Hur får man folk att låta bli...

Ginne

Trådstartare
Ja, hur gör ni när människor ni inte känner tycker att de ska hälsa på hunden? Vissa kan liksom inte låta bli trots att man säger till.

Hunden skäller på en hantverkare som kommer in på tomten: "Är det inte bätttre han får hälsa först?" "Nej, jag försöker lära min hund att inte hoppa på folk, så det är bra om du inte kommer fram". När jag varit på promenad och kommit tillbaks sätter jag hunden vid sidan inte så långt från hantverkarna. Såklart börjar snubben att vissla på min hund! Vad gör hunden: hoppar, såklart. Jag försöker få ordning på hunden "Han verkar inte lyssna så bra på dig" kommer det då... NÄÄ, vad fan tror du? Skit i att försöka sabba för mig, karljävel! (sa jag inte).

Betackar mig för s.k. "sköna snubbar" som tror dom är roliga... Men vad gör man? Hur gör ni?
 
NÄÄ, vad fan tror du? Skit i att försöka sabba för mig, karljävel! (sa jag inte).

Betackar mig för s.k. "sköna snubbar" som tror dom är roliga... Men vad gör man? Hur gör ni?
Jag säger just det som du inte sa. Folk som inte respekterar mig och lyssnar på det jag säger ang mina hundar har jag inget tålamod med. Om jag säger åt dem att inte göra något med mina hundar och de ändå gör det (Typ ger godis, klappar, släpper fram andra hundar...) då är jag inte trevlig och bryr mig inte ett dugg om ifall den andra personen uppfattar mig som dum.
 
Jag säger just det som du inte sa. Folk som inte respekterar mig och lyssnar på det jag säger ang mina hundar har jag inget tålamod med. Om jag säger åt dem att inte göra något med mina hundar och de ändå gör det (Typ ger godis, klappar, släpper fram andra hundar...) då är jag inte trevlig och bryr mig inte ett dugg om ifall den andra personen uppfattar mig som dum.
Jo, det gäller väl att lära sig vara (ännu mer) otrevlig…
 
Alltså, jag gör som du gör. Säger nej och upprepar det och förebygger om jag har möjlighet. Att folk sen sabbar och kläcker dåliga skämt/fäller okunniga kommentarer, det kan jag tyvärr inte styra över. Och jag påverkas av det också, ska du veta, så du är inte ensam om att tycka det är svårt att hantera känslomässigt! Men jag tror jag har blivit lite bättre på att sänka kraven på mig själv också. Vanliga situationer med vanliga människor brukar inte bli så bra träningstillfällen, jag gör mitt bästa och sen får vi försöka ta igen i andra mer uppstyrda scenarier.
 
Jag tar hellre undan hundarna helt om det kommer hantverkare, sotare och dylikt som ska vara på tomten/i huset, åtminstone om jag inte redan är bekant med personen. Likadant om vi får hundovana gäster. Hundarna får vara i eget rum istället, alternativt egen hage utomhus.
 
Jag tar hellre undan hundarna helt om det kommer hantverkare, sotare och dylikt som ska vara på tomten/i huset, åtminstone om jag inte redan är bekant med personen. Likadant om vi får hundovana gäster. Hundarna får vara i eget rum istället, alternativt egen hage utomhus.
Detta.

Eller så låter jag honom hoppa bara.
Folk fråga om de får hälsa
"Jo men han hoppar så du vet". Om folk säger okej då så får de skylla sig själva 🤷‍♀️
 
Jag tar hellre undan hundarna helt om det kommer hantverkare, sotare och dylikt som ska vara på tomten/i huset, åtminstone om jag inte redan är bekant med personen. Likadant om vi får hundovana gäster. Hundarna får vara i eget rum istället, alternativt egen hage utomhus.
Jo, det går ju i vissa lägen, men när de arbetar utanpå huset under en lite längre tid måste man ibland vara i närheten med hunden. Samtidigt tänkte jag att det skulle kunna vara ypperliga tillfällen att träna på att skita i folk, men jag får kanske träna på lite längre avstånd ;)
 
Jo, det går ju i vissa lägen, men när de arbetar utanpå huset under en lite längre tid måste man ibland vara i närheten med hunden. Samtidigt tänkte jag att det skulle kunna vara ypperliga tillfällen att träna på att skita i folk, men jag får kanske träna på lite längre avstånd ;)

Avstånd och att få en annan uppgift brukar vara en god väg att gå. Men i ditt läge hade jag t ex först efter promenad lämnat hunden inomhus innan jag går ut och pratar med hantverkaren. Nu vet jag inte vad din hund är för ras eller ålder men det kan ju också spela in. För mig är det inte jätteviktigt att hundarna "skiter i folk", däremot ska de kunna gå undan när jag ber om det och vara okej med att stoppas undan någon annanstans, dvs acceptera att man inte alltid får vara med. Jag har ras av gårdshundstyp/boskapsfösare, så att varna när det kommer folk och också vilja checka av vem det är som kommer ingår liksom i "paketet" så att säga.
 
Avstånd och att få en annan uppgift brukar vara en god väg att gå. Men i ditt läge hade jag t ex först efter promenad lämnat hunden inomhus innan jag går ut och pratar med hantverkaren. Nu vet jag inte vad din hund är för ras eller ålder men det kan ju också spela in. För mig är det inte jätteviktigt att hundarna "skiter i folk", däremot ska de kunna gå undan när jag ber om det och vara okej med att stoppas undan någon annanstans, dvs acceptera att man inte alltid får vara med. Jag har ras av gårdshundstyp/boskapsfösare, så att varna när det kommer folk och också vilja checka av vem det är som kommer ingår liksom i "paketet" så att säga.
Det jag menade var väl egentligen att han ska klara av att inte bli en studsboll när det finns andra människor i närheten. Han är storpudel och 6 månader och har mycket energi. Vårt största problem är att se till att han lär sig acceptera att inte alltid ska vara med och det går väl inte jättebra ännu. Men jag fokuserar just nu mest på att han inte måste störta fram till allt och alla. Inte alltid helt lätt det heller. :bump:
 
Det jag menade var väl egentligen att han ska klara av att inte bli en studsboll när det finns andra människor i närheten. Han är storpudel och 6 månader och har mycket energi. Vårt största problem är att se till att han lär sig acceptera att inte alltid ska vara med och det går väl inte jättebra ännu. Men jag fokuserar just nu mest på att han inte måste störta fram till allt och alla. Inte alltid helt lätt det heller. :bump:
Sänk ribban och ge hunden uppgifter den kan klara av är mitt tips som hastigast. Att tänka vad hunden ”ska” klara av när den de facto inte gör det gör ju bara er båda olyckliga. Ge hunden rätt förutsättningar att lyckas, den gör sitt bästa i en given situation och är det för svårt så är det, då är det bara att sänka ribban.
 
Det jag menade var väl egentligen att han ska klara av att inte bli en studsboll när det finns andra människor i närheten. Han är storpudel och 6 månader och har mycket energi. Vårt största problem är att se till att han lär sig acceptera att inte alltid ska vara med och det går väl inte jättebra ännu. Men jag fokuserar just nu mest på att han inte måste störta fram till allt och alla. Inte alltid helt lätt det heller. :bump:
Sånt tränar en i situationer en kan kontrollera, typ träningskompisar eller hårt drillade vänner/släktingar. I skarp situation (dvs "vanligt folk" som antagligen kommer göra allt fel) tränar en inte förrän precis allt sitter i styrbara kontrollerbara miljöer. Dvs om inte omgivningen går att kontrollera - ta bort hunden från situationen på något sätt (annat rum, galler, koppel, etc) alternativt gör som @Wingates , varna en gång och låt sen hunden vara med (och bete sig som fan) men försök inte träna hunden att låta bli heller. Det skadar inte er långsiktiga träning utan blir bara ett "icke-tillfälle".
 
Jag kopplar hunden när det kommer folk. Ibland stänger jag in henne. Vill dom hälsa på henne så säger jag bara till ” hon vill inte” och sätter henne bakom mig. Det funkar inte här med lös skällande hund om det kommer sotare, hantverkare mm
 
Sånt tränar en i situationer en kan kontrollera, typ träningskompisar eller hårt drillade vänner/släktingar. I skarp situation (dvs "vanligt folk" som antagligen kommer göra allt fel) tränar en inte förrän precis allt sitter i styrbara kontrollerbara miljöer. Dvs om inte omgivningen går att kontrollera - ta bort hunden från situationen på något sätt (annat rum, galler, koppel, etc) alternativt gör som @Wingates , varna en gång och låt sen hunden vara med (och bete sig som fan) men försök inte träna hunden att låta bli heller. Det skadar inte er långsiktiga träning utan blir bara ett "icke-tillfälle".
Jo det är väl ungefär så jag försöker göra, men blir fan så irriterad när vissa bara inte kan låta bli att vissla när de ser att hunden sitter fint vid sidan. Självklart är det bättre att träna när omgivningen går att kontrollera. I det här fallet missbedömde jag situationen och trodde att de skulle fokusera på sitt jobb och inte på min hund.
I såna stunder saknar jag min saluki som jag hade för 40+ år sen, hon bara ignorerade att ett gäng ynglingar försökte provocera henne på bussen. Nackdelen med den hunden var annars att hon också ignorerade att jag ville lära henne saker :p
 
Sänk ribban och ge hunden uppgifter den kan klara av är mitt tips som hastigast. Att tänka vad hunden ”ska” klara av när den de facto inte gör det gör ju bara er båda olyckliga. Ge hunden rätt förutsättningar att lyckas, den gör sitt bästa i en given situation och är det för svårt så är det, då är det bara att sänka ribban.
Fattar vad du menar och menade egentligen inte att han ”ska klara” det, utan att jag vill jobba på att det ska kunna fungera i framtiden.
 
Jag ryter ifrån ordentligt o väldigt otrevligt om jag måste o envisas dom fortfarande så släpper jag bara hund o min hoppar o tuggar o de uppskattas inte så då gör dom inte om de o försöker dom korrigera min hund så får dom en ännu värre utskällning för hej dom ville ju hälsa o då får dom hälsa o acceptera att min hund hälsar som han gör när dom inte kan acceptera ett nej… Jag hatar folk som inte lyssnar
 
Oftast är det ju okunnighet, och de som vill hälsa är ju folk som gillar hundar, så om du inte vill vara otrevlig kan du ju prova att fråga "Jag håller på och träna min unghund, skulle du kunna hjälpa mig en superkort stund?" Det brukar folk som gillar hundar tycka är kul, att faktiskt få hjälpa till med själva träningen. Och sedan förklarar du att det de behöver göra är att totalt ignorera hunden medan du tränar i närheten och om hunden springer fram till dem så ska de absolut inte klappa den eller prata med den, utan ignorera fullständigt. Och tacka för hjälpen efteråt och förklara att det verkligen var till stor hjälp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 095
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 571
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 191
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp