Hur får man bort fläckar från vita ridbyxor?

Horse_power

Trådstartare
Jag har ett par vita helskodda Pikeurridbyxor till tävling..
Dom är helt underbara och så MEN det blir fläckar på skoningen från sadeln och stövlarna... Och dessa går inte bort när jag tvättar dem :crazy:

Någon som har nån idé? Tvättar dem ut o in på 30grader med vanligt tvättmedel.
Hur tvättar ni era vita ridbyxor? Ska man använda nått blekmedel eller sådant?

Alla tips är välkomna :bow:
 
Sv: Hur får man bort fläckar från vita ridbyxor?

Vad är det du smörjer med egentligen? Stövlar och sadeln ska INTE färga av sig.

När jag får fläckar på mina vita ridbyxor använder jag vansih. För övrigt tvättar jag i 40 grader.
 
Sv: Hur får man bort fläckar från vita ridbyxor?

Tvättar dem ut o in på 30 grader med vanligt tvättmedel, är det jag använder på alla mina Pikeur ridbyxor så det kan du hålla dig till då det inte är någon skillnad mellan det och 40 grader. Vanish kan hjälpa med jag är osäker på hur skoningen blir efteråt då jag aldrig har använt Vanish i samband med tvätt av ridbyxor eller andra ridkläder.
Undrar samma sak som Rumpnissen, ridstövlarna kan jag ev förstå om du har rester av skokräm som du inte har fått in i lädret men sadeln kan jag inte förstå att den färgar av sig.
 
Sv: Hur får man bort fläckar från vita ridbyxor?

Klorin brukar vara effektivt :D Ej så bra för miljön dock, och sen vet jag ej hur skoningen reagerar på det
 
Sv: Hur får man bort fläckar från vita ridbyxor?

Tyvärr brukar tyget bli väldigt dåligt/slitet om man använder klorin frekvent, dessutom får vita ridbyxor en lite gulaktig ton när man har använt klorin mkt.

/PF - vis av erfarenhet
 
Sv: Hur får man bort fläckar från vita ridbyxor?

och rumpnissen:
Jag vet inte vad ni har för sadlar, men min (bruna) amerigo färgar iaf av sig på ridbyxorna.
Kan nog bero på vad det är för läder i sitsen på sadeln (och hur mkt man svettas där bak :angel: )

Och regnar det färgar det ännu mer :crazy:
 
Sv: Hur får man bort fläckar från vita ridbyxor?

Jag har aldrig varit med om en sadel som färgar av sig. Är glad för det :). Nu har jag inte alls lust att köpa någon Amerigosadel längre...

Jag använder spray-vanish när det är något annat än 100% bomull.
 
Sv: Hur får man bort fläckar från vita ridbyxor?

Det KAN funka med galltvål :)
(åfan, jag var inte ute och cyklade!)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får man bort fläckar från vita ridbyxor?

Jag säger bara en sak: Galltvål!!! Det tar bort precis alla fläckar och missfärgningar!:) Jag har fått bort missfärgningar på mina vita ridbyxor och även en fettfläck jag fick när jag slant lite med oljan till sadeln...:grin:
Den finns både som fast tvål och som flytande. Jag skulle nog ta lite av den flytande tvålen när det är större partier som är missfärgade.
 
Sv: Hur får man bort fläckar från vita ridbyxor?

Jag har en rödbrun Anky sadel.. Smörjer inte sadeln på en vecka innan jag ska tävla så de INTE ska färga men det hjälper inte helt tyvärr...


Alla:

Ja de var många olika bud.. Vill helst inte ha nått som förstör dem bara :crazy: ;)
 
Sv: Hur får man bort fläckar från vita ridbyxor?

Galltvål är mild och naturlig rengöring, testa det först kanske och "jobba dig uppåt" om det skulle behövas:)
 
Sv: Hur får man bort fläckar från vita ridbyxor?

har ridstövlar som färgar av sig då jag svettas mkt om mina ben haha :D men får nog prova galltvål då
 
Sv: Hur får man bort fläckar från vita ridbyxor?

Har du fått dina byxor rena?

Jag har också ett par vita pikeur som inte går att få rena... jag har provat att tvätta med vanish i 60 grader, dom har legat en natt i klorin... och remol (samma som klorin eg) + direkt därefter tvättade i 60 grader.
Dom är fortfarande inte vita, min mor säger att det är för att det är för mycket syntet i dem. :mad:

Nästa byxor jag köper ska vara med så mycket bomull i som möjligt så det går att bleka dem vita i värsta fall.
 
Sv: Hur får man bort fläckar från vita ridbyxor?

lånar tråden lite..

Vad tror ni om faluröd färg? Satt på ett staket i sommras och fick en röd fläck mitt i rumpan, och det ser ju inte speciellt bra ut;)

Jag har provat en massa utan resultat.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag hade tidigare en tråd om kavaj, nu har jag kommit till ridbyxorna. Jag skulle gärna få tips om vita ridbyxor. Önskemålet är att de...
Svar
3
· Visningar
1 003
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Hej, jag undrar om någon har tips på vita ridbyxor (helskodda eller knäskodda med silikon) som inte är genomskinliga? Alla jag har...
Svar
7
· Visningar
1 987
Äldre Jag har ett par vita sneakers med svarta läderdetaljer som för ett tag sedan blev lite smutsiga. Tänkte då att jag skulle tvätta dem så...
Svar
2
· Visningar
2 507
Utrustning Hej! Jag har ett par nya vita ridbyxor som har blivit super smutsiga! Har värsta paniken då de är ganska dyra och fläckarna går inte...
Svar
1
· Visningar
684
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp