Hur får man blommor att överleva?

Jag bor i Sumpan :)

För flera år sedan lyckades jag hålla en hibiskus i några år innan den dog men den var inte orange. Jag har haft flera oranga och ingen har överlevt mer än någon månad medan både vita och gula har levt längre.
Jag är i Solna mellan 8-16 ;)
 
Jo jag har en i orange, jag gillar orange :D men de är kanske lite ovanligare och svårare (dvs min orangea brudorkidé är gammal och blommar sämre än de rosa och vita brudorkidéerna som är yngre och jag tror de avlat orkidéer lättare och lättare att få att överleva. Lättast har varit de som varit billigast, typ IKEA.). De är mer svavelgula. Finns som guckuskoliknande och vanliga och en med bulber som jag har (detta är inte min bild) Rossioglossum Grande.

Visa bifogad fil 26366
Jag har åxå en orange eller om dom är två till och med. Mamma hade en som satte skott jämt så det har blivit några stycken nu.
 
Till er som gillar färgglada växter: skaffa palettblad! De är jättefina jämt eftersom det är bladen som är färgglada och inte blommorna 😊

26539
 
Jag har alltså inga problem med växter utan blommor, har fullt av gröna växter som jag nu skulle vilja fick sällskap av färgsprakande blommor i främst orange men lila går också bra.

Har inte läst hela tråden så kanske har någon annan redan tipsat om dessa (om du vill ha orange).
Begonia är väldigt tacksam liksom våreld som nästan är omöjlig att ta död på. Afrikansk lilja är också tacksam och väldigt vacker med orange klockor som växer på höjd.
Nu på våren har du även primulan som finns i alla tänkbara färger. Även ranunkeln går att hitta i olika orange toner.
 
Problemet är nog till stor del att många av de blommande växter vi köper i affärerna överhuvudtaget inte trivs i vårt inomhusklimat som tex gerbera, cyklamen, primula och rossor. De som kan trivas är ofta så hårt drivna och står så trångt i krukan att de stryker med i rena chocken då de kommer in i våra hem där miljön inte är så perfekt som i växthuset de odlats i. Om de nu skulle klara sig är det svårt att plantera om dem eftersom rötterna är så hårt snurrade så de inte kan ta sig ur snurret och samtidigt har de så mycket krävande blommor så att om man skär isär snurret så räcker de inte till för att hålla liv i växten. Hibiskus är en sorglig historia. De är så hårt retarderade att det tar många år för dem att börja växa naturligt igen. Det bästa sätt jag hittat är att ta skott på dem som vanligen klarar sig bättre än moderplantan.
De Blommande växter som fungerar bäst för mig är min hibiskus som jag fick av mamma då jag var 8 år gammal den är ett skott från hennes som hon skaffade i början på 70 talet eller ännu tidigare samt Doftranka och Streptokarpus (gillar inte stark sol norrfönster är en bra idé) ja och mina brudorkidéer förståss. Jag har även en Dipladenia men den mår sisådär eftersom ljuset i söderfönster inte riktigt räcker till men den brukar blomma fint i slutet av sommaren.
Jo och så har jag en Mönjelilja också som blommar fint varje år men det är ju väldigt kort blommningstid på sådana. Om man tycker det är okej kan jag även rekomendera Amaryllis. Det där att de ska stå och vila tror jag vad jag vill om. Mina är gröna och fina året runt och brukar blomma 1-2 ggr per år.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har alltid önskat att jag hade"gröna fingrar". Tycker om blommor och andra växter men har aldrig lyckats hålla liv i annat än...
Svar
12
· Visningar
3 731
Senast: Sar
·
Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 274
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp