Hur får man katter att hålla sig ifrån silagebalarna

Shaggy

Trådstartare
Vi har fått ett problem i stallet iom att en katt uppenbarligen har upptäckt att det är rejält behagligt att sätta klorna i foderbalarna. Den har nu stämplat hål i fyra balar på ungefär 1 dygn.
Är det någon som har en idé om hur man löser detta. Det är ju inte hållbart att den ska förstöra foder för tusentals kronor varje dag.
 
Det finns ju såna luktkulor som ska hålla katter borta från trädgården. Kan det vara något? Eller blir den bortskrämd från hela stallet då?
 
Det finns ju såna luktkulor som ska hålla katter borta från trädgården. Kan det vara något? Eller blir den bortskrämd från hela stallet då?
Får kolla upp det förslaget. Om den försvinner helt från stallet gör inte jättemycket då det inte är vår katt
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Får kolla upp det förslaget. Om den försvinner helt från stallet gör inte jättemycket då det inte är vår katt
Jag har aldrig testat själv så jag vet inte om det är effektivt men det finns i alla fall att få tag på i trädgårdsaffärer och bygghandlar :)
 
Vi har fått ett problem i stallet iom att en katt uppenbarligen har upptäckt att det är rejält behagligt att sätta klorna i foderbalarna. Den har nu stämplat hål i fyra balar på ungefär 1 dygn.
Är det någon som har en idé om hur man löser detta. Det är ju inte hållbart att den ska förstöra foder för tusentals kronor varje dag.

Går det att lägga aluminiumfolie uppe på? Vet en bekant som la ut det på köksbänken för att katten skulle sluta gå där. Den hoppade upp, fick panik, och gick aldrig upp igen.
 
Går det att lägga aluminiumfolie uppe på? Vet en bekant som la ut det på köksbänken för att katten skulle sluta gå där. Den hoppade upp, fick panik, och gick aldrig upp igen.
Skadorna sitter på sidan. Det ser ut som om den satt upp tassarna tryckt in klorna och sedan njutningsfullt sträckt på sig :crazy:
 
Skadorna sitter på sidan. Det ser ut som om den satt upp tassarna tryckt in klorna och sedan njutningsfullt sträckt på sig :crazy:

Fasiken vad tråkigt! Kan det hjälpa att lägga över sånt där när man har över bärbuskar? Om man ser till att det sitter en bit utanför balarna? Eller få tag på några större träskivor att ställa framför? Blir ju billigare det än att få maten förstörd...
 
Vi har fått ett problem i stallet iom att en katt uppenbarligen har upptäckt att det är rejält behagligt att sätta klorna i foderbalarna. Den har nu stämplat hål i fyra balar på ungefär 1 dygn.
Är det någon som har en idé om hur man löser detta. Det är ju inte hållbart att den ska förstöra foder för tusentals kronor varje dag.
Det finns ju sprayer som kan användas för att få katter att hålla sig borta från möbler och dyl. De luktar citron då det tydligen skall avskräcka.
 
Det finns ju sprayer som kan användas för att få katter att hålla sig borta från möbler och dyl. De luktar citron då det tydligen skall avskräcka.
Fast de lär väl regna bort? Jag och en stallkompis pratade om sådan men det föll på att det känns som om de är helt vädertåliga
 
dubbelhäftande tejp på! jobbigt att täcka hela kanske dock
Tror det blir mer besvär än nytta med stor yta, skit som tex tistelfrön som fastnar i tejpen och tveksamt om det funkar helt bra mot katten. Risken är väl att man får ta i med så kraftig tejp att katten 'skadar' sig när den ska loss för att det ska bli tillräcklig obehagligt och det vill jag ju inte. Dessutom har den ju redan stämplat balen då så då är det ju hål på ytterligare en och man vet ju inte om den kopplar ihop sitta fast med alla balar eller bara den
 
Ni kan inte ställa kompostgaller mot balarna så att katten inte kommer åt att klösa på dem? Katter är rätt bekväma av sig och den kommer nog hitta någon annanstans att klösa.

Vet ni vems katten är? Är det en katt som har ägare? I så fall hade det varit intressant att se om ägarna kan bli ersättningsskyldiga för skadan deras katt orsakar.
 
Ni kan inte ställa kompostgaller mot balarna så att katten inte kommer åt att klösa på dem? Katter är rätt bekväma av sig och den kommer nog hitta någon annanstans att klösa.

Vet ni vems katten är? Är det en katt som har ägare? I så fall hade det varit intressant att se om ägarna kan bli ersättningsskyldiga för skadan deras katt orsakar.
Min fetning. Nej det kan de inte. Det finns ingen sådan lag som för hundar när det gäller katter.
 
Min fetning. Nej det kan de inte. Det finns ingen sådan lag som för hundar när det gäller katter.

I den här länken: https://www.konsumentiq.se/fraga-juristen/vem-ansvarar-skador-som-en-katt-orsakar

Står det så här:

Lagtext:
" Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. "

Förklaring på sidan:
" Innebär detta att kattägare är skyldiga att alltid hålla sin katt under uppsikt? Nej. Det normala för kattägare är att de låter sina katter vistas fritt utomhus. Detta innebär alltså att en kattägare som har släppt ut sin katt inte automatiskt blir ansvarig för skadorna som katten orsakar. Det måste räknas som vårdslöst att släppa ut katten, vilket torde förutsätta att ägaren vet att katten kommer att orsaka skador och att ägaren ändå släpper ut katten. Men kan man verkligen veta det? Nej, antagligen inte. Av det skälet är det sällsynt att en kattägare blir skadeståndsansvarig, oavsett vad katten hittar på när den är utomhus. "

Jag tänker att om man informerar kattens ägare om att katten förstör balarna (=förlust på x kr/bal) så vet kattägaren om att katten förstör och är det inte då vårdslöst att släppa ut den fortsättningsvis?

Jag önskar att kattägare var lika skyldiga att hålla koll på sina katter som hundägare är. Det gynnar inte kattens status att det är som det är nu. Tvärtom. Det är inte konstigt att det finns folk som skjuter andras katter när det ärde sjlva som måste värja sig mot skadorna katten orsakar och kattägaren bara kan rycka på axlarna och säga att det är inte hens problem...
 
I den här länken: https://www.konsumentiq.se/fraga-juristen/vem-ansvarar-skador-som-en-katt-orsakar

Står det så här: " Innebär detta att kattägare är skyldiga att alltid hålla sin katt under uppsikt? Nej. Det normala för kattägare är att de låter sina katter vistas fritt utomhus. Detta innebär alltså att en kattägare som har släppt ut sin katt inte automatiskt blir ansvarig för skadorna som katten orsakar. Det måste räknas som vårdslöst att släppa ut katten, vilket torde förutsätta att ägaren vet att katten kommer att orsaka skador och att ägaren ändå släpper ut katten. Men kan man verkligen veta det? Nej, antagligen inte. Av det skälet är det sällsynt att en kattägare blir skadeståndsansvarig, oavsett vad katten hittar på när den är utomhus. "

Jag tänker att om man informerar kattens ägare om att katten förstör balarna (=förlust på x kr/bal) så vet kattägaren om att katten förstör och är det inte då vårdslöst att släppa ut den?

Jag önskar att kattägare var lika skyldiga att hålla koll på sina katter som hundägare är. Det gynnar inte kattens status att det är som det är nu. Tvärtom.
Precis som det står i din länk är det sällsynt att kattägare blir skadeståndsskyldiga. Det är ju ett jätteproblem på många håll. Både att katter förstör men också att de slåss med och/eller stör andras katter på olika vis.

Visst hade det gynnat kattens status. Mycket!
 
Fast de lär väl regna bort? Jag och en stallkompis pratade om sådan men det föll på att det känns som om de är helt vädertåliga
Jo, det har du rätt i, men kompisen bor i radhus och de lägger citronskal i rabatten, för att slippa kattskit. De funkar för dem, viss risk för att det lockar till sig möss istället (till dina balar).
 
För att förtydliga. Vi vet inte vilken katt det är som gör hålen även om jag har starka misstankar, att prata med ägaren är därmed lite vanskligt.
 
Kanske går över gränsen nu, men jag hade nog satt upp en kattfälla. Visar det sig sen att katten ni fångar är ID-märkt så kan ni ju prata med ägaren, annars ta kontakt med katthem.
 
1598428263189.png
Något sånt här runt balarna lär hålla det mesta borta :angel:
 

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik I lördags blev jag uppsagd från mitt stall, två platser. Jag fick två veckor på mig, sen skulle mitt pick och pack vara borta. Jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 948
Senast: Saima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp