Hur ”får” man klä ut/spöka ut små barn?

pollex

Trådstartare
I ditt tycke alltså? Jag kom och tänka på det när jag såg de hiskeliga napparna i Wish-tråden, men har funderat på samma sak när jag sett Liberos bajs(emoji)dräkter!
 
Kommer att tänka på scener ur Modern family (tv-serie) där ena pappan klär ut dottern till olika kändisar och tar bilder. Tycker nog att det kan vara lite gulligt beroende på hur man gör det. Nu tar ju TS upp fula saker, men tänker att i någon mån så spökar vi ju alltid ut våra barn tills de är stora nog att bestämma själva vad de ska ha på sig. Just nu när dottern är tre månader kan jag ju frossa i att bestämma själv vilka i mitt eget tycke gulliga kläder hon ska ha.

Utöver vardagsklädsel så har vi hittills spökat ut henne i dopklänning och midsommarkrans vad jag kan komma på, till jul lär jag säkert hitta någon julkostym åt henne och jag har flera gånger klätt henne i söta klänningar när vi ska bort på kalas. Sen skulle jag personligen aldrig skaffa napparna som nämns i TS till exempel, men om någon annan förälder gillar dem mer än de enfärgade pastelliga (tråkiga?) som jag skaffat så vad är det som säger att mitt val är mer rätt mot bebis?
 
Alltså, jag ser bara besväret med att försöka hålla en bebis i gigantisk bajskorvsdräkt :confused: och, när skulle det vara värt det besväret, det är sjukt sällan jag blir bjuden på maskerad (särskilt med barn). Fast när äldsta barnet var 1 månad var vi på 20-talsfest, då fick hon faktiskt ha en body som såg ut som en skjorta och tights med spetsmönster, så jag kanske ändå är en av dem som spökar ut barnet då? ;)
 
Alltså, jag ser bara besväret med att försöka hålla en bebis i gigantisk bajskorvsdräkt :confused: och, när skulle det vara värt det besväret, det är sjukt sällan jag blir bjuden på maskerad (särskilt med barn). Fast när äldsta barnet var 1 månad var vi på 20-talsfest, då fick hon faktiskt ha en body som såg ut som en skjorta och tights med spetsmönster, så jag kanske ändå är en av dem som spökar ut barnet då? ;)
Just den bajskorvsdräkten ”säljs” endast i en storlek - 86/92, så det är inga små orörliga spädbarn som kan ha den utan barn som kan välja och gå runt själva :)
Min dotter (3år) älskar sin 😂
 
Har aldrig tänkt att utstyrslar i stil med bajskorvadräkten skulle vara en så stor grej. Det måste ju vara extremt sällan det är aktuellt. Och antingen är barnet så litet att det inte bryr sig eller så får man inte på barnet en bajskorvsdräkt mot dess vilja :p

Tycker isf det är värre med spetsklänning eller skjorta och slips på kalas där barn förväntas leka, än bebisar i någon knasig dräkt på maskerad :)

Själv tycker jag också orimligt illa om bebis- eller barnkläder med text med ett budskap på. Även om det är typ ”I love mum” så är det ju uppenbarligen inte barnets uttalade åsikt som det valt att ha på en tröja.
 
Det är väl lite roligt men jag undviker att könskoda mitt barn. Blir faktiskt lite småledsen när jag ser barn (nästan uteslutande födda som flickor) som könskodas helt extremt med ballerinakjolar, hårband (de är ju oftast skalliga! Noll syfte mer än att markera önskad könstillhörighet), rosa spets osv. Att klä ut ungen till bajskorv känns rätt harmlöst i jämförelse.
 
Det är väl lite roligt men jag undviker att könskoda mitt barn. Blir faktiskt lite småledsen när jag ser barn (nästan uteslutande födda som flickor) som könskodas helt extremt med ballerinakjolar, hårband (de är ju oftast skalliga! Noll syfte mer än att markera önskad könstillhörighet), rosa spets osv. Att klä ut ungen till bajskorv känns rätt harmlöst i jämförelse.
Jag ogillar skarpt hårband på skalliga spädbarn. Fyller ju verkligen ingen funktion och måste ju vara rätt obekvämt! Det ser jag oftare än bajskorvsdräkter eller knepiga nappar.
 
Jag håller med om det där med hårband (fick förslaget att tejpa (??)) fast en rosett på huvudet på min flickbäbis :down::wtf: Lite samma med riktigt små bebisar som har typ knytläderkängor, hängslen och allt möjligt annat som mest ser obekvämt ut när det enda en kan göra är att ligga ner och det uppenbart endast är för förälderns skull.
 
Så länge ungen inte lider, får ont eller blir skadad, så tycker jag att det inte spelar någon roll alls. Det är ju lika fånigt att vi spökar ut t ex våra hästar med diverse krimskrams, flätor och rakade mönster.
 
Just den bajskorvsdräkten ”säljs” endast i en storlek - 86/92, så det är inga små orörliga spädbarn som kan ha den utan barn som kan välja och gå runt själva :)
Min dotter (3år) älskar sin 😂

Barn är ju väldigt olika stora, min 1,5-åring har 86-92-98 nu och han är mindre än vad ett av storasyskonen var i samma ålder, så åldern på när bajsdräkten skulle passa varierar ändå mycket.
 
Barn är ju väldigt olika stora, min 1,5-åring har 86-92-98 nu och han är mindre än vad ett av storasyskonen var i samma ålder, så åldern på när bajsdräkten skulle passa varierar ändå mycket.
Absolut att det varierar NÄR barnen har 86/92, men ett spädbarn som inte kan röra sig har väldigt sällan den storleken.
 
Tycker nog att det kan vara lite gulligt beroende på hur man gör det.

Ja, hur man gör det spelar stor roll tycker jag! Som exempel på utklädnad jag tycker är okej är sådan som är inkluderande, till exempel har mina yngre barn varit (nedtonat men ändå) halloween-utklädda tillsammans med sina storasyskon innan de varit stora nog att begripa/ha en åsikt, inte för deras egen skull utan för att storasyskon/en skulle känna att även bebisen var med.
 
Har aldrig tänkt att utstyrslar i stil med bajskorvadräkten skulle vara en så stor grej. Det måste ju vara extremt sällan det är aktuellt. Och antingen är barnet så litet att det inte bryr sig eller så får man inte på barnet en bajskorvsdräkt mot dess vilja :p

Tycker isf det är värre med spetsklänning eller skjorta och slips på kalas där barn förväntas leka, än bebisar i någon knasig dräkt på maskerad :)

Själv tycker jag också orimligt illa om bebis- eller barnkläder med text med ett budskap på. Även om det är typ ”I love mum” så är det ju uppenbarligen inte barnets uttalade åsikt som det valt att ha på en tröja.

Håller med, både om finkläder och kläder med budskap!
 
Det är väl lite roligt men jag undviker att könskoda mitt barn. Blir faktiskt lite småledsen när jag ser barn (nästan uteslutande födda som flickor) som könskodas helt extremt med ballerinakjolar, hårband (de är ju oftast skalliga! Noll syfte mer än att markera önskad könstillhörighet), rosa spets osv. Att klä ut ungen till bajskorv känns rätt harmlöst i jämförelse.

... och örhängen!
 
Så länge ungen inte lider, får ont eller blir skadad, så tycker jag att det inte spelar någon roll alls. Det är ju lika fånigt att vi spökar ut t ex våra hästar med diverse krimskrams, flätor och rakade mönster.

Skillnaden är ju att barnen en dag kommer bli stora/mogna nog för att få höra talas om/se bilderna av diverse utstyrslar.
 
Det är väl lite roligt men jag undviker att könskoda mitt barn. Blir faktiskt lite småledsen när jag ser barn (nästan uteslutande födda som flickor) som könskodas helt extremt med ballerinakjolar, hårband (de är ju oftast skalliga! Noll syfte mer än att markera önskad könstillhörighet), rosa spets osv. Att klä ut ungen till bajskorv känns rätt harmlöst i jämförelse.

Här har vi knappt fått på ungen kläder, om det inte är rosa, tyll, glitter.. Då är jag en mamma som är så lite rosa det bara går. en grön tröja, det kan du glömma att du får dra över huvudet på lilltjejen, men byter du till en rosa går det att klä på utan minsta bråk. Hon har själv valt den vägen (är 1.5år). Jag har försökt att minimera det, men det går verkligen inte. :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
455
Senast: dobbis
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 727
Senast: Voeux
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 353
Senast: Linda_A
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 956
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp