Hur får man blommor att överleva?

De flesta blommor avlider snabbt i min ägo, hade gärna velat ha pelargoner men efter har efter flertalet försök insett att det är lika lönlöst som gången innan:cautious:
Min räddning är orkidéer, de kan jag tydligen sköta:up:
 
Jag hatar orkidéer, mina dör också hur jag än gör med vattning. Jag hatar dem ännu mer för att det är en sån där "ge bort-blomma" så jag får nya att döda med jämna mellanrum. Jag har gett upp de flesta blommande växter, utom fredskallor som är snälla och blommar även hos mig!

Men för att återgå till ts, så såg jag en orange blomma i affärn idag, en juvelblomma. Kan det vara något kanske? Jag har aldrig haft någon själv så jag kan inte svara på om den är lätt eller inte...
 
Jag har alltså inga problem med växter utan blommor, har fullt av gröna växter som jag nu skulle vilja fick sällskap av färgsprakande blommor i främst orange men lila går också bra.
Du har antagligen för torr och varm luft i din bostad. Rosor trivs inte alls inomhus det är alldeles för torr luft och hibiskus vill gärna ha svalt vintertid och trivs bäst i dragiga gamla hus. I moderna bostäder blir det oftast för torrt och varmt helt enkelt. Mönjelilja är väl en sådan växt som tål lite torrare luft har jag fått för mig och blommar i oranget.
 
Min erfarenhet av orkidéer är att man kan missköta dem rätt grovt när det kommer till vattning osv utan att de tar någon större skada men de är väldigt petiga med vilket fönster de vill stå i. Här funkar västerläge, varmt rum (men inget element under) och lite till ingen direkt sol. Söderläge brinner de upp.
 
Du har ingen orange med cerise mitt (eller Sara Danius-färgade som jag kallar dem) hibiskus som jag kan få komma och snatta lite på:p
Kanske har en i Solna, minns inte färgen i mitten, men orange, enkel. Den är inte klippt ännu men har iofs inga riktigt fina långa stänglar. Man tar sticklingen och plättar ned direkt i fuktig jord och har en plastpåse över som har klippta hål i båda hörnen.

Den enda köpta Hibiscus jag fått att överleva. De är liksom nästan stråförkortade när man köper dem och därmed jättesvåra. De jag lyckats med är alla från sticklingar.
 
De finns väl tyvärr inte i orange?

Jag gillar alltså starka färger, vill ha blommor som färgklickar, och avskyr allt som är vitt och diskret. Gillar inte rosa eller gult heller. Har sett några vackra röda men rött passar inte ihop med resten av inredningen.
Jo jag har en i orange, jag gillar orange :D men de är kanske lite ovanligare och svårare (dvs min orangea brudorkidé är gammal och blommar sämre än de rosa och vita brudorkidéerna som är yngre och jag tror de avlat orkidéer lättare och lättare att få att överleva. Lättast har varit de som varit billigast, typ IKEA.). De är mer svavelgula. Finns som guckuskoliknande och vanliga och en med bulber som jag har (detta är inte min bild) Rossioglossum Grande.

26366
 
Jag testade förra sommaren att ge mina orkidéer isbitar efter ett tips jag läste i en tidning, konstigt nog så fungerade det utmärkt! Jag har en ismaskin som jag kör sommartid så jag brukade fylla på med isbitar några ggr/veckan i krukan och de var hur fina som helst. :)
 
Jag hatar orkidéer, mina dör också hur jag än gör med vattning. Jag hatar dem ännu mer för att det är en sån där "ge bort-blomma" så jag får nya att döda med jämna mellanrum. Jag har gett upp de flesta blommande växter, utom fredskallor som är snälla och blommar även hos mig!

Men för att återgå till ts, så såg jag en orange blomma i affärn idag, en juvelblomma. Kan det vara något kanske? Jag har aldrig haft någon själv så jag kan inte svara på om den är lätt eller inte...
Och så är de så ohyggligt fula och läskiga med sina luftrötter och långa stänglar också! Inget att gråta över att de dör, tycker jag :D

(duckar för orkidémaffians vrede)
 
Då är det bara fel växter för förhållandena i ditt fönster. Prova andra sorters blommande växter tills du hittar en som trivs i ditt fönster. Vilka gröna växter är det du har, som trivs? Jag kanske kan tipsa om något om jag vet vilka växter som frodas.

Jag har en silverranka, en prickblad av något slag och en garderobsblomma. Ser att någon varit inne på inomhusvärme och det ligger säkert något i det då jag har 25 grader vid fönsterblecken.
 
@Görel Det finns orange malva. Blir fort stor och gänglig. En del gillar inte det växtsättet men jag tycker att det är fint med lite höjd bland alla andra vanliga blommor.
Jag vattnar min och ansar emellanåt när den bli för ranglig. Inget annat och den har levt i flera år.

Ska kollas upp!
 
Tur att mina inte har läst att de är känsliga, mina hibiskusar tappar inga knoppar om jag får för mig att vända på dem eller flytta dem från olika boenden. Inte dras de med ohyra heller. :up:

Kan jag få komma och nalla ett skott ;)
 
Kanske har en i Solna, minns inte färgen i mitten, men orange, enkel. Den är inte klippt ännu men har iofs inga riktigt fina långa stänglar. Man tar sticklingen och plättar ned direkt i fuktig jord och har en plastpåse över som har klippta hål i båda hörnen.

Den enda köpta Hibiscus jag fått att överleva. De är liksom nästan stråförkortade när man köper dem och därmed jättesvåra. De jag lyckats med är alla från sticklingar.

Jag bor i Sumpan :)

För flera år sedan lyckades jag hålla en hibiskus i några år innan den dog men den var inte orange. Jag har haft flera oranga och ingen har överlevt mer än någon månad medan både vita och gula har levt längre.
 
Hibiskus räknar jag inte som lätt. Den tål ju inte att bli vänd på ens... och den är kräsen vilket fönster den vill bo i. För att inte tala om ohyran den lätt dras med... Rosor kan man glömma. Likaså begonia (om det inte är knöldito har jag hört, men hur vet man det?)
Köpehibiskusar är ettelände. De kräver femtjärnigt hotell för att klara sig. De är hårt drivna för att blomma som små.

Det är därför det är bättre med sticklingar. Det är dock en långsam växt. Det tar ett tag att få den att bli etablerad och gammal nog att blomma. Men seddan blir man rikt belönad.
Jag har fått några köpe att klara sig men det har tagit tid att få dem "normala"

Jag snurrar mina vartefter, så att jag får se blommorna. De klagar inte :)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har alltid önskat att jag hade"gröna fingrar". Tycker om blommor och andra växter men har aldrig lyckats hålla liv i annat än...
Svar
12
· Visningar
3 731
Senast: Sar
·
Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 274
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp