Bukefalos 28 år!

Hur får man en kanin att bli rumsren?

muppia

Trådstartare
Efter omständigheterna så känner jag att jag behöver ett djur när jag fått egen lägenhet.

Tänkte mig en fransk vädur men har lite saker att undra, jag gillar stora djur normalt sett så därför det valet.

Mina frågor: Är en bur verkligen nödvändig? Min tanke är att den ska få springa fritt på golvet och ha en toalåda i varje rum, fylld med spån eller toalätt. På det viset slipper den bur vilket är ju vad jag vill. Eller jag kommer ha ett litet men öppen bur till mat o så.

Stora burar kostar ju multum! Jag bygger annars gärna egen men som sagt, skadar inte att kolla lite om det är möjligt att ha en kanin utan bur men man fixar sovplats, matplats i ett rum samt toalett i alla rum.

Är svaret ja undrar jag förstås om hur man gör för den ska bli rumsren?

Att den hoppar runt o har för sig är inga problem för mig som är döv... Hör inte nåt då ;)
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

Nej, klart att du inte behöver en bur. Däremot är den rätt praktisk att ha hö i så du slipper ha det över hela golvet. :D

Rumsrenhet är väl olika från kanin till kanin, men sätt den på toaletten ofta och beröm så fort den gör det den ska. Börja med att begränsa kaninen till ett rum, när den är rumsren där kan du utöka ytan den får vara lös på. Då vet den hela tiden var toaletten är. Jag har själv två kaniner i en etta, de är lösa överallt men använder bara buren som toalett. De bor i bur i köket på nätterna, just för att jag inte orkar med ljudet. ;)

Se gärna till att den inte kan ta sig upp i sängen. Alla kaniner kissar väl inte i sängar, men om den gör det, så... luktar det. :crazy:
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

Det blev en helomvändning, blev jättekär i en teddylöwen, ska titta på den i helgen :D

Bur kommer jag ha men det är ju trevligt om man kan ha den lös :)

Är det bara det att man ska sätta den i toalettlådan? Vad för material har du i toalettlådan? Jag hade tänkt mig använda toalätt eftersom det är lätt och praktiskt samt miljövänligt :)
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

Ja, bara sätt den där med täta mellanrum i början, lägg gärna ett par bajsar i lådan så den fattar vad den ska göra. :D

Toa-lätt är bra, själv kör jag på spån eftersom jag kan ta med hem från hästens spånbal i stallet, vilket är billigt. Däremot skräpar det en del och särskilt om man har en fluffboll... :angel: Så i ditt fall är nog Toa-lätt bättre, då det inte fastnar i pälsen och dras med ut på golvet. :)
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

Ja, en teddylöwen/lejon är ju inte så slät precis :angel: Trodde aldrig jag skulle skaffa mig en sån men ja, nu blev jag ju kär i honom :D
Vi har inte kutterspån utan sågspån i stallet, det kanske inte är så bra för kaniner? Så därför toalätt. Sen är det ju billigt i längden med toalätt om man måste köpa kutterspån eftersom man inte behöver tömma allt utan det håller fräscht i en vecka bara man tar bort klumparna :)
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

Kolla så att den inte får för sig att tugga på kablar bara! Eftersom du är döv så får du nog ha koll på den och kolla efter vad den gör under soffa, säng och liknande tills du fått det bekräftat att den låter bli. Inte kul med en stekt kanin under soffan :crazy: :p.
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

Jag skulle köpa en begagnad bur billigt på blocket! Bra att ha om man måste stänga in kaninen när man t.ex. städar, har hundbesök, eller nattetid så man vet att den är trygg och inte hittar på ofog.

En undran, måste man inte hålla kaniner i par numera?
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

Gäller inte det bara marsvin? Eller är det kaniner också...?
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

[
En undran, måste man inte hålla kaniner i par numera?[/QUOTE]

Jag pratade med min Zoohandlare då jag hittade en kaninunge i en kartong längs vägen om jag var tvungen att ha en kompis till den, men han sa att det bara gällde Marsvin, men jag tror att alla djur oavsätt sort trivs bättre med en artsfränd men då får man se till att det inte blir bebisar som i mitt andra fall med kaniner som plaserades utnaför mitt stall en dag i sommras.

Lycka till med Kanin köpet:)
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

Kaniner är inte flockdjur om jag inte minns fel. Men de lever gärna i par.
Är bara marsviner som ska hållas i par.

Jag kommer köpa en hane så tror det är bättre att han lever ensam, han är tingad...

Har köpt bur.
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

Kolla så att den inte får för sig att tugga på kablar bara! Eftersom du är döv så får du nog ha koll på den och kolla efter vad den gör under soffa, säng och liknande tills du fått det bekräftat att den låter bli. Inte kul med en stekt kanin under soffan :crazy: :p.

Jag är medveten om det, finns ju kabelöverdrag som skyddar att köpa. :)
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

När ska du hämta honom förresten? Bilder blir det så småningom, hoppas jag. :)
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

Skulle hämtat den i lördags men den dog i fredags :eek:
Men han hade en bror som var jättelik honom så jag ska hämta den nu på lördag istället. De ville vänta en extra vecka för 3 ur den kullen dog :(
Hoppas den inte dör den med. Ska ringa på ons o kolla läget.

Bilder blir det såklart, jag är kär :love:
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

Vet dom varför 3 ungar ur kullen har dött?
Låter lite konstigt tycker jag, fast jag är inte alls van kaniner så vet inte hur det brukar vara.
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

Nämen? :(

Konstigt, tycker jag också. Särskilt att ungarna dör när de är så pass stora att de är redo för nya hem. Hoppas att det blir bra med den andra kaninen istället då. :)
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

Ja, jag vet inte vad som hänt, de verkar inte veta heller. Så därför ville de avvakta.

Ska ringa imorgon, håll tummarna :)
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

Hade en dvärghermelinkille som gick fritt i hela lägenheten. Han hade en ganska liten bur i köket där matskål, vattenflaska, saltsten och hö fanns att tillgå, med spån som underlag. Han levde i 13,5 år. Han blev fantastiskt nog rumsren av sig själv, kunde släppa en liten plutt någonstans då och då men det var väldigt sällan och han kissade alltid i buren. Ska du ha en kanin lös så tänk på att de inte gillar att springa på golv, utan föredrar mattor. Tänk också på att många kaniner gnager på möbler, min gnagde gärna på benen på var kökssoffa... Sladdarna höll han sig borta ifrån men annars kan man plötsligt bli utan telefon om man har otur.

Jättemysigt sätt att hålla kanin i alla fall, han blev inte ordentligt handtam förrän vid högre ålder men ville gärna vara med och äta när vi åt etc. Med handtam menar jag att han ogillade att plockas upp, sprang undan, när man väl fått fatt på honom ville han ligga i timmar och mysa. Vi var väldigt noga med att buren var frizon, när han var där inne skulle han vara helt ostörd vilket ledde till att han hoppade in där när han kände sig trängd, kom det då småbarn eller främlingar och stoppade in fingrarna så fick de sig ett bett... Aldrig annars dock.

Gud, har tusen historier att berätta om den kaninen, som när han skrämde bort inbrottstjuvar... Haha, åh vad jag saknar honom ibland.
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

Troligen blir det så att jag gör en liten hörna åt min kanin och spärrar av med hjälp av kompstgaller så det blir stort utrymme ändå :) Måste kastrera den först innan den får hoppa runt, vill inte ha problem med revirpissande, är en hane jag ska ha :)

13,5 år var jättelång tid!!! Gav du specialfoder?
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

Ska du ändå kastrera kaninen tycker jag absolut du ska skaffa dig en kaninkompis till den också! Tänk på det iallafall! Kaniner vill gärna ha en kaninvän du vet :) även om det inte är regel på det. Resultatet blir en mycket lyckligare och trevligare kanin ;D!

Angående toalett-träningen, är det bara att sätta kaninen i toalettlådan så fort den lyfter på svansen för att kissa. Mina lärde sig det jätte snabbt. Bekvämare att kissa i spån än på golvet tycker de nog, inget kiss på tassarna liksom! haha :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
968
Senast: hundvalpen
·
D
Däggdjur Jag har fått en kull franska vädurar vars mamma är året runt-utekanin. Ungarna är så galet söta :love: och jag funderar på att behålla...
Svar
2
· Visningar
8 193
Senast: Jenka
·
T
Övr. Djur Min lilla kanin är nu ca 5 månader och har alltid varit rumsren tills vi flyttade till egen lägenhet jag och sambon, hon har alltid...
Svar
2
· Visningar
955
Senast: Tussie
·
B
Övr. Katt Jag har ställt samma fråna i "andra djur" forumet men fick inte så många svar så provar här med. Men eftersom detta faktiskt har med...
Svar
8
· Visningar
4 291
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp