Hur ”får” man klä ut/spöka ut små barn?

Här har vi knappt fått på ungen kläder, om det inte är rosa, tyll, glitter.. Då är jag en mamma som är så lite rosa det bara går. en grön tröja, det kan du glömma att du får dra över huvudet på lilltjejen, men byter du till en rosa går det att klä på utan minsta bråk. Hon har själv valt den vägen (är 1.5år). Jag har försökt att minimera det, men det går verkligen inte. :p
Det finns glittriga kläder som inte är könskodade. Det kan omöjligt vara ett stort problem även om ungen gillar rosa glitter. Min är också glad för glitter, paljetter och nagellack men det är ganska naturligt att inte matcha detta med hårband, kjol osv. Kanske är det enklare för att han är född med snopp. Jag vet inte.
 
Det finns glittriga kläder som inte är könskodade. Det kan omöjligt vara ett stort problem även om ungen gillar rosa glitter. Min är också glad för glitter, paljetter och nagellack men det är ganska naturligt att inte matcha detta med hårband, kjol osv. Kanske är det enklare för att han är född med snopp. Jag vet inte.

Mitt barn har valt sin väg och väljer sina kläder själv. Sedan har jag absolut inga problem med flickigt/pojkigt. Däremot är jag själv inte rosa och typiskt "tjejig". Så barnen har alltid fått alla alternativ och har därefter själva valt sin väg. Första året kan jag välja, men nu har båda kommit upp i åldern där det inte längre går.
 
Senast ändrad:
@YaHilweh Hur kom ni på att hon ville ha rosa om ingen köpte några rosa kläder till henne?
Jag har inte sagt att ingen köpte, jag har sagt att jag inte köper?!

Och varför utesluta något för att jag inte gillar det? Hon är en egen personlighet med egen vilja. Vad hon vill klä sig i, det lägger jag mig inte i nämnvärt. Så länge det är kläder efter väder.
 
Barnet var kanske med i affären? Så var det för mina barn som hade starka åsikter tidigt om vad de ville/inte ville ha på sig. Det var fullkomligt omöjligt att få på ena några kläder hen inte ville ha redan i ettårsåldern. Andra barnet var något senare, runt två år.

Inser att jag måste vara lyckligt lottat (i påklädningssituationer) som har en 4,5-åring och en snart 2-åring som ingen av dem bryr sig om vad vi sätter på dem. :D Stora kan ibland säga att han vill ha långbyxor istället för shorts eller tvärtom men det är typ det.
 
Inser att jag måste vara lyckligt lottat (i påklädningssituationer) som har en 4,5-åring och en snart 2-åring som ingen av dem bryr sig om vad vi sätter på dem. :D Stora kan ibland säga att han vill ha långbyxor istället för shorts eller tvärtom men det är typ det.
Jag utgick länge, ändå tills jag läste någon tråd här för kanske tiotalet år sedan om barn som inte ville ha ditt och datt och att det var ett problem, ifrån att det var så barn som inte blev tvingade att ha vissa kläder var. Det har alltid varit helt naturligt för mig att barn som kan uttrycka sin åsikt också gör det men efter den tråden insåg jag att så inte alls var fallet. Just kläder är inget jag någonsin har diskuterat med andra föräldrar tidigare så det blev en liten ögonöppnare.
 
Jag utgick länge, ändå tills jag läste någon tråd här för kanske tiotalet år sedan om barn som inte ville ha ditt och datt och att det var ett problem, ifrån att det var så barn som inte blev tvingade att ha vissa kläder var. Det har alltid varit helt naturligt för mig att barn som kan uttrycka sin åsikt också gör det men efter den tråden insåg jag att så inte alls var fallet. Just kläder är inget jag någonsin har diskuterat med andra föräldrar tidigare så det blev en liten ögonöppnare.

Hm, nu har jag läst ditt inlägg flera gånger men lyckas inte förstå vad du menar :o Vad syftar ”så” på?
 
Hm, nu har jag läst ditt inlägg flera gånger men lyckas inte förstå vad du menar :o Vad syftar ”så” på?
"Så" som i första meningen? Isåfall syftar jag på att jag trodde att barn generellt hade starka åsikter om vad de ville/inte ville ha för kläder på sig.
 

Bifogade filer

  • A211DA8B-C5F3-4DF0-8129-DDA57961E2B2.jpeg
    A211DA8B-C5F3-4DF0-8129-DDA57961E2B2.jpeg
    683,6 KB · Visningar: 86
@YaHilweh Hur kom ni på att hon ville ha rosa om ingen köpte några rosa kläder till henne?

Svarar med vårt exempel 😊
Vår dotter älskar klänning, skor, väskor, hattar, smycken och allt som glittrar. Det har varit tydligt sedan hon kunde förflytta sig själv

Själv var jag pojkflicka deluxe och har aldrig haft ngt större intresse av ovan.

Dottern har letat upp mina eller gästers saker helt enkelt. Jag sydde en klänning till henne till jul och så mycket har hon nog aldrig lyst upp.
 
Men det är ju jätte naivt att tro att ett barn själv kommer på att det gillar könskodsde kläder. Det är liksom inte så. Barn ser på Youtube, på tv, de ser butiker med kläder, reklam i tidningar, vuxna och andra barn som klär sig könskodat.
 
Men det är ju jätte naivt att tro att ett barn själv kommer på att det gillar könskodsde kläder. Det är liksom inte så. Barn ser på Youtube, på tv, de ser butiker med kläder, reklam i tidningar, vuxna och andra barn som klär sig könskodat.
Det beror väl lite på ålder också?
Vår dotter visade tydligt sitt intresse enligt ovan vid kanske 7 månaders ålder och så mycket intryck kan hon knappast fått då. Både jag och våra kvinnliga vänner har oftast jeans på.

Min mormor (död sedan 2007) hade dock ett enormt kläd- och accessoarintresse och dottern min verkar ha ärvt hennes humör så varför inte intresset?

Här spelar dock inte färger någon roll sååå länge det är en "länning" i hennes ögon. 😍

Jag har tidigare bara låtit henne ha klänning som finkläder då jag anser det totalt opraktiskt men har börjat falla till föga så det blir ngn till nu i höst + peplumtopp som älven det går som klänning i hennes ögon.

Såhär glad blir hon av att få klänning på sig (midsommarklänning i detta fall), hon står framför en spegel..

 
Svarar med vårt exempel 😊
Vår dotter älskar klänning, skor, väskor, hattar, smycken och allt som glittrar. Det har varit tydligt sedan hon kunde förflytta sig själv

Själv var jag pojkflicka deluxe och har aldrig haft ngt större intresse av ovan.

Dottern har letat upp mina eller gästers saker helt enkelt. Jag sydde en klänning till henne till jul och så mycket har hon nog aldrig lyst upp.
Jag kan tillägga att vår son också älskar hattar, smycken och glitter. 😍 Däremot har han alltid vägrat rosa (som jag älskar på pojkar) så det är inte lätt att hitta glittertyg i rätt färg.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: dobbis
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 766
Senast: Voeux
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 460
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 426
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp