Hur får man en jämn svans?

Lång betyder inte automatiskt tjock heller. Min förra fick svans som släpade i marken om man lät den vara. Men oavsett längd och skötsel så hade hon penselsvans, dvs tunnare längst ner.
 
Varmblodtravare är ju inte direkt kända för lång man och svans. Finns vissa raser som knappt har svans alls.
Jag vet att det finns vissa (ridtravarmänniskor) som sparar ut så att den blir lång, typ till bogen. Men då är den oftast (alltid?) väldigt tunn, och det tycker inte jag är fint. Hon har tjock man, svans pannlugg, men jag försöker få längre svans :)
 
20200525_125159.jpg
Om man jämför med halvblod/ fullblod och vissa travare, den är ju inte i närheten av en frisers
 
Den ser ju fin ut, tycker inte den är speciellt tunn nedtill.
Jag tror det är som med människohår, det växer nya strån uppifrån som gör att den ser tjockare ut upptill, samtidigt slits de längsta stråna och blir glesare.
Prova ta med fingrarna istället för borste.
Testar att ta med fingrarna och rotborste, med pälsglans och hoppas att det blir bättre. Dem andra hästarna vi/ jag har har mycket jämnare svans, visserligen bara shettisarna som har tjockare. Shettisarnas svansar kan man behandla hur man vill och de är fortfarande lika tjocka, haflingern och fullblodet har ganska lika svansar men Dream tillhör en annan kategori :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 491
Senast: Smulu
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 587
Senast: Hedinn
·
Hemmet Nuvarande bäddmadrass är en Tustna från IKEA. Den var jätteskön och bra första året. Nu ser man tydligt vart jag sover någonstans...
Svar
1
· Visningar
476
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp