Hur får man en läkartid på vårdcentralen tidigare än i februari 2020?

Ursäkta OT men... är detta sant?
Jag som bott i Australien nu i lite mer än 5 år har ju naturligtvis läst om liknande då och då på svenska nyhetssiter men tänkt att de drsr ju alltid upp "de värsta fallen" osv....

Detta är ju helt absurt att behöva vänta så länge?????!!!!!!

Varför har det blivit såhär?

Men alltså, kvick slutsats att dra av en tråd?
När vi ringer vår VC får vi tid samma dag eller dagen efter. Så har det alltid varit oavsett vilken VC jag tillhört.
 
Ursäkta OT men... är detta sant?
Jag som bott i Australien nu i lite mer än 5 år har ju naturligtvis läst om liknande då och då på svenska nyhetssiter men tänkt att de drsr ju alltid upp "de värsta fallen" osv....

Detta är ju helt absurt att behöva vänta så länge?????!!!!!!

Varför har det blivit såhär?

Nej det är inte så överallt, verkligen inte.
Jag kan boka in via nätet och komma samma vecka till min VC.
 
Tack alla som svarat. Gissar at TS bor i ett väldigt olycksamt län då
Där jag bor kunde jag inte boka tid i förväg på Vc. Ville boka tid för att jag av och till har eksem i hårbotten (just då hade jag väldiga problem) men fick till svar att ville jag boka en tid i förväg så var det om 3-4 månader. De ville hellre att jag ringde på morgonen och bokade en ”akuttid” samma dag.
 
Det finns ett receptbelagt preparat som har fungerat väldigt bra när jag har rehabat mig förut, Orudis retard, som inte innehåller något narkotiskt och där en tablett räcker 24-36 timmar.
Orudis ges väl mot reumatism? Tror de är restriktiva då de ofta ger magsår osv. Iaf min närstående blev dålig utav det med magproblem länge efter att ha börjat med dem.
 
Har haft ont i höften eller musklerna som sitter där sedan mitten av oktober. Ätit receptfria tabletter mot smärta och inflammation i full dos sedan dess, men haltar ändå. I helgen läste jag bipacksedeln där det rekommenderades att söka läkare efter fem dagar.

Alltså ringde jag min vårdcentral där den första tiden jag kan få är i februari 2020. Läget verkar vara samma på vårdcentralerna inom en 25-kilometers radie, så det är ingen idé att byta.

Av sköterskan på vårdcentralen jag ringde
rekommenderades jag att kontakta en sjukgymnast och börja träna. Jag vill dock vara ordentligt smärtstillad innan jag börjar träna, alltså måste jag ha en läkartid för att få medicin som gör att jag vågar ta i.

Kommer att vara ledig två veckor i jul för första gången på evigheter, men om jag ska ha så här ont kan jag lika gärna linka omkring på jobbet. Vad och hur ska jag göra för att få träffa en läkare före jul?
När jag hade jätteont i höften och inte fick någon läkartid inom någon månad så gick jag till en naprapat/sjukgymnast som jag varit hos tidigare. Han gav väldigt bra hjälp, problemet löste sig och jag avbokade vårdcentralen.

Han kunde faktiskt hyggligt kolla att det inte var artros eller någonting riktigt illa utan en inflammation i ngn slemsäck, muskelfäste el dylikt. Minns inte.

Det var inte träning utan stretching. Det blev lite värmebehandling för att underlätta påbörjan av stretching. Problemet håller sig borta med regelbunden yoga än idag ett par år senare.
 
Ursäkta OT men... är detta sant?
Jag som bott i Australien nu i lite mer än 5 år har ju naturligtvis läst om liknande då och då på svenska nyhetssiter men tänkt att de drsr ju alltid upp "de värsta fallen" osv....

Detta är ju helt absurt att behöva vänta så länge?????!!!!!!

Varför har det blivit såhär?
Tjaaa det är ju inte alltid så, det beror lite på. När jag ringde om det här med höften var det 1-2 månader. Men när jag ringde om yrsel och trodde på kristallsjukan fick jag komma dagen efter. Samma vårdcentral.

(liknande när det varit knän och allergi på annan vårdcentral, allergi bums, knän två månader (lösningen var sjukgymnast och stretching då med.)).
(ev har de koll på att de inte alltid är helt rätt när de gäller höfter? om det är stretching och sådant som är lösningen så kan de ju inte leverera den direkt utan hänvisar vidare.)
 
Senast ändrad:
Jag har fått tid på vc samma dag jag ringt. Men det har varit akuta grejer som uvi och halsfluss.

Hade jag haft samma bekymmer som ts hade jag ringt sjukgymnast.
 
Det gör jag också - men har inte haft några problem med tidsbokning
Exakt var i Stockholms län bor du? Långt från ett utsatt område där människor inte bara är objektivt sjukare, utan också söker vård oftare? Är det på rätt sida stan listar jag mig gärna där!
 
Exakt var i Stockholms län bor du? Långt från ett utsatt område där människor inte bara är objektivt sjukare, utan också söker vård oftare? Är det på rätt sida stan listar jag mig gärna där!
Jag går på Brommaplan.
Mina barn går på Liljeholmen (tror jag) där funkar det också ok
 
Jag går på Brommaplan.
Mina barn går på Liljeholmen (tror jag) där funkar det också ok
Ok, vita medelklassreservat! Så är det inte runt det område min vårdcentral betjänar. Eftersom jag hittills varit frisk har jag tänkt att jag kan subventionera min utsatta vårdcentral med min utmärkta hälsa som hör i hop med min goda utbildning och min medelklassuppväxt.

Men jag blir sur när jag under 14 år behövt se en läkare två gånger i max fem minuter, och får vänta orimligt länge. Förra gången hade jag ont i två månader helt i onödan medan jag väntade på läkartiden, (och då hade jag redan haft ont en månad). Det tänker jag inte göra den här gången, dels för att jag redan haft ont i sju veckor, dels för att jag lovade mig själv att aldrig vänta mer än max 10 dagar på en läkartid.

Nu råder ju en ovanligt stor enighet här om att jag behöver en sjukgymnast eller naprapat, så,då söker jag en sådan i stället.
 
Senast ändrad:
Ursäkta OT men... är detta sant?
Jag som bott i Australien nu i lite mer än 5 år har ju naturligtvis läst om liknande då och då på svenska nyhetssiter men tänkt att de drsr ju alltid upp "de värsta fallen" osv....

Detta är ju helt absurt att behöva vänta så länge?????!!!!!!

Varför har det blivit såhär?
Måste beror på var man bor. Jag ringde för några veckor sen till min nya vårdcentral/husläkare och fick tid en dag senare. Bor i Stockholm
 
Där jag bor kunde jag inte boka tid i förväg på Vc. Ville boka tid för att jag av och till har eksem i hårbotten (just då hade jag väldiga problem) men fick till svar att ville jag boka en tid i förväg så var det om 3-4 månader. De ville hellre att jag ringde på morgonen och bokade en ”akuttid” samma dag.
Samma sak här, vill man boka i förväg så är det månader som gäller. Men ringer man på morgonen så fort (eller t.o.m innan) de öppnar telefonen så finns det sannolikt tider den dagen.
Ibland undrar jag vad de gör om dagarna när det finns lediga tider ibland ... :grin::D (sagt med glimten i ögat)

Min förra husläkare/vårdcentral (innan jag bytte till en närmare) hade dock "drop in" en timme på morgonen, då man kunde bara komma dit utan att ringa i förväg.
 
Orudis ges väl mot reumatism? Tror de är restriktiva då de ofta ger magsår osv. Iaf min närstående blev dålig utav det med magproblem länge efter att ha börjat med dem.

Orudis Retard kan du få mot olika typer av smärta. Jag fick det mot min ryggsmärta.
Tyvärr fick jag hemska biverkningar. Det frätte sönder slemhinnorna i urinblåsan så jag kissade blod.
 
Orudis Retard kan du få mot olika typer av smärta. Jag fick det mot min ryggsmärta.
Tyvärr fick jag hemska biverkningar. Det frätte sönder slemhinnorna i urinblåsan så jag kissade blod.
Första gången jag tog en kapsel Orudis började jag blöda näsblod på samma sätt som om man öppnat en kran efter 15 minuter. Strong stuff tänkte jag, och väntade ett halvår med att ta nästa kapsel. Sedan dess har Orudis funkat perfekt när jag behövt den. Min favoritmedicin efter Coccilana.
 
Första gången jag tog en kapsel Orudis började jag blöda näsblod på samma sätt som om man öppnat en kran efter 15 minuter. Strong stuff tänkte jag, och väntade ett halvår med att ta nästa kapsel. Sedan dess har Orudis funkat perfekt när jag behövt den. Min favoritmedicin efter Coccilana.

Nu är det några år sen så de kan ha ändrat substans i Orudis Retard men då var en biverkning att man kunde bli lättblödande.
För mig kom det hastigt. Jag skulle torka mig och såg pappret och trodde jag fått mens, tills jag såg ner i toalettstolen och fick en chock. Det blev akuten...
 

Liknande trådar

Samhälle Hur gör man det på bästa sätt? Kan snabbt försöka dra min situation. Jag har en leverfläck som alltid kliar, har flertalet gånger kliat...
Svar
10
· Visningar
1 818
Senast: Presto
·
R
Kropp & Själ I oktober förra året började jag få problem med min ena fot. Varje gång jag tränade gjorde det ont i högerfoten längst fram, så pass att...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 859
Senast: hoppsann
·
Kropp & Själ Hoppas att någon här kanske har lite tips och råd att komma med... Ett försök till att göra lång historia lite kortare: Jag gjorde en...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 974
Senast: lundsbo
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 826
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp