Hur får man hästen att tugga på bettet ?

E

Estelle

en annan häst jag rider går i en välldigt trevlig form och är inte tung i munnen på ngt sett men det känns lite som om han bara kröker på nacken och släpper bettet på ngt sett altså utan att gå under tygeln för han jobbar verkligen i en trevlig form, han känns bara lite stum skulle vilja att han tuggade och lekte mer med bettet :confused: någon som har nt bra tisps på hur man kan jobba fram det ?
 
ska din häst leka med bettet? har du fårgat om den vill..
humm..nej men vissa hästar tuggar faktiskt inte ritkigt på bettet..och vissa är helt galna_!
men gör övergångar halt skritt trav skritt med mera.och inte rida runt hela tiden..vet inte exakt vad du göra när du rier men ta hjälp av en duktig tränare så får du se vad den säger om din ikke tuggande häst!
 
Så länge hästen jobbar så spelar det ju ingen roll om den leker med bettet eller inte.
Det man brukar göra är väll att man tar och lättar(lockar) lite med innerhanden ibland. För att bjuda hästen bettet.
Om hästen tuggar för mycket på betteg kan det bero på obehag.

Apple Mouth-bett är ju gjorda så att hästen ska vilja tugga på det. Verkar som om många hästar trivs med det i allmänhet också. Så det kan du ju prova. Men det måste ju bytas efter ett halvår-år ungefär då det blir bitmärken till slut. Använder det på min häst.
 
varför vill du att hästen ska tugga och leka med bettet?? Går hästen bättre då??
Jag strävar efter så lite tuggande på bettet som möjligt ju mer tuggande desto mer är hästen irriterad över bettet och kan inte koncentrera sig på ridningen och går och småspänner sig!Hästar som går runt och gapar är inget jag vill sträva efter iaf.
men om du vill att din häst ska tugga prova med att ta bort nosgrimman
 
Är också nyfiken över varför hästen skall tugga på bettet. I vilket syftet? Jag är bara glad att hästen inte tuggar och - som jag upplever det - krånglar.
 
Skulle helst önska att min häst inte gjorde det... :smirk: När hon jobbar klapprar hon riktigt med tänderna, och det beror inte på bettet utan hon bara gör så.
 
Sv: Hur får man hästen att tugga på bettet ?

Hästar ska inte ens tugga på bettet, den ska suga på bettet.
 

Liknande trådar

Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 482
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 248
Senast: MML
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
9 995
Senast: WildHorse
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp