Hur får man en häst piggare?

Nea86

Trådstartare
Jag har varit och provridit 4 stycken hästar nu inför mitt kommande hästköp.
Och idag provred jag en häst som jag fastnade för! Det enda som jag skulle vilja är att han hade lite mer aktion/fart. Att han var lite piggare helt enkelt.
Nu är det dock så att de som äger honom köpte honom för 2 år sen och var totala nybörjare (han var då 6 år och alltså ganska nyinriden). Detta märkte såklart hästen som tog över. Vägrade gå med in från hagen och de bara drog osv... han började köra över dom helt enkelt för att de var okunniga.
De har nästan bara skrittat honom och knappt fått honom att trava och låtit honom äta hejdlöst.
Detta har resulterat i en överviktig och deprimerad häst. Nu står han hos en tjej som tränat honom lite inför försäljning och han sa att han var så ledsen när han kom, det syntes så väl. Men med henne har det inte varit några problem alls. En jättego häst, 4 gångare med väl separerade gångarter. och hon märker redan skillnad på de 6 veckor hon haft honom.Tölten är bra men han behöver öva upp mer aktion i den bara.
Han har även inte fått något kraftfoder utan bara hösilge.
Nu funderar jag ju på att köpa denna mysiga häst, men jag undrar också om han kommer att bli piggare?
Hur ska jag bära mig åt på bästa sätt? Jag tänker att om han kommer till ett nytt hem och blir gladare, går ner i vikt och kanske får lite kraftfoder, att han väl borde bli lite piggare då? Hon som har honom på träning nu trodde det, men hon kan ju inte garantera, vad tror ni?
Det är lixom det enda som får mig att tveka inför mitt köp, allt annat var ju så bra!
Hjälp!
 
Sv: Hur får man en häst piggare?

Ja, som du själv säger är bantning en god början. Kraftfoder gör inte hästen piggare, men när han är smalare och får bättre kondition blir han piggare.
Du kan rida honom omväxlande kortare ritter, mycket tempoväxlingar så han blir uppmärksam på dig. Sedan gäller det att själv också ha lite "eld i rumpan", islandshästar är många gånger känsliga för hur de rids. Om ryttarens sits är passiv blir hästen också slöare.
 
Sv: Hur får man en häst piggare?

Troligen går det att få hästen piggare, men det kan ta sin lilla tid att bygga upp honom. Försök ta reda på om det är en lättfödd häst, dvs blir han tjock på luft och vatten. Då kan det vara svårt att hålla honom i en bra vikt på sommaren med påföljd att han troligen blir slöare.

Nu är det ändå en rätt ung häst som inte verkar ha fått så mycket chans, så det finns säkert alla möjligheter att det blir en bra häst med lite jobb:)
 
Sv: Hur får man en häst piggare?

Jag tycker det ær som med oss -dom blir piggare då dom fått bra flås! Alltså inte bara fina muskler av till ex snøpulsning eller klættring, utan bra lungkapasitet och uthållighet. Om du inte klippt din hæst, så kan det hjælpa att halvklippa den. Kænner han sig øverhettad før minsta lilla så tappar han gnistan. Jag tycker lite betfor en stund innan ridturen gør dom pigga.
 
Sv: Hur får man en häst piggare?

Jag tror absolut att du kan få honom att bli piggare och gladare.
Sen beror det ju på vad det är för häst du söker. Vill du ha en jättepigg häst, med mycket energi, aktion och allt det så kanske han inte kommer upp till det. Men söker du en trevlig ridhäst, men lite piggare och gladare än vad han är idag så kan du säkert fixa det.

Som andra skriver så påverkas hästarna av hur man rider. Är man själv mer alert och glad, tempoväxlar och gör så det händer grejer så blir ju hästen mer glad, framåt och nyfiken på vad som händer.

Är han dessutom bara 8 år så är det ju ännu lättare.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Ridning Min häst som är en kallblodsvalck har sedan jag köpte honom för dryga 2 år sedan varit ganska lugn och nästa trög och slö. Efter 2,5...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: Nikan
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 103
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 266
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp