Hur får man hästen att gå på form?

Sofie05

Trådstartare
Hej, jag undrar bara om det finns någon här som kan förklara hur man får hästen att gå på form? Jag vet ju typ men undrar bara om någon kan förklara lite tydligare så att jag om jag gör rätt eller inte
 
Hej, jag undrar bara om det finns någon här som kan förklara hur man får hästen att gå på form? Jag vet ju typ men undrar bara om någon kan förklara lite tydligare så att jag om jag gör rätt eller inte
Det är jättesvårt att förklara i text, för hästens form är olika beroende på hur gammal den är, hur utbildad den är, hur den är byggd och hur stark den är. Det är lätt att tro att när en häst böjer på nacken så går den i form, men det är inte alls säkert. Jag håller med föregående - hitta en bra ridlärare eller tränare som kan förklara och hjälpa dig med just den hästen du rider. :)
 
När hästen arbetar under sig och lyfter ryggen så arbetar den i form, för att komma dit så ska man få hästen mjuk, lösgjord och uppmärksam för ens hjälper. Sen ber man hästen att jobba mer med rumpa och lyfta bogen(samling) (, bommövningar, skolor och tempo växlingar är en bra hjälp). Sen ska man hjälpa hästen att arbeta rätt genom att länga eller korta in formen och balancera upp så att hästen arbetar på ett sätt som bygger rätt muskler och att den bär sig rätt.

För vissa räcker det att man travar ett varv och plockar lite på bettet, och på andra krävs det veckor av lösgörande arbete för att få till ett halvt varv med hästen i form.
(Detta gäller både för ryttare och hästar ;) ).


En bra tränare är det bästa hjälpmedlet, sen beroende på hur utbildad och tränad din häst är kan det vara plätt lätt eller nästan omöjligt.
 
Det går inte att säga "gör si och så", så går hästen i form. Det är ett gediget arbete att lära sig att rida hästar i en korrekt arbetsform. Det är inget man kan läsa sig till och det tar tid att komma dit - vissa gör det aldrig. En förutsättning för att det ska bli rätt är att rida för tränare.
 
Jag tycker den klassiska Utbildningsskalan är ett bra verktyg. En häst kan sägas gå ”i form” när den utför ett korrekt arbete med kroppen utifrån sin och ryttarens förmåga.

https://www.minhast.se/gastbloggare/utbildningsskalan/

Ofta är det samling som många menar när de använder ordet ”i form”. Vilket absolut inte får förväxlas med att hösten kröker på nacken. För att komma till samling måste hästen OCH ryttaren bemästra stegen på vägen. Steg för steg. De första tre stegen är grunden, som sedan långsamt byggs på under vägen mot samling. Det är enklast för ryttaren att lära sig steg för steg på en häst som är välutbildad.
Här är ytterligare en bra text om Utbildningsskalan.
https://stromsholm.com/2017/09/22/g...framgang-pa-ridskolan-stromsholm-och-flyinge/
 
Jag tycker den klassiska Utbildningsskalan är ett bra verktyg. En häst kan sägas gå ”i form” när den utför ett korrekt arbete med kroppen utifrån sin och ryttarens förmåga.

https://www.minhast.se/gastbloggare/utbildningsskalan/

Ofta är det samling som många menar när de använder ordet ”i form”. Vilket absolut inte får förväxlas med att hösten kröker på nacken. För att komma till samling måste hästen OCH ryttaren bemästra stegen på vägen. Steg för steg. De första tre stegen är grunden, som sedan långsamt byggs på under vägen mot samling. Det är enklast för ryttaren att lära sig steg för steg på en häst som är välutbildad.
Här är ytterligare en bra text om Utbildningsskalan.
https://stromsholm.com/2017/09/22/g...framgang-pa-ridskolan-stromsholm-och-flyinge/
Och många förväxlar i sin tur begreppet samling, och tror att det är detsamma som att rida långsamt. O_o
 
När hästen arbetar under sig och lyfter ryggen så arbetar den i form, för att komma dit så ska man få hästen mjuk, lösgjord och uppmärksam för ens hjälper. Sen ber man hästen att jobba mer med rumpa och lyfta bogen(samling) (, bommövningar, skolor och tempo växlingar är en bra hjälp). Sen ska man hjälpa hästen att arbeta rätt genom att länga eller korta in formen och balancera upp så att hästen arbetar på ett sätt som bygger rätt muskler och att den bär sig rätt.

För vissa räcker det att man travar ett varv och plockar lite på bettet, och på andra krävs det veckor av lösgörande arbete för att få till ett halvt varv med hästen i form.
(Detta gäller både för ryttare och hästar ;) ).


En bra tränare är det bästa hjälpmedlet, sen beroende på hur utbildad och tränad din häst är kan det vara plätt lätt eller nästan omöjligt.
Det där är ju grekiska för en nybörjare. När de sa gå på tygeln tänkte jag ju bokstavligt (vadå diagnos) . En bra tränare som kan förklara är vägen att gå.
 
Och många förväxlar i sin tur begreppet samling, och tror att det är detsamma som att rida långsamt. O_o
För att nå samling behövs energi, och rakriktning så energin kommer ”rätt”. Utan energi, ingen samling. Tycker Utbildningsskalan är en pedagogisk beskrivning av allt som behöver falla på plats innan samling kan uppnås.

tråkigt när tränare/ridlärare inte lyckas nå fram med det. Jag har turen att på senaste ridit för tränare som prioriterat framåtbjudning och korrekthet i min sitta i alla övningar. För mig kommer så mycket gratis med det. Och det ständiga ”tjatet” om Utbildningsskalan :-)
 
Det där är ju grekiska för en nybörjare. När de sa gå på tygeln tänkte jag ju bokstavligt (vadå diagnos) . En bra tränare som kan förklara är vägen att gå.
japp, men bättre med grekiska än missvisande bebis språk ;) och en bra tränare som kan förklara och lära ut grekiskan ^_^
 

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 116
Senast: Bri
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
967
Senast: Tossa90
·
Hemmet Vi har förvaring under vår säng i form av lösa lådor som skjuts in under sängen. Dessa är rätt stora men katterna kan ändå öppna dem och...
Svar
3
· Visningar
321
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp