Hur får man blommor att överleva?

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag har lagt ner en mindre förmögenhet känns det som på blommor att ha inomhus men de bara dör. Jag följer skötselinstruktionerna på krukan eller googlar fram dem, men de vissnar ändå trots vattning och näring på sommarhalvåret.
Den senaste var en ros i kruka köpt på Willys som efter två veckor började torka trots vattning.
Innan dess hade jag en hibiskus köpt på Blomsterlandet. Den hade tre stänglar och jag lyckades hålla en vid liv så pass att den blommade en gång till. Sen torkade den också ihop.

Jag blir galen! Jag vill ha färgsprakande blommor i mitt hem, inte bara torra pinnar i krukor. Gröna växter lyckas jag hålla vid liv oavsett var jag köpt dem, det är blommorna som självdör.
 
Gäller nog "bara" att hitta blomman som passar dig.
Jag försökte i år med pelargoner.. de ska ju torka ut, man ska vara hård mot dem o beskära mm mm
Men de dog ändå alltid och blev inte tjocka o fina.

Nu har jag trixat endel med paletter och vissa sorter av dem lyckas överleva ;) de kan slokan ihop men då är det inte försent, bara vattna på!
Märkt att de inte mår så bra på vintern och då måste jag ha lampor för att de inte ska dö.

Sen finns det endel ohyra med...
 
Jag har också svårt att hålla köpeblommor vid liv. Ofta är de så hårt drivna att de kolar av när de flyttar hem till någon.

Jag älskar hibiskusar och har ett gäng. Men alla är sådana jag själv drivit upp från sticklingar. Fådda eller stulna :angel:

Krukrosor har jag knappt ens hört om att de skulle överleva..... Tror de är svåra?
 
Jag har också svårt att hålla köpeblommor vid liv. Ofta är de så hårt drivna att de kolar av när de flyttar hem till någon.

Jag älskar hibiskusar och har ett gäng. Men alla är sådana jag själv drivit upp från sticklingar. Fådda eller stulna :angel:

Krukrosor har jag knappt ens hört om att de skulle överleva..... Tror de är svåra?

Om man har tur så kan man till o0ch med få krukrosor att överleva utplanterade. Så jodå.

Själv är jag rätt duktig på att glömma vattna även gröna växter, trist nog. Får försöka komma ihåg i kväll faktiskt...
De med blommor - helt hopplöst.
 
Om man har tur så kan man till och med få krukrosor att överleva utplanterade. Så jodå.

Själv är jag rätt duktig på att glömma vattna även gröna växter, trist nog. Får försöka komma ihåg i kväll faktiskt...
De med blommor - helt hopplöst.
Ja utplanterade ja - då hamnar vi i en annan liga :D

Jag älskar blommande växter. De gröna är bara tråkiga:)
 
Problemet med att köpa växter från affärer som Willys och andra är att de ofta har ståt på lager under en lång period utan UV ljus, dålig bevattning, och stora temperaturskillnader. Om man köper subtropiska växter på vintern är det en stor risk att de har varit utsatta för kyla under transporten, vilket de inte klarar.
Försök att hitta en plantskola som är mån om transport och lagring och kanske även odlar en del själv.

När du köper en ny blomma Googla då var blomman kommer ifrån ursprungligen, det ger en bra indikation hur mycket solljus och vatten den vill ha. Bättre tycker jag än skötselinstruktioner på krukan.

Ett annat tips är att blanda din egen jord till alla dina växter. kvaliteten på jorden i köpe krukväxter är ofta riktigt dålig och för hård för att rötterna ska kunna växa optimalt. Jag blander gösel med gammal recyclad jord och cocopeat, ibland pearlite.
 
Jag har lagt ner en mindre förmögenhet känns det som på blommor att ha inomhus men de bara dör. Jag följer skötselinstruktionerna på krukan eller googlar fram dem, men de vissnar ändå trots vattning och näring på sommarhalvåret.
Den senaste var en ros i kruka köpt på Willys som efter två veckor började torka trots vattning.
Innan dess hade jag en hibiskus köpt på Blomsterlandet. Den hade tre stänglar och jag lyckades hålla en vid liv så pass att den blommade en gång till. Sen torkade den också ihop.

Jag blir galen! Jag vill ha färgsprakande blommor i mitt hem, inte bara torra pinnar i krukor. Gröna växter lyckas jag hålla vid liv oavsett var jag köpt dem, det är blommorna som självdör.

Rosor vill inte bo inomhus, det är för varmt och torrt för dem. Det enda jag lyckas med i inomhusväg är orkidéer, de vill ha lagom varmt, inte direkt sol och vattnas sällan.
 
Jag har också svårt att hålla köpeblommor vid liv. Ofta är de så hårt drivna att de kolar av när de flyttar hem till någon.

Jag älskar hibiskusar och har ett gäng. Men alla är sådana jag själv drivit upp från sticklingar. Fådda eller stulna :angel:

Krukrosor har jag knappt ens hört om att de skulle överleva..... Tror de är svåra?

Du har ingen orange med cerise mitt (eller Sara Danius-färgade som jag kallar dem) hibiskus som jag kan få komma och snatta lite på:p
 
Jag älskar färg och vill ha oranga blommor!

Min inredning går främst i grått, grönt och lila och jag vill piffa till det med oranga blommor.
 
Här är en till som inte har gröna fingrar.
Det jag lyckas bäst med är St Paula, de är rätt tacksamma om man glömmer vattna någon gång.
Tyvärr är de ofta övergödslade när man köper dem i butik. Då har de många rosetter med blommor och ser jättefina ut i affären. Men hemma växer de snart ifrån sig och får så mycket blad i alla rosetter att blommorna försvinner. Man kan dela på dem och greja, men jag är lite för lat för det nu för tiden.
 
Jag har inte fått en enda orkide att överleva, den senaste dog efter en månad :mad:. Vattnar enligt instruktioner men , nä. Men min fula gamla yuccapalm 40 år den lever.
 
Jag har lagt ner en mindre förmögenhet känns det som på blommor att ha inomhus men de bara dör. Jag följer skötselinstruktionerna på krukan eller googlar fram dem, men de vissnar ändå trots vattning och näring på sommarhalvåret.
Den senaste var en ros i kruka köpt på Willys som efter två veckor började torka trots vattning.
Innan dess hade jag en hibiskus köpt på Blomsterlandet. Den hade tre stänglar och jag lyckades hålla en vid liv så pass att den blommade en gång till. Sen torkade den också ihop.

Jag blir galen! Jag vill ha färgsprakande blommor i mitt hem, inte bara torra pinnar i krukor. Gröna växter lyckas jag hålla vid liv oavsett var jag köpt dem, det är blommorna som självdör.
Krukrosor är ett skämt inomhus! Som @StrawberryWine redan skrivit kan växter från mataffärer och stormarknader ha fått en väldigt tuff start innan de kom hem till dig, men jag funderar dessutom på var du har dina växter hemma? Jag tycker vintrarna är knepiga, nämligen, eftersom jag gärna vill ha mina växter där det är så ljust som möjligt, i fönstren, men där är det också väldigt varmt underifrån av radiatorerna, vilket nog ingen växt jag haft riktigt trivts med. De dör inte, men de vantrivs så länge värmen är på (och jag tycker småledsna växter är så tråkigt att jag börjar nonchalera dem och slarvar med vattningen:o:D).
 
Krukrosor jämför jag mer eller mindre med blombuketter. Något man köper hem som står och är vackert ett tag innan man kastar. Därför köper jag aldrig krukrosor numera.

Orkidéer är uppenbarligen min grej :) ! Jag har räddat sex stycken från min mamma och alla blommar mycket regelbundet. Har en i köket, en i sovrummet och fyra i vardagsrummet. Inga element under fönster här - kan vara det (bland annat) som gör att de trivs så bra, tänker :) . Jag gör INGET med dem, men än att jag slår till dem ett par matskedar vatten någon gång i veckan.
 
Orkideer är väldigt lättskötta, man fyller krukan full med vatten och låter stå över natten, ungefär var tioende dag. Våra orkideer blommar jämt och finns till bra pris på IKEA. Det är mitt tips :)
 
Jag är väldigt bra på att mörda blommor, orkidéer är de som klarar sig bäst, har en fikus som lyckats överleva sen förra sommaren också så det är snart rekord ^_^.

Jag har gett upp och skaffat plastväxter istället för riktiga så man dels slipper döda löv och tråkiga blommor i fönsterna men också för att blommor är dyrt och plastblommor är väldigt mycket mer lättskötta ^_^.
 
Garderobsblomma och den här fetblad och jul/novemberkaktusar och orkidéer är höjdarblommor. Gröna och fina jämnt.
 
Krukrosor är ett skämt inomhus! Som @StrawberryWine redan skrivit kan växter från mataffärer och stormarknader ha fått en väldigt tuff start innan de kom hem till dig, men jag funderar dessutom på var du har dina växter hemma? Jag tycker vintrarna är knepiga, nämligen, eftersom jag gärna vill ha mina växter där det är så ljust som möjligt, i fönstren, men där är det också väldigt varmt underifrån av radiatorerna, vilket nog ingen växt jag haft riktigt trivts med. De dör inte, men de vantrivs så länge värmen är på (och jag tycker småledsna växter är så tråkigt att jag börjar nonchalera dem och slarvar med vattningen:o:D).

Jag tänkte precis som du och ställde den på soffbordet. Det är i söderläge och väldigt ljust och en liten bit från elementet. Den höll sig vacker i tio dagar sen började den torka trots vattning.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har alltid önskat att jag hade"gröna fingrar". Tycker om blommor och andra växter men har aldrig lyckats hålla liv i annat än...
Svar
12
· Visningar
3 731
Senast: Sar
·
Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 274
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp