Hur får man det att lukta gott hemma?

SiZo

Trådstartare
Vi kom precis hem efter att ha varit borta några dagar, och det luktar väldigt instängt och tråkigt i vår lägenhet. Jag gick in i grannens lägenhet då jag vattnar blommor där nu under juli. Och där luktar det fräscht trots att det har stått tomt i flera veckor! Hur tusan går det till? Så vill jag såklart också ha det. Har ni några tips här??
 
Vi kom precis hem efter att ha varit borta några dagar, och det luktar väldigt instängt och tråkigt i vår lägenhet. Jag gick in i grannens lägenhet då jag vattnar blommor där nu under juli. Och där luktar det fräscht trots att det har stått tomt i flera veckor! Hur tusan går det till? Så vill jag såklart också ha det. Har ni några tips här??
Har ni bra ventilation? När var senast en sådan kontroll gjordes?
Det är det första jag tänker på.

Sen tycker jag att det gör skillnad hur mycket grejer man har, om det är mycket möbler och mattor som samlar damm, gamla bokhyllor och böcker som luktar, djurbäddar och filtar som inte blivit tvättade.
Tycker även det brukar lukta fräschare när en har många bladväxter jämfört med där det inte finns några växter.

Sen kan man ju jobba med dofter, sådana där doftpinnar exempelvis.
 
Det ska ju inte lukta. Jag hade velat kolla upp om det kanske finns fint nånstans (badrum, kök) eller ifall det är bristfällig ventilation
Öppen planlösning och filtret byttes för några veckor sedan. Vi bor vägg i vägg, båda har norrläge...

Kan vara pga mycket mattor och filtar iofs. Och de har något mer växter än vad vi har... Blir att köpa på sig sånt!

Tar gärna emot fler tips!
 
Jag tänker att det luktar fräschare på ställen där människor inte är, eftersom det är människor som står för det mesta av den unkna luften.

Mitt tips är att ha få saker som kan avge lukt (böcker, textilier, garderober fulla med skit) vädra mycket (särskilt sovrum), byta lakan och handdukar ofta, samt se till att själv vara ren och ha smutstvätten förvarad på sådant sätt att den inte luktar (torrt, mörkt, inte framme). Sen är det att lägga till doft om en vill, men personligen tycker jag mest det brukar bli att det luktar illa med parfym på.
 
Jag tänker att det luktar fräschare på ställen där människor inte är, eftersom det är människor som står för det mesta av den unkna luften.

Mitt tips är att ha få saker som kan avge lukt (böcker, textilier, garderober fulla med skit) vädra mycket (särskilt sovrum), byta lakan och handdukar ofta, samt se till att själv vara ren och ha smutstvätten förvarad på sådant sätt att den inte luktar (torrt, mörkt, inte framme). Sen är det att lägga till doft om en vill, men personligen tycker jag mest det brukar bli att det luktar illa med parfym på.
Åh, vi som älskar böcker och mattor... Kan bli svårt detta!

Smutstvätt förvaras åtförsluten.

Här hade det inte varit några människor, så det är inte problemet.

Vädra går inte att göra när vi inte är hemma. Grannen har fräscht trots ingen vädring på 3 veckor.
 
Vad har ni för städrutiner, rengöringsmedel? Har ni djur eller så?

Själv gillar jag lite rökelse då och då, det ger en fin bakgrundsdoft som sätter sig i själva miljön - men då gäller det ju att en gillar den doften :)
 
Vad har ni för städrutiner, rengöringsmedel? Har ni djur eller så?

Själv gillar jag lite rökelse då och då, det ger en fin bakgrundsdoft som sätter sig i själva miljön - men då gäller det ju att en gillar den doften :)
Vi försöker använda så lite kemikalier som möjligt. Dammsuger för sällan just nu. Motivationen har dalat med nya jobbet som är verkligen på gränsen till vad jag klarar fysiskt.

Men att det luktar instängt är tyvärr inte nytt, så jag gissar att det inte skulle hjälpa nämnvärt att städa mer.

Vi har hundar, men det har grannen med. Så där är det ingen skillnad.
 
Vi försöker använda så lite kemikalier som möjligt. Dammsuger för sällan just nu. Motivationen har dalat med nya jobbet som är verkligen på gränsen till vad jag klarar fysiskt.

Men att det luktar instängt är tyvärr inte nytt, så jag gissar att det inte skulle hjälpa nämnvärt att städa mer.

Vi har hundar, men det har grannen med. Så där är det ingen skillnad.
Kan ju vara så enkelt att de kör med parfymerat rengöringsmedel och tvättmedel överallt :)
 
Kan ju vara så enkelt att de kör med parfymerat rengöringsmedel och tvättmedel överallt :)
Det tror jag inte. Tyckte förra lägenheten luktade instängt även när vi flyttstädat, och då använde vi medel som luktade för att göra trevligt för nästa person. Och det hjälpte inte ett dugg upptäckte vi när vi kom tillbaka några dagar senare. Luktade bara instängt.
 
Kan det ha något med avloppen/vattenlåsen att göra? Kanske dags att rengöra där?
Jag är inte särskilt städig av mig hemma och bor desutom med heltäckningsmatta ( :wtf: ) och djur, men tycker ändå det känns fräscht när jag kommer hem om jag varit borta ett par dagar.
 
Kan det ha något med avloppen/vattenlåsen att göra? Kanske dags att rengöra där?
Jag är inte särskilt städig av mig hemma och bor desutom med heltäckningsmatta ( :wtf: ) och djur, men tycker ändå det känns fräscht när jag kommer hem om jag varit borta ett par dagar.

Jag kan ju göra ett försök där, men vi är nyinflyttade så jag kan tycka att det inte borde behövas redan?
Det luktar inte avlopp eller så. Men jag får se om det gör någon skillnad.

Kanske bara är min gamla tygsoffa som luktar 😂
Undrar om man kan fräscha upp den på något sätt.
 
Jag kan ju göra ett försök där, men vi är nyinflyttade så jag kan tycka att det inte borde behövas redan?
Det luktar inte avlopp eller så. Men jag får se om det gör någon skillnad.

Kanske bara är min gamla tygsoffa som luktar 😂
Undrar om man kan fräscha upp den på något sätt.
De tidigare boende kanske fuskade. ;)
Det finns ofta möbeltvättarmaskiner att hyra på möbelbutiker om du vill ge soffan en omgång. Jag hyr mattvätt någon gång i kvartalet sådär, och den tar textilmöbler ocks. Lätt värt!

Annars kan det ju vara så enkelt att det behöver målas om och liknande. Gamla lukter sätter sig även i väggar och tapeter tycker jag.
 
Det kan ju vara nåt material förstås. Vi har en sån där jävla golvmatta i tamburen. Den har väl nån sorts gummi under. Den kan lukta om det blir väldigt varmt (mattan är dessutom nästan svart) eller om golvvärmen går för fullt på vintern.

Hsr tänkt kasta ut den men har en tegelfärgad plastmatta under och jag klarar inte av att se på den. Ska byta hela skiten sen då jag orkar och hinner.
 
Dammsuga och dammtorka ofta. Jag har torkat matta med en trasa med ättika och fått bort hundlukten i mattan på det sättet. Mycket gröna växter hjälper också till. Tvätta gardiner, filtar, överdrag på soffan lite oftare hjälper säkert också.

Jag är inte någon städmänniska själv, men försöker göra något litet varje dag. Då slipper man storstädning som verkligen tar död på städlusten. Alltså att man kanske dammar vardagsrummet en dag, sovrummet en annan osv.
 
Vi kom precis hem efter att ha varit borta några dagar, och det luktar väldigt instängt och tråkigt i vår lägenhet. Jag gick in i grannens lägenhet då jag vattnar blommor där nu under juli. Och där luktar det fräscht trots att det har stått tomt i flera veckor! Hur tusan går det till? Så vill jag såklart också ha det. Har ni några tips här??

Jag har tänkt på det ibland, alla hem har en egen doft som nog är svår att ändra på. Jag var tex hemma hos en barndomskompis för ett tag sen och det doftar precis likadant som för 25-30 år sen (gott ska tilläggas!)

Jag tror den doften sitter i alla möbler och saker, har varit med om att folk flyttat och lukten flyttat med.

Mitt bästa tips är nog att använda sköljmedel och doftpinnar, så man får in en bra grunddoft.
Finns ju krukväxter som luktar gott också, tex doftranka eller rosor, om man vill vara lite mer miljövänlig.. 😬
 
Jag kan ju göra ett försök där, men vi är nyinflyttade så jag kan tycka att det inte borde behövas redan?
Det luktar inte avlopp eller så. Men jag får se om det gör någon skillnad.

Kanske bara är min gamla tygsoffa som luktar 😂
Undrar om man kan fräscha upp den på något sätt.
En kollega hävdade att det gick att beställa att en snubbe kom förbi och tvättade soffan med väldigt lyckat resultat.

Kanske grannen har ett litet fönster på glänt?

Eller så är det krukväxterna då.
 
En kollega hävdade att det gick att beställa att en snubbe kom förbi och tvättade soffan med väldigt lyckat resultat.

Kanske grannen har ett litet fönster på glänt?

Eller så är det krukväxterna då.
Inga fönster på glänt.
Jag har tänkt på det ibland, alla hem har en egen doft som nog är svår att ändra på. Jag var tex hemma hos en barndomskompis för ett tag sen och det doftar precis likadant som för 25-30 år sen (gott ska tilläggas!)

Jag tror den doften sitter i alla möbler och saker, har varit med om att folk flyttat och lukten flyttat med.

Mitt bästa tips är nog att använda sköljmedel och doftpinnar, så man får in en bra grunddoft.
Finns ju krukväxter som luktar gott också, tex doftranka eller rosor, om man vill vara lite mer miljövänlig.. 😬
Pollenallergiker här så inga växter som blommar och luktar mycket, tyvärr. Jag älskar växter egentligen. Men det har inte blivit så mycket av den varan.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 504
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: Trassel12
·
Tjatter Det är mors dag på söndag och mamma fyller på onsdag nästa vecka. Hennes sambo fyllde nyligen och fick blombud med olivträd och någon...
Svar
7
· Visningar
1 067
Senast: manda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 270
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp