla fram i galopp :)
 
Sv: Hur får jag upp henne i galopp?

När jag lärde min ( då var hon 3) min häst har dock aldrig bockat utan är väldigt frammåt och älskar alla gångarter:P

Använd samma kommando som du har när du är på marken.
tex. jag hade pussljud - jag gjorde pussljud tills hon började galoppera och använde inga skänklar eller liknande.
Sen när hon lärt sig att börja galoppera på kommando när du sitter på börjar du smått att lägga till en lätt skänkel ovh gör pussljudet samtidigt.

Jag har heller aldrig använt varken spö eller sporrar förens i vintras då hon var ett riktigt as.
provade med unghästsporrar och hon blev bara värre - det enda hon gjorde i 3 månader var att stå på bakbenen och vägra gå fram o v'ägr göra någonting.
Nu rider jag med spö ett kort ett, just för att hon bråkar och sånt, men då lägger jag bara spöt på bogen på henne så slutar hon.
Jag måste dock lära mig att ignorera henne när hon dummar sig för då tycker hon inte det är kul att dumma sig mer.
 
Sv: Hur får jag upp henne i galopp?

Min som nu är 6 år HATAR när man klämmer med skänklarna och håller om för hårt med benen m.m
väldigt känslig men börja tycker iaf jag med att köra rösten,

ta det hon kan och utveckla vidare. Det gör mycket.
 
Sv: Hur får jag upp henne i galopp?

- Galoppera där hästen bjuder framåt (ex. på hemvägen) Dock måste hästen lyssna bra på förhållande hjälper först! annars är risken stor att hästen lär sig och börjar så småning om att "dra" med dig.

Fast om den nu inte har framåtbjudning känns risken liten att den drar ; )
 
Sv: Hur får jag upp henne i galopp?

Att gunga med fungerade! Tack! Vi galopperade i typ tio meter innan hon bockade, jag trillade av och bröt ett revben... Men ändå, success!
 
Sv: Hur får jag upp henne i galopp?

Btw hon har massor av framåtbjudning... Det har aldrig varit problemet. Problemet var att hon bockar 24/7 och att hon inte fattar galopp :)
 
Sv: Hur får jag upp henne i galopp?

Bockar gör endast hästar som inte bjuder framåt riktigt. En häst som har en bra "framåtanda" och vill framåt bockar inte (om den inte har ont någonstanns) Bocknings problemen brukar försvinna när hästen börjar bjuda framåt och blir känslig för skänkeln.

Jag håller inte med. Att bockningar = dålig bjudning. Nej, absolut inte.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 063
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 234
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 020
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp