Hur får man en jämn svans?

Hur ofta borstar du svansen? Det är skitsnyggt med nyborstad svans men har inte hästen riktigt bra tagel så får man ta att den blir ojämn om man gör det. Numera plockar jag ur sopor ur svansen med fingrarna och i övrigt får de vara. Reder nog ut dem ordentligt ungefär 2-3 ggr/år
Jag brukar borsta varja gång jag borstar hels henne, kanske fem dagar i veckan, ungefär. Då har jag i pälsglans och det är bara att dra isär taglet, det är inga tovor
 
Jag borstar sällan, tvättar och glanssprayar inför tävling och måste jag borsta har jag ett halvt ton glansspray i och borstar försiktigt med en wet brush som inte sliter så mkt på håret. Har en likadan själv och den är fantastisk. Bild på min förra hästs svans...
471EC8B1-AB4E-4106-BCEE-03613B983F25.jpeg
 
Sliter den mindre än en sådan jag visade bild på?
Ja, det tycker jag, för wet brush släpper taget när det är trassel. Det är stor skillnad för mig. Men jag läser att du borstar varje dag, då är det ett under att svansen inte är ännu tunnare. Å andra sidan kommer den nog återhämta sig rätt fint om du drar ner på borstning och byter till en snällare borste...
 
Sen får vissa hästar inte sån tät fin svans hela vägen ner vad man än gör. Jag har haft några sådana. De har - slump eller ej - aldrig fått lång pannlugg heller.
Så är det verkligen. Trots samma behandling har vissa svansar så att Rapunzel skulle bli avundsjuk medan andras inte växer mer än till en viss längd och ser stripigt ut längst ner...
 
Jag hade alltid svansen flätad på vintern och släppte ut den vid behov och borstade då med mycket pälsglans. Hade en ganska dyr borste som jag inte minns vad den heter, men med träpiggar på kudde, inte plast. Tvättade jag någonsin svansen gjorde jag det med såpa.
På sommaren var svansen utsläppet så han kunde vifta bort flugor. Lät svansen växa sig för lång innan jag klippte den för att den skulle vara fyllig där jag klippte. Han hade en helt magisk svans. När jag lånade ut honom på foder skrev jag in strikta regler för svansvård i kontraktet 😅
B59C4B54-50F7-4052-B19A-5AFF5B59C5DF.jpeg
 
20200524_214438.jpg
Den såg ut såhär, klippte den idag så att den går typ till början av strumpan. Jag upplever att den typ inte växer, eller iaf väldigt lite
 
Visa bifogad fil 51363Den såg ut såhär, klippte den idag så att den går typ till början av strumpan. Jag upplever att den typ inte växer, eller iaf väldigt lite
Svansen växer. Har fått lära mig att det tar två år innan ett strå växt hela vägen ner.
Bara lata människor reder inte ut svansen varje dag. Ta i en pälsglans och red ut svansen så det inte blir tovor och införskaffa tålamod. 🙂
 
Svansen växer. Har fått lära mig att det tar två år innan ett strå växt hela vägen ner.
Bara lata människor reder inte ut svansen varje dag. Ta i en pälsglans och red ut svansen så det inte blir tovor och införskaffa tålamod. 🙂
Det är ju lite det som är problemet, att det känns som att jag slarvar om inte svansen är utborstad. Men jag ska börja reda ut svansen med en rotborste med långa strån (ingen rotviska) så hoppas jag att det blir bättre. Jag tar mycket tid på mig när jag borstar och gör det noga, men jag vill ju inte att det blir sämre för det :)
 
Det är ju lite det som är problemet, att det känns som att jag slarvar om inte svansen är utborstad. Men jag ska börja reda ut svansen med en rotborste med långa strån (ingen rotviska) så hoppas jag att det blir bättre. Jag tar mycket tid på mig när jag borstar och gör det noga, men jag vill ju inte att det blir sämre för det :)
Red ut det värsta med fingrarna så du inte drar av en massa strån i onödan.
 
Hur lång svansen blir är genetiskt och svårt att påverka.
Sen kan dom klia sig så att det lossnar men det är högst upp.
Bara att titta på olika raser en del får mer tagel än andra.
Finns även skillnader i rasen. Jag har islandshäst, tjock man och svans men riktigt lång blir den inte.
Samma med människor som det just nu forskas på genom att titta på hästars gener.
 
Hur lång svansen blir är genetiskt och svårt att påverka.
Sen kan dom klia sig så att det lossnar men det är högst upp.
Bara att titta på olika raser en del får mer tagel än andra.
Finns även skillnader i rasen. Jag har islandshäst, tjock man och svans men riktigt lång blir den inte.
Samma med människor som det just nu forskas på genom att titta på hästars gener.
Hon är varmblodstravare, vet du hur de brukar bli? Manen brukar väl inte bli speciellt lång (jag har klippt) men hon har tjock man och mycket pannlugg
 
Visa bifogad fil 51363Den såg ut såhär, klippte den idag så att den går typ till början av strumpan. Jag upplever att den typ inte växer, eller iaf väldigt lite
Jag tycker inte det var så dålig svans. Ser fin ut.

Sen är min erfarenhet att tyvärr är att det brukar vara svårt att påverka tagelmängden nämnvärt. Antingen har hästen tjock svans eller så har den det inte. Lite skillnad kan man kanske göra men inte så mycket som man önskar man kunde göra.
 
Jag tycker inte det var så dålig svans. Ser fin ut.

Sen är min erfarenhet att tyvärr är att det brukar vara svårt att påverka tagelmängden nämnvärt. Antingen har hästen tjock svans eller så har den det inte. Lite skillnad kan man kanske göra men inte så mycket som man önskar man kunde göra.
Hon har ju tjock svans, men ojämn och det är det som gör att jag blir lite frustrerad. Fin är den, men jag tycker inte att den bidrar till att hon ser välskött ut (vilket hon är och hon lider inte av svansen, men det stör mig)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 506
Senast: Smulu
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 313
Senast: Hedinn
·
Hemmet Nuvarande bäddmadrass är en Tustna från IKEA. Den var jätteskön och bra första året. Nu ser man tydligt vart jag sover någonstans...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp