Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

Jag tipsar gärna om att du använder en klicker , eftersom du redan använder godis !
Efter ett tag kan man ta bort godisbit på varannan klick tex , eller när man tycker att man får ett gensvar redan på klicket helt enkelt.
MEN .... ( nu har du redan koll på godiset antar jag , ) en bufflig häst , kan ju bli etter värre med godis , och i de lägena bör man träna minutkorta sekvenser , enligt min erfarenhet.
 
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

Jag skrev bara om min syn på det och uppfattade det lite märkligt att du tog upp att han inte alls var gosig, då ska man ju inte heller tvinga sig på hästen med att gosa. Kanske göra andra grejer och få hästen intresserad, varierad träning både fr marken å uppsuttet. helt plötsligt fick man visst en gosig häst till på köpet (vad hände!? frågar man sig själv).

Och jo alla har olika mål, vissa satsar på rosetter, andra på bara komma ut och mulla, en del har jättebra kommunikation med sin häst och andra har ingen alls. Bra att man iaf som du vill utveckla samspelet, sen att det går på en kafferast vet vi ju redan att det inte gör.

Jag frågar dig igen (du behöver inte svara men fundra gärna lite på det): hur intressant är du? Det frågar jag mig själv ofta, vill att hästarna ska ha det så roligt å utvecklande som möjligt. Positiv energirik människa -> positiv energirik häst, ja inte alltid men tkr det stämmer många ggr.

Detta med godis som belöning, var försiktig med det, speciellt som han gärna går på dig. På vissa hästar får man faktiskt "ta i lite" lite hallå lyssna vad jag försöker säga med kroppen å allt om hästen bara ångar på. Sen så ska man självklart bli mindre, alltså göra så lite signaler som möjligt och det ska ändå gå fram. Så är det överallt tkr jag, bland bästa vänner -känner av direkt utan ord vad den andre vill få fram, bland hästar och andra djur. Det är när vi inte förstår oss på den andre, fyrbenta varelsen å tvärtom det är då det blir problem.

Men som tur är är inte de långsinta, så man kan alltid ändra sig och sitt beteende :).
 
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

Gosigheten var som sagt mer en beskrivning av hans personlighet. Man får gärna klia på hans favoritställen och han gör fina grimaser under tiden, men gosa är liksom trams.
Han upplevs överlag som ganska butter. Både mot folk och andra hästar. Men det är väl hans personlighet och sån får han vara.

Jag använder godis då och då som belöning vid träning, ibland som en trevlig överraskning på promenad eller så. Han (och de andra hästarna) är VÄLDIGT bortskämd med godsaker av sina ägare. Av mig får han godis vissa dagar..andra inte.

Hur intressant är jag? Ja frågar man honom så inte så mycket tror jag. Han är inte typen som blir taggad av glada tillrop och muntligt beröm. Stor skillnad på honom och hans hagkompis som växer en halvmeter när han får beröm och gärna taggar om man busar upp honom.
Alltså han lyder och gör det jag vill när jag tex tömkör honom. Vid ridning blir han sur när man ställer krav och han är jäkligt lat så det mesta är krav för honom.
Lyckligast är han när man går ut i skogen och bara släpper och låter honom välja väg. Man får ducka för granar och hålla i sig men han bara kliver på och ser jättenöjd ut. Men det är ju också ett läge där han får styra och bestämma, göra som han vill. Då är han nöjd.

Så ja jag vet inte riktigt hur jag får fram glimten i ögat på honom..ja förutom godis eller rida offroad i skogen då. Samtidigt är han ju social, kommer när man ropar i hagen, är aldrig någonsin svårfångad och man måste inte muta honom. Just ja, han är väldigt nöjd när han blir körd också, ser mycket mer positiv ut då än vid ridning.

Han är lite som Ior tycker jag. Sur och butter utåt men tror han uppskattar oss människor egentligen. Hans personlighet är ju inget problem i sig, det är bristen på respekt för andras utrymme som gör ont. O det känns så onödigt att hantera honom i kedja eller träns när han egentligen är så sävlig så man kan ta honom i pannluggen och gå... tills han vill nåt jag inte tänkt o då får jag ont. Det är lite likadant om han stannar mitt i en dörröppning. Är man då bakom kan man ju stå där och knuffa tills han är redo att gå.
 
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

he he, ja alla är ju olika som sagt, vissa mer muntra än andra. Undrar just hur man ska få en Iorhäst att lätta lite från sina grubblerier ;)... Nej men allvarligt, så absolut tkr jag att du ska fortsätta med att träna varierat med honom och göra sådant han ändå tkr om bäst -lulla runt i skogen. Sen får han väl ta att du begär lite av honom oxå, om det är det du vill, utvecklas alltså1, ridmässigt och så. då blir det ju oxå som en extra härlighet de dagar han får välja mer själv.

Tkr det är svårt via datorn att förklara hur jag ser att man som människa ska aggera, beror så mkt på sitationen, hästen osv. Men att han går på dig är ju inte ok, kan ju tom bli farligt. Ser det som brist på respekt. Och just ordet respekt kan vara lite laddat (?) verkar det som iaf. Men jag ser det som viktigt att jag respekterar de i min omgivning -hästarna. Och de ska i sin tur resperktera mig och vi ska tillsammans (med oss som vägledare) börja sammarbeta. Det tjänar ju både hästarna och vi själva på i längden, mindre konflikter, mer flyt. Mer avslappnat.
 
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

Ja han får gå varierat. Ägarna rider bara skogsmulleridning, jag är den enda som rider på bana. Men jag varierar vår samvaro så jag rider på bana, rider på långtur, rider flumtur i skogen, kör och gör markarbete, även löst arbete.Jag själv är mest inne på dressyr och bruksridning så vi varierar oss mycket i vad vi tränar på.

Ja respekt är svårt. Det är just respekt för min personliga sfär han inte har. Jag har inga problem med att ba honom flytta sig fram och tillbaka när han står upp bunden. Muntigt kommando och några fingertioppar mot sidan så flyttar han sig. Samma när han ska kliva i vagn. Inga protester där. Dummar han sig med hovslagaren kan han ta en åtsägning o verkat tycka det är ok. Vill han inte jobba så testar han, men man vinner lätt och då gör han jobbet under tyst protest,

Jag visar honom respekt genom att vara konsekvent i min hantering. Jag springer inte in och ur hans box i tid och otid. Jag gullar inte i ansiktet utan kliar på hans goa ställen. Jag gapar och skriker inte, Morrar ibland. Jag använder inte mer våld än jag behöver(ibland måste jag göra ett ryck i grimskaftet för att påminna om att jag är där. Allt våld eller höjning av rösten sker i det skuta läget, ingen fortsatt bestraffning efter.Tex om han börjar kliva över mig kommer et skarpt Nej tillsammans med ett ryck i grimskaftet. Sen är det bra. Jag respekterar stallet, är inte högljudd o massa spring, röker inte, går inte in när det är läggdags osv. Möter honom alltid med klapp eller nåt tuggbart i hagen.
Så jag tror jag respekterare honom rätt bra. Ber honom flytta sig med röst och kropp innan jag kliver fram så jag inte bara invaderar hans space.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 144
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp