Hur får man blommor att överleva?

Orkideer är väldigt lättskötta, man fyller krukan full med vatten och låter stå över natten, ungefär var tioende dag. Våra orkideer blommar jämt och finns till bra pris på IKEA. Det är mitt tips :)

De finns väl tyvärr inte i orange?

Jag gillar alltså starka färger, vill ha blommor som färgklickar, och avskyr allt som är vitt och diskret. Gillar inte rosa eller gult heller. Har sett några vackra röda men rött passar inte ihop med resten av inredningen.
 
Jag är väldigt bra på att mörda blommor, orkidéer är de som klarar sig bäst, har en fikus som lyckats överleva sen förra sommaren också så det är snart rekord ^_^.

Jag har gett upp och skaffat plastväxter istället för riktiga så man dels slipper döda löv och tråkiga blommor i fönsterna men också för att blommor är dyrt och plastblommor är väldigt mycket mer lättskötta ^_^.

Jag har alltså inga problem med växter utan blommor, har fullt av gröna växter som jag nu skulle vilja fick sällskap av färgsprakande blommor i främst orange men lila går också bra.
 
Hos oss är det svårt att få saker attöverleva inna på vintern. Tror att det har att göra med att luften är för torr och att blommorna står i fönstren över elementen så det blir för varmt samtidigt som det nog blir för mörkt. Har en del pelargoner och en eukalyptus samt lite citrusar som klarat sig länge men annars odlar jag mest ettåriga växter.
 
Mina orkidéer klarar sig bra trots att de står i samma rum som kaminen vilket gör att temperaturen kan skifta mellan 15-25 grader under samma dag om det vill sig illa. De står i husets ljusaste fönster och får en liten skvätt vatten varje till varannan vecka. Alla säger olika om hur man ska sköta orkidéer men jag kör på det som verkar funka för mina.

Jag har också haft svårt att hålla blommor vid liv, det handlar kanske om att hitta någon eller några sorter som funkar och sen hålla sig till dem. För mig verkar det vara orkidéer och pelargoner :D
 
Jag har lagt ner en mindre förmögenhet känns det som på blommor att ha inomhus men de bara dör. Jag följer skötselinstruktionerna på krukan eller googlar fram dem, men de vissnar ändå trots vattning och näring på sommarhalvåret.
Den senaste var en ros i kruka köpt på Willys som efter två veckor började torka trots vattning.
Innan dess hade jag en hibiskus köpt på Blomsterlandet. Den hade tre stänglar och jag lyckades hålla en vid liv så pass att den blommade en gång till. Sen torkade den också ihop.

Jag blir galen! Jag vill ha färgsprakande blommor i mitt hem, inte bara torra pinnar i krukor. Gröna växter lyckas jag hålla vid liv oavsett var jag köpt dem, det är blommorna som självdör.
Om de torkar ihop låter det ju som att de behöver vatten? Eller så har du för lite ljus, hibiskus är lättskött och blommar gärna, men vill ha massor av ljus. Hur är det med orkidéer och St Paulior? De blommar ju nästan oavbrutet. Kristi törnekrona är tacksam också.
 
Om de torkar ihop låter det ju som att de behöver vatten? Eller så har du för lite ljus, hibiskus är lättskött och blommar gärna, men vill ha massor av ljus. Hur är det med orkidéer och St Paulior? De blommar ju nästan oavbrutet. Kristi törnekrona är tacksam också.

De får vatten, där är problemet. De får vatten med samma regelbundenhet hela tiden men det är som att de slutar ta åt sig.. Står i fönster i söderläge. De gröna växterna i samma fönster prunkar.
 
Jag har alltså inga problem med växter utan blommor, har fullt av gröna växter som jag nu skulle vilja fick sällskap av färgsprakande blommor i främst orange men lila går också bra.
Vet inte om det finns helt orangea orkidéer, men lila i olika nyanser finns.
 
Orkidéer är det enda jag lyckas få blomma en längre tid, men har bara ett fönster de kan stå i eftersom solen är för tuff i söder. Behövde ändå sätta upp en gardin för att bladen inte ska brännas.

Inte så charmigt men hänger ofta tvätten framför det fönstret, då höjs luftfuktigheten vilket blommorna gillar :D

Köper mina billigt på Ikea eller i mataffären.

Just nu har jag våreld? Höstglöd? De funkar också rätt bra, blommar länge och finns i massa färger :up:
 
De får vatten, där är problemet. De får vatten med samma regelbundenhet hela tiden men det är som att de slutar ta åt sig.. Står i fönster i söderläge. De gröna växterna i samma fönster prunkar.
Då är det bara fel växter för förhållandena i ditt fönster. Prova andra sorters blommande växter tills du hittar en som trivs i ditt fönster. Vilka gröna växter är det du har, som trivs? Jag kanske kan tipsa om något om jag vet vilka växter som frodas.
 
Mitt bekymmer, så där generellt, är vattnandet. Jag kommer aldrig ihåg när jag vattnade sist, vilket innebär att det blir för mycket eller för lite. Framförallt när det är olika växter som har olika behov, då är det hopplöst... Jag skulle behöva en vattningsapp som påminner mig! :o
 
Mitt bekymmer, så där generellt, är vattnandet. Jag kommer aldrig ihåg när jag vattnade sist, vilket innebär att det blir för mycket eller för lite. Framförallt när det är olika växter som har olika behov, då är det hopplöst... Jag skulle behöva en vattningsapp som påminner mig! :o
Jag vattnar onsdag och fredag under vinterhalvåret i alla fall. Säkert oftare på sommaren, det har jag hunnit glömma, det var ju en hel evighet sen det var sommar :D
 
Mina hibiskusar får vatten när de slokar, planteras sällan om och får sällan gödning men brukar blomma fint varje år. En är över 30 år, dåvarande "svärmor" tänkte slänga den då den aldrig blommade men inom ett år så blommade den för fullt och har gjort det troget sedan dess. Tyvärr är den enkel och jag älskar dubbla men den får stanna så länge den lever. :)
 
@Görel Det finns orange malva. Blir fort stor och gänglig. En del gillar inte det växtsättet men jag tycker att det är fint med lite höjd bland alla andra vanliga blommor.
Jag vattnar min och ansar emellanåt när den bli för ranglig. Inget annat och den har levt i flera år.
 
Jag tänkte precis som du och ställde den på soffbordet. Det är i söderläge och väldigt ljust och en liten bit från elementet. Den höll sig vacker i tio dagar sen började den torka trots vattning.
Jag tror inte ett dugg på att den hänger ihop med skötsel och bevattning. 😩

Antingen är man på god fot med orkidéer elelr så är man inte det.

Jag är det inte. Trots gröna fingrar. De dör döden såfort jag ens tittat på dem.
 
Mitt bekymmer, så där generellt, är vattnandet. Jag kommer aldrig ihåg när jag vattnade sist, vilket innebär att det blir för mycket eller för lite. Framförallt när det är olika växter som har olika behov, då är det hopplöst... Jag skulle behöva en vattningsapp som påminner mig! :o
Men hjälp - jag har ingen aning om när jag vattnade sist. Jag tittar på blomman om den slokar resp känner i krukan. Är jorden torr och hård vattnar jag.

Eg funkar det så att när blomman står och skriker desperat så får den vatten :D
 
Jag har också alltid dödat allt som blommar... Orkidéer dog direkt - men tipset ovan räddade mig! Fyll ytterkrukan med vatten (ingen gödning!) och låt stå en natt/dag. Häll bort vattnet och sen låt den vara i minst en vecka! Plötsligt satte rackarna knopp!:p

Överlag tror jag att man vattnar ihjäl blommorna snarare än tvärtom.

Hibiskus räknar jag inte som lätt. Den tål ju inte att bli vänd på ens... och den är kräsen vilket fönster den vill bo i. För att inte tala om ohyran den lätt dras med... Rosor kan man glömma. Likaså begonia (om det inte är knöldito har jag hört, men hur vet man det?)

Pelargoner har jag fått kläm på trots lägenhet. På vintern får de stå i det svalaste rummet och de blommar så snällt varje år. De ska inte heller ha så mycket vatten, så de passar med gröna som monstera och ampellilja.
 
Jag har också alltid dödat allt som blommar... Orkidéer dog direkt - men tipset ovan räddade mig! Fyll ytterkrukan med vatten (ingen gödning!) och låt stå en natt/dag. Häll bort vattnet och sen låt den vara i minst en vecka! Plötsligt satte rackarna knopp!:p

Överlag tror jag att man vattnar ihjäl blommorna snarare än tvärtom.

Hibiskus räknar jag inte som lätt. Den tål ju inte att bli vänd på ens... och den är kräsen vilket fönster den vill bo i. För att inte tala om ohyran den lätt dras med... Rosor kan man glömma. Likaså begonia (om det inte är knöldito har jag hört, men hur vet man det?)

Pelargoner har jag fått kläm på trots lägenhet. På vintern får de stå i det svalaste rummet och de blommar så snällt varje år. De ska inte heller ha så mycket vatten, så de passar med gröna som monstera och ampellilja.
Tur att mina inte har läst att de är känsliga, mina hibiskusar tappar inga knoppar om jag får för mig att vända på dem eller flytta dem från olika boenden. Inte dras de med ohyra heller. :up:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har alltid önskat att jag hade"gröna fingrar". Tycker om blommor och andra växter men har aldrig lyckats hålla liv i annat än...
Svar
12
· Visningar
3 731
Senast: Sar
·
Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 274
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp