Hur får man bort tantlukt i hus?

Nordthor

Trådstartare
Hej hopp!
Imorgon blir vi med hus (läs enorm sommarstuga). Nu undrar jag om någon här har några tips angående följande:

Huset är ett dödsbo som trots detta blivit använt sedan damen som bodde där gick bort. Precis som hemma hos min mormor, så har huset ifråga en speciell lukt. Nämligen: tantlukt!

Är det någon som vet vad jag menar när jag säger tantlukt, och framför allt, vet hur man får bort den?

Min primära plan är att slita ut alla heltäckningsmattor (sitter nog mycket lukt i dem) samt vädra som en tok, och elda i kaminen.

Förhoppningsvis försvinner mycket när vi påbörjar renoveringen inomhus, men fram till höst/vinter är det underhåll av fasad, tak och andra utomhussysslor som står på schemat.

Så, någon med tips på hur man får bort tantlukt (och andra mindre önskvärda lukter i hemmet)?

//Mvh Nordthor
 
Sv: Hur får man bort tantlukt i hus?

Små skålar med ättikssprit lite här och var tar bort ganska mycket oönskad lukt. Om de just tar bort tantlukt vet jag inte för det har jag inte provat men det tar bort mycket annan lukt som t.ex cigarettrök iallafall så det kan ju vara värt att testa :)
 
Sv: Hur får man bort tantlukt i hus?

Funkar det mot röklukt borde det fungera på tantlukten med (verkar vara envisa lukter båda två). Ska helt klart testas iaf! Tack!
 
Sv: Hur får man bort tantlukt i hus?

När jag tittade på min lägenhet luktade den TANT så jag nästan ångrade mig, men vid inflyttningen hade flyttstädningen städat ut all tantlukt (dock inga heltäckningsmattor här).

/AA
 
Sv: Hur får man bort tantlukt i hus?

Huset jag och sambon köpte efter hans farföräldrar för 10år sedan (vart fasen tog de åren vägen:nailbiting:) luktade både gubbe och tant.
Det hjälpte någorlunda att tokstäda (vi gjorde deras flyttstädning eftersom de va väldigt gamla) Men all lukt försvann inte förrän vi gjort om alla ytskikt. Det satt djupt i alla gamla tapeter och golv. Men efter slipning målning och tapetsering så har det fått "vår" lukt.
 
Sv: Hur får man bort tantlukt i hus?

Vi hade också luktproblem med vår lägenhet när vi flyttade in:wtf:. Både inrökt och "tantlukt" som en blanding av kokosbollar, cigarettrök och någon underlig damparfym överallt. Köket och hallen blev ommålad/omtapetserad och då försvann det mesta men det kan ibland fortfarande komma som små puffar med den doften när man öppnar torktumlaren eller nåt sånt. Har skurat allting massor med gånger och har sån där doftolja man häller i vatten över ett värmeljus i förebyggande syfte.
 
Sv: Hur får man bort tantlukt i hus?

"Tant-lukten" är ju den tidigare husägarens privata lukt, precis som vi alla skapar en viss lukt/doft i våra hem till följd av våra val av diet, kroppshygien, hår-/kroppsprodukter, tvättmedel, rengöringsmedel etc. Jag tror det mest handlar om att ni ska flytta in i huset och "markera revir" för att tant-lukten gradvis ska försvinna. :p

Dock kan jag även vittna om att ättiksfat fungerar oerhört bra! Jag lyckades på ett par veckor i princip röksanera en lägenhet med hjälp av det. Jag vädrade en del också samt torkade av väggar och golv.
 
Sv: Hur får man bort tantlukt i hus?

Helt klart skulle jag prova att ställa ut grillkol som tar bort dålig lukt utan att det luktar .
 
Sv: Hur får man bort tantlukt i hus?

Har du varit där när stugan var tömd på möbler?

När vi köpte vårt hus fanns där en lukt jag inte kunde identifiera. När huset tömts och städats fanns lukten inte kvar och jag erinrade mig då att hon hade haft en hel del gamla möbler och lukten kom förmodligen från dem.
Detta då jag aldrig känt den lukten när vi bott här.

Har du tur så kanske det mesta har försvunnit när ni flyttar in.
 
Sv: Hur får man bort tantlukt i hus?

Jag har hört att kaffepulver ska fungera.
Jag bodde nyligen i en lägenhet med gubblukt. Vi städade och städade, men jag tyckte aldrig att lukten försvann helt. Var vi borta över en helg så var lukten märkbar igen. Vi bodde dock bara 1 år och några månader där. Krävs kanske längre tid för att lukten ska gå bort?:p
 
Sv: Hur får man bort tantlukt i hus?

Är det någon som vet vad jag menar när jag säger tantlukt, och framför allt, vet hur man får bort den?

Nej, jag fattar nog inte det. De flesta tanter jag känner har ingen otrevlig lukt. Alla hem luktar ju mer eller mindre efter dem som bor där, om man har hund luktar det hund, om man har doftande blommor eller starka rengöringsmedel luktar det av det, om någon har rökt i hemmet kan det lukta länge. Så vad är det som luktar i ditt hem? Finns det något problem någonstans du behöver åtgärda? Är det något avlopp som behöver rensas eller något som måste göras rent eller målas om?
 
Sv: Hur får man bort tantlukt i hus?

Vi köpte ett hus för några månader sen där ett åttioårigt par bott i 45 år. Jag minns när vi var här på visningen, jag sa till sambon att det "luktar som hemma hos mormor".
Det fanns en hel del lukt kvar efter flyttstädningen men vi håller på och renoverar överallt och lukten har försvunnit i samband med det.

Håller med dig om att du nog bör riva ut alla mattor, de har nog en hel del i sig som aldrig går att få bort.
 
Sv: Hur får man bort tantlukt i hus?

Jag hyr ett hus med "tant-lukt", jag har bott här i mer än fem år och det luktar fortfarande. Ibland luktar det mer och ibland mindre, som nu när jag inte har varit hemma på en vecka då luktar det betydligt mer. Huset är inte renoverat någonstans och jag är helt säker på att lukten inte kommer att försvinna förrrän allt är nyfixat.
 
Sv: Hur får man bort tantlukt i hus?

Jag tänker spontant att "tant-lukt" består av lite kiss, "Maja-tvål", malkulor och parfym.:D
 
Sv: Hur får man bort tantlukt i hus?

Du anar inte hur rätt du har! i vårt fall luktade det även möss och och gamla matrester.. YUM:yuck::wtf:

Men med hjälp av ett gäng hinkar rengöringsmedel, några med färg och en katt så..
 
Sv: Hur får man bort tantlukt i hus?

Kl.
Tack för tipsen. Har inte hunnit vara så aktiv som jag velat i tråden pga att jag smitt planer på hur jag bäst ska gå till attack mot doften. Samt varit lite hispig inför mitt livs första husköp...

Att förklara tantlukt är svårt! Jag upplever att de ställen jag varit på där det luktar tant har luktat likadant. Överallt annars så luktar det olika (alla lägenheter och hus har ju som någon nämnt olika dofter, men tantlukten tycker jag är densamma oavsett var man hamnar).

När vi målat, slipat och donat så försvinner säkert det mesta. Till dess får jag hålla till godo med era råd!

Mvh//Nordthor
 
Haha, jag kallar det att det luktar ålderdomshem och min kompis säger att det luktar kyrktant! ;)

Kolla med ditt försäkringsbolag om de har ozonaggregat att låna ut.
Jag har Länsförsäkringar och de lånar ut sina, gratis alltså. Funkade bra när en grävling hade dött i mitt uthus och blivit invaderad av fem generationer spyflugor... :yuck: ^10

Äggkoppar med ättika hjälpte mig att sanera ett linneskåp invändigt. :)
 
Haha, jag kallar det att det luktar ålderdomshem och min kompis säger att det luktar kyrktant! ;)

Kolla med ditt försäkringsbolag om de har ozonaggregat att låna ut.
Jag har Länsförsäkringar och de lånar ut sina, gratis alltså. Funkade bra när en grävling hade dött i mitt uthus och blivit invaderad av fem generationer spyflugor... :yuck: ^10

Äggkoppar med ättika hjälpte mig att sanera ett linneskåp invändigt. :)
3år gammal tråd,så lukten är nog borta nu :idea:
 
@Keb71 Trots gammal tråd vill jag ändå tacka för nytt tips! :) Lukten är nu borta (men ibland drar det "tantluktsvindar" genom vissa rum). Märkligt men beror troligt på att dessa rum inte är renoverade än.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 320
Hemmet Hej alla Har nyligen köpt hus med myyyyyycket att fixa innan det går att flytta in. Tänkte att det är säkert fler än jag som gjort...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
54 231
Senast: Diabetikern
·
Hemmet OK, nu kommer typ en bekännelse om hur okunnig och totalt o-vuxen jag är gällande dessa saker, och att jag kanske borde vända mig till...
Svar
11
· Visningar
8 425
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp