Hur får man i barn penicillin??

Eli

Trådstartare
3-åringen har åkt på halsinfektion och är riktigt dålig. Var nära på att bli inlagda igår på grund av uttorkning men fick åka hem och försöka med vätska ett halvt dygn till. Gick ganska bra och han har kissat men det är otroligt svårt att få i honom nånting över huvud taget. Febern har sjunkit idag och han har druckit lite men att få i honom penicillin är rent omöjligt.

Fått Kåvepenin och han ska ha 1,5 ml 3 gånger om dagen. Har inte fått i honom en enda dos än. Försökte igår kväll med det vi fick från sjukhuset men det spydde han upp. Försökte med dosspruta imorse och att spruta långt bak mot kinden men han spydde upp det också, sen vägrar han dricka eller äta något alls. Har gjort milkshake och blandat i penicillinet men han smakar inte ens. Fått tips om att blanda i sylt eller nåt annat han tycker om men han vill ju inte ha nåt.

Huur göör man??
 
Vi brukar inte blanda ut, vi försöker få i penicillin rent. Vi brukar fråga om hon vill ha sked eller spruta och sen mutar vi, muta, muta, muta! Först penicillin, sen russin tex. Eller glass, eller vad som än funkar. Barnet har tagit för vana att hålla i russinpaketet medan hon äter medicinen så vet hon var det är.
Jag personligen tycker sked är det som funkat bäst för oss att ta med, jag försöker hälla den ganska långt bak. Ofta krävs dock att man tar mer än en sked. Spruta känner jag kräver lite teknik som jag inte har för att det ska bli bra.

Låter dock som att ert barn just nu är högst ovillig att äta överhuvudtaget och då kanske matmutor är svårare? Hoppas ni hittar något som funkar!
 
Vi brukar inte blanda ut, vi försöker få i penicillin rent. Vi brukar fråga om hon vill ha sked eller spruta och sen mutar vi, muta, muta, muta! Först penicillin, sen russin tex. Eller glass, eller vad som än funkar. Barnet har tagit för vana att hålla i russinpaketet medan hon äter medicinen så vet hon var det är.
Jag personligen tycker sked är det som funkat bäst för oss att ta med, jag försöker hälla den ganska långt bak. Ofta krävs dock att man tar mer än en sked. Spruta känner jag kräver lite teknik som jag inte har för att det ska bli bra.

Låter dock som att ert barn just nu är högst ovillig att äta överhuvudtaget och då kanske matmutor är svårare? Hoppas ni hittar något som funkar!

Nej han äter inget alls. Inget som han brukar vilja ha går i. Isglass gick han med på nu dock. Han har ätit penicillin en gång tidigare och då funkade det bra med dosspruta men denna gång kräks han bara :(
 
3-åringen har åkt på halsinfektion och är riktigt dålig. Var nära på att bli inlagda igår på grund av uttorkning men fick åka hem och försöka med vätska ett halvt dygn till. Gick ganska bra och han har kissat men det är otroligt svårt att få i honom nånting över huvud taget. Febern har sjunkit idag och han har druckit lite men att få i honom penicillin är rent omöjligt.

Fått Kåvepenin och han ska ha 1,5 ml 3 gånger om dagen. Har inte fått i honom en enda dos än. Försökte igår kväll med det vi fick från sjukhuset men det spydde han upp. Försökte med dosspruta imorse och att spruta långt bak mot kinden men han spydde upp det också, sen vägrar han dricka eller äta något alls. Har gjort milkshake och blandat i penicillinet men han smakar inte ens. Fått tips om att blanda i sylt eller nåt annat han tycker om men han vill ju inte ha nåt.

Huur göör man??
Kåvepenin smakar skit. Sonen försökte dricka, men kräktes för att det var så äckligt. Vi löste det genom att vi fick byta till tabletter istället. Men om han vägrar att äta öht så kanske det inte hjälper med tabletter heller.
 
Kåvepenin smakar skit. Sonen försökte dricka, men kräktes för att det var så äckligt. Vi löste det genom att vi fick byta till tabletter istället. Men om han vägrar att äta öht så kanske det inte hjälper med tabletter heller.

Har också tänkt på tabletter, men osäker på att det skulle fungera. Väntar på samtal från hälsocentralen nu så får vi se. Han har piggnat till nu och febern har sjunkit av sig själv. Kanske kan vi få avvakta med penicillinet och komma in och ta CRP imorgon.
 
Har också tänkt på tabletter, men osäker på att det skulle fungera. Väntar på samtal från hälsocentralen nu så får vi se. Han har piggnat till nu och febern har sjunkit av sig själv. Kanske kan vi få avvakta med penicillinet och komma in och ta CRP imorgon.
Det finns även granulat, men då är det nog "godare" med tabletter.
 
Har också tänkt på tabletter, men osäker på att det skulle fungera. Väntar på samtal från hälsocentralen nu så får vi se. Han har piggnat till nu och febern har sjunkit av sig själv. Kanske kan vi få avvakta med penicillinet och komma in och ta CRP imorgon.
Oftast läker halsfluss utan penicillin (och med oftast menar jag då i över 90% av fallen). Behandlingens effekt är huvudsakligen att förkorta sjukdomslängden.
Så går det inte, och allmäntillståndet blir bättre av sig självt så går det faktiskt att avstå från penicillin.
 
Oftast läker halsfluss utan penicillin (och med oftast menar jag då i över 90% av fallen). Behandlingens effekt är huvudsakligen att förkorta sjukdomslängden.
Så går det inte, och allmäntillståndet blir bättre av sig självt så går det faktiskt att avstå från penicillin.

Precis vad jag tänkte prata med hälsocentralen om. Om han verkligen inte behöver vill jag inte utsätta honom för det. Tack för ditt svar.
 
Glass innan man ger PC är bra, kyla dövar smakcellerna.
Och gärna om det finns nåt de gillar att dricka som man kan hälla i direkt efter penicillinet. Sådana här gånger kan CocaCola eller vad som helst som de vill ha men inte brukar få vara perfekt. Gärna ha glaset i handen så att det verkligen blir DIREKT efter penicillinet, allt för att de ska slippa känna smaken.
Tabletterna smakar ju tyvärr likadant men är barnen lite större kan man skölja ned bitar av tabletter med dryck, då känner man inte smaken
 
3-åringen har åkt på halsinfektion och är riktigt dålig. Var nära på att bli inlagda igår på grund av uttorkning men fick åka hem och försöka med vätska ett halvt dygn till. Gick ganska bra och han har kissat men det är otroligt svårt att få i honom nånting över huvud taget. Febern har sjunkit idag och han har druckit lite men att få i honom penicillin är rent omöjligt.

Fått Kåvepenin och han ska ha 1,5 ml 3 gånger om dagen. Har inte fått i honom en enda dos än. Försökte igår kväll med det vi fick från sjukhuset men det spydde han upp. Försökte med dosspruta imorse och att spruta långt bak mot kinden men han spydde upp det också, sen vägrar han dricka eller äta något alls. Har gjort milkshake och blandat i penicillinet men han smakar inte ens. Fått tips om att blanda i sylt eller nåt annat han tycker om men han vill ju inte ha nåt.

Huur göör man??
Be om ett annat penicillin.
Min tjej kräks och vägrar ta kåvepenin men andra typer av penicillin funkar bättre.
Kåvepenin är helvetets påfund och jag förstår att barn kräks av den, det är det äckligaste jag själv tvingats äta i hela mitt liv. Kan fortfarande inte dricka jordgubbssaft då jag alltid fick det direkt efter kåvepeninet när jag var liten..
 
Nu var dottern iof mindre än ditt barn (1,5) när hon fick UVI och skulle få i sig penicillin. Men jag körde klassisk muta. Köpte på mig ett lager med små, roliga leksaker/prylar som jag visste att hon skulle gilla, och så fick hon en ”överraskning” varje gång hon tagit medicinen. Men om medicinen är så äcklig att barnet kräks så hjälper kanske inte mutor...
 
Tack för tipsen hörrni. Pratade med hälsocentralen och han måste få i sig penicillinet för CRP:t var så högt. Inga mutor i världen funkar så jag fick prova att tvinga i honom det med spruta igen och den här gången gick det utan att han kräktes. Sköterskan sa även att jag inte behöver tvinga i honom igen på en gång om han kräks och inte stressa över om han inte får i sig exakt den dagsdosen som han ska, bara han får i sig nånting av det.
 
Pepparkakstricket!
Ge en pepparkaka att äta innan, spruta in penicillinet och ge direkt efter en pepparkaka. Brukar funka bra och är ett vedertaget trix då pepparkakan har mycket smak = dämpar smaken på läkemedlet 🙂
 
Pepparkakstricket!
Ge en pepparkaka att äta innan, spruta in penicillinet och ge direkt efter en pepparkaka. Brukar funka bra och är ett vedertaget trix då pepparkakan har mycket smak = dämpar smaken på läkemedlet 🙂

Han äter inte ens godis så pepparkakor går nog inte heller :(
 
Jag har läst ett tips om att blanda medicinen med lite outspädd saft och låta den stå i frysen en stund så det blir som slush.

Dricker han dåligt kan man göra isglass av vätskeersättning också.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 461
Hundhälsa Hej. Har en hund med möjlig tonsillinflammation, han dricker enorma mängder vatten, antagligen för att det lenar i svalget. Har fått...
Svar
10
· Visningar
1 865
Senast: Steffe
·
Småbarn Dottern på 4 år har lunginflammation och har därmed fått flytande kåvepenin utskrivet samt Mollipect för hostan (igår). Problemet är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 522
Senast: Meibla
·
Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
7 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp